Policejní past na řidiče je stále v provozu. Neunikne ani ten, kdo si hlídá maskované Octavie

Řidiči jsou v pasti, nemají šanci uniknout a policie vybírá pokuty. Autobus nevzbuzuje žádné podezření.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Tajný dohled. Pod tímto termínem policie skrývá sledování řidičů, měření rychlosti a vymáhání pokut. Používají k tomu civilní vozidla, která nejsou v policejním provedení, naopak se snaží co nejméně upoutat pozornost nevýraznými barvami. Typicky se jedná o běžné vozy a modely, jako je například Škoda Octavia. Nedávné rozšíření policejní flotily však zahrnovalo i vozy BMW řady 5. Policie měří rychlost a vykonává dohled i z ještě méně nápadných dopravních prostředků. Kdo by si například všiml autobusu?

Bílého autobusu si nikdo nevšimne. Ani že veze policajty

Policie informovala o nedávné akci, při které byl nasazen policejní autobus k dohledu na silnicích. Poličtí úředníci odhalili 43 přestupců, z toho 30 řidičů, kteří nebyli během jízdy připoutáni bezpečnostním pásem. V Libereckém kraji se v nedávných dnech účastníci silničního provozu mohli setkat s policejním autobusem, z něhož policisté monitorovali a zaznamenávali dopravní přestupky zejména řidičů nákladních vozidel, ale nejen je. Nikdo by nečekal, že autobus se může stát nenápadným, a tak nebezpečným prostředkem pro sledování.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Akce se konala na silnici I. třídy č. 35 a také na dálnici D10. Do akce bylo zapojeno téměř dvacet policistů a kromě zmíněného policejního autobusu i další vozidla určená pro takzvaný tajný dohled. Jaké pokuty vyneslo nasazení autobusu? Během této akce policisté vyřešili 41 přestupků blokovým řízením, čímž vyměřili pokuty v celkové výši 17 900 Kč, dva přestupce oznámili správnímu orgánu. Největší skupinu přestupků, celkem třicet, tvořili řidiči nepřipoutaní bezpečnostním pásem, což je v rozporu se zákonem o silničním provozu.

„Všem bych jim sebral papíry,“ říká policista nad záběry z kolony na D8. Řidiči se otáčí do protisměru a vrací se na sjezd

Šest řidičů telefonovalo nebo používalo jiné záznamové zařízení během jízdy. U dvou řidičů bylo zjištěno nedostatečné zabezpečení přepravovaného nákladu. Další řidiče policisté potrestali za nebezpečnou jízdu a za technický stav vozidla. Policisté se však zaměřili i na řidiče, kteří před jízdou konzumovali alkoholický nápoj. Orientační dechová zkouška prokázala u jednoho z nich hodnotu téměř 0,5 promile. Tento řidič se bude zodpovídat za své jednání před správním orgánem.

Bus je nenápadný, policisty s foťákem si nikdo nevšimne

S ohledem na výsledky této akce je pravděpodobné, že se bude nadále využívat policejní autobus pro dohled nad silničním provozem. Policii tento prostředek poskytuje velkou výhodu při odhalování přestupků nejen mezi řidiči nákladních vozidel. Jinak řečeno, díky autobusu se dá vybrat dost peněz na to, aby se vyplatilo s ním jezdit. Přitom nejde o žádnou novinku, v Libereckém kraji policie provozuje autobus už roky. A umí být i úspěšnější s výběrem pokut.

Bývalý policista popřel nutnost dodržování dopravních předpisů. Vysvětlil, o co by mezi řidiči mělo jít především

Třeba při jedné z akcí v roce 2021 vyrazili policisté do silničního provozu se služebním autobusem a odhalili šedesát dopravních přestupků. Šlo o Bezpečnostní pásy 37/14600, Držení hovorového nebo záznamového zařízení za jízdy 12/7300, Nezajištěný náklad 2/1000 a Technický stav vozidel 3/1500. Dále Způsob jízdy 1/500, Pojištění vozidla 1/1500, Přednost jízdní pruhy 1/1000 a Nevytvoření záchranářské uličky 1/200.

iZdroj fotografie: Policie ČR

V osmapadesáti pokutovaných případech z uvedených šedesáti „vydělali“ policisté 29 600 Kč. Podle policie se zapojení speciálního autobusu z dlouhodobého hlediska jeví jako velmi efektivní represivní nástroj Policie ČR, jehož prostřednictvím dochází nejen k odhalování protiprávního jednání, ale především k zajištění bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. Služební autobus hodnotí policie jako jednoznačně přínosný a bude jej využívat nadále, navíc stále častěji.

Co na policejní autobus říkáte?

Zdroj: Policie ČR
Diskuze Vstoupit do diskuze
112 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články