Zvládání určitých dopravních situací by mělo být podmínkou k tomu, aby čerstvý absolvent autoškoly dostal řidičský průkaz. Zvlášť když jde o situace s tragickou bilancí.
Ač to může vypadat jako naprostá samozřejmost, dnes a denně nás policejní statistiky (a žel i statistiky nemocniční a pohřební) přesvědčují, že tomu tak není. O čem je řeč? O správném způsobu předjíždění. Nebo vy si snad nevybavíte poslední hlášení o nehodě, která se stala tehdy, když někdo předjížděl nebo se o to pokoušel? Vážně o tom pochybuji. A i když nejde o nejčastější důvod dopravních nehod na českých silnicích, jde žel o jeden s nejtragičtějšími následky. Pojďme se na to podívat společně.
Chybné předjíždění má tragickou statistiku
Suchou řečí čísel řečeno řeší policisté na našich silnicích ročně zhruba 3 500 přestupků ve spojení s nesprávným předjížděním. V minulém roce kvůli němu došlo na našich silnicích k téměř 1 300 nehodám. Problém je v tom, že právě dopravní nehody vzniklé z důvodu špatného předjíždění končí velmi často smrtí. V průměru při každé tisícovce takových nehod zemře 18 lidí. Tím se rázem řadí nesprávné předjíždění mezi ty nejnebezpečnější typy přestupků, společně s nepřiměřenou rychlostí.
Nejčastěji při takových nehodách dochází k bočnímu střetu, kvůli tomu, když se řidič předjížděného vozidla rozhodne odbočit. Druhým nejčastějším typem střetu během předjíždění je čelní střet, tedy střet s protijedoucím vozidlem, který mívá velmi závažné následky. Přestože se často odehrávají na rovných, přehledných úsecích, mívají tyto nehody fatální následky. Samotný střet totiž nezřídka probíhá ve vysoké rychlosti obou vozidel, jejich čelní střety pak dokáží ukončit lidské životy ve zlomcích vteřiny.
Přestupky Čechů očima odborníka
Největším prohřeškem českých řidičů jsou už léta stejné přestupky. „Předjíždění na zákazu předjíždění bych zmínil určitě jako nejčastější, včetně předjíždění na dvojité plné čáře. Dále pak předjíždění s nepřiměřenou rychlostí a konečně nesprávné vyhodnocení vzdálenosti od protijedoucího auta nebo vmáčknutí se před předjížděné auto,“ vyjmenovává Adam Bernard, ředitel Školy bezpečné jízdy Renault. Asi tady není nikdo, kdo by jeho slova nepodepsal. A s popsanými jevy se na silnicích nesetkal.
Návod je vcelku jednoduchý, jde o to se jím řídit
Jak tedy na správné předjíždění? Předně se ujistěte, že opravdu vidíte do bodu, do kterého se chcete dostat, respektive s dostatečnou rezervou vidíte za něj. Předjíždění v mlze s viditelností na 50 metrů bývá často poslední cestou pro mnoho řidičů. Zkontrolujte, jestli někdo není za vámi se stejným úmyslem, tedy jestli nepředjíždí vás. Nebo se k tomu nechystá. Lepší dvě podívání do zpětného zrcátka a ujištění, že je vše v pořádku, než jedna fatální nehoda za několik vteřin poté.
Neustále sledujte situaci před a za, může se stát, že při předjíždění pomalu jedoucího traktoru si to ve stejný okamžik rozmyslí více řidičů najednou – a o perné chvilky bývá postaráno. „Když jste vše zkontrolovali a situace je bezpečná, vyplatí se v případě vozu s manuální převodovkou podřadit, nebo v případě automatu přepnout do režimu, který zajistí dobrou akceleraci. A poté při dodržení rychlostního limitu pro daný úsek provést manévr bez zbytečného zdržování,“ vysvětluje dále Adam Bernard.
Teorie je to vcelku jednoduchá. Žel praxe nám dnes a denně ukazuje, že ne všichni ji ovládají. Proto možná více než kdy jindy tady platí, že pokud to jen trochu nejde, pokud se vám podmínky jen trochu nezdají, je lepší na předjíždění na chvíli zapomenout a zkrátka počkat. Těch několik minut navíc se opravdu vyplatí. „Když se řidič necítí sebevědomě, podmínky nejsou ideální, cesta je klikatá, terén je hornatý, vyplatí se zpomalit a počkat. Není nic důležitějšího než se bezpečně dostat do cíle,“ zakončuje Adam Bernard. Podepisujeme bez výhrady.