Že jsou některé informace z orgánů EU místy ne zcela přesné, jsme si už v podstatě zvykli. Tento „omyl“ však pocítíme všichni ve svých peněženkách, a není zrovna malý.
Probírat se tady údaji, kdy a kolikrát se Evropská unie (resp. její výkonný orgán Evropská komise) „sekla“ v nějakých analýzách či výpočtech, by byla podobně smysluplná práce, jako Popelčino probírání se rozsypaným hrachem a čočkou na zemi. Tedy nekonečná. Na druhou stranu, opak by byl také s podivem. Tak velká instituce zkrátka nemůže být neomylná. Nicméně jsou omyly a omyly, ten s výší zdražení automobilů kvůli EURO 7 se dotkne téměř každého z nás. A je navíc kolosální. Pojďme se na něj podívat společně.
Desetkrát většího rozdílu si už všimnete
Jak totiž uvedla průmyslová skupina ACEA s odkazem na novou studii, navrhované emisní předpisy EURO 7 povedou k přímým nákladům pro výrobce automobilů, které jsou až 10krát vyšší než prognózy Evropské komise. Podle studie poradenské společnosti Frontier Economics by přímé náklady na benzínová auta a dodávky, včetně schválení typu, investic a nákladů na vybavení, aby splňovaly normu EURO 7, činily 1 862 eur (zhruba 45 600 korun) na vozidlo oproti odhadu Komise 184 eur (4 508 korun) na vozidlo.
To je 10x více, téměř přesně. Statistická chyba? Nevypadá to tak. Přímé náklady na autobusy a kamiony by pak v průměru činily 11 707 eur (272 120 korun) na vozidlo ve srovnání s odhadem EK 2 765 eur (67 742 korun), uvedla studie. To je více než 5x více. ACEA uvedla, že zvýšení cen pro spotřebitele a společnosti nakupující tato vozidla bude ještě vyšší. Pochopitelně, výrobci si do zdražení musí promítnout i náklady spojené s úpravou vozidel na samotnou normu EURO 7. Stejně jako třeba vývoj a nákup metrologických přístrojů.
EURO 7 není tou správnou cestou ke snížení emisí
„Evropský automobilový průmysl se zavázal k dalšímu snižování emisí,“ uvedla generální ředitelka ACEA Sigrid de Vries v prohlášení. „Nicméně návrh EURO 7 prostě není správný způsob, jak toho dosáhnout, protože by měl extrémně nízký dopad na životní prostředí za extrémně vysoké náklady.“ Tento názor rezonuje napříč odbornou veřejností, u nás například v našem rozhovoru s ředitelem odborného sdružení AutoSAP Mgr. Zdeňkem Petzlem. Škoda, že zatím nedorazil k povolaným do Bruselu.
Norma EURO 7 v té podobě, jak je nyní navržena, zkrátka představuje více komplikací než reálného užitku. Evropští výrobci automobilů se jí nejen proto brání a tvrdí, že předpisy jsou příliš nákladné a zbytečné, protože průmysl utrácí desítky miliard eur za elektromobily s nulovými emisemi. Minulý týden italský ministr dopravy Matteo Salvini řekl, že země a její spojenci v EU „disponují čísly“ na to, aby přijetí termínu a stávající podoby EURO 7 zablokovali. Nutno se skromností dodat, že Česká republika prostřednictvím ministerstva dopravy v tomto procesu hraje důležitou roli.
Kvůli normě EURO 7 se ekologická situace může nakonec zhoršit
Můžeme tedy jen doufat, že se podaří nakonec najít shodu mezi dikcí Evropské komise a výrobci automobilů, resp. celého evropského automotivu. Představa, že vývoj spalovacích motorů skončí výrazně dřív, než přijdou na řadu elektromobily, a v důsledku toho se ekologická situace kvůli emisím z dopravy ještě zhorší, není opravdu příjemná. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!