Pýcha britského automobilového průmyslu chce dosáhnout na Mercedes a BMW, a proto se musí rozpadnout. Kontroverzní krok má přinést elektromobily a větší prodeje.
Jak těžké je změnit název automobilky? Nejde o nic snadného, je to zásadní krok. Jak náročné může být změnit název automobilky a rozdělit společnost na čtyři samostatné značky? Jaguar Land Rover oznámil velkorysý a rozsáhlý plán restrukturalizace. Z jednotlivých modelových řad se stanou oddělené značky. Ambiciózní krok zahrnuje změnu názvu společnosti na JLR a rozdělení na čtyři samostatné značky.
Změna názvu bez změny kvality aut nepřinese zlepšení
Cílem této transformace je překonat finanční potíže a posílit jedinečnost a autentičnost každé značky. Nové značky tedy budou Range Rover, Discovery, Defender a Jaguar. Range Rover bude zastupovat nejluxusnější modely skupiny, které již dnes nesou toto označení. Tady asi žádná změna. Nic, co by dosavadní zákazníky mělo šokovat. Discovery se zaměří na vozy pro rodiny a širší veřejnost, zatímco Defender bude klást důraz na své off-roadové kořeny a odolnost. Jestli automobilka Defender bude o jednom modelu Defender, anebo se portfolio rozroste, se zatím neví.
Jaguar se v novém směřování zaměří na elektromobily se sportovním charakterem. Asi nelze spekulovat o tom, jestli „sportovní elektromobil“ není ryzí oxymóron. Značka chce uvést na trh čtyřdveřové GT, které bude plně elektrické. Auto má pomoci Jaguaru opětovně se prosadit na trhu prémiových vozidel a konkurovat automobilovým značkám jako Mercedes-Benz, Audi a BMW. JLR hodlá v následujících pěti letech investovat 15 miliard liber (asi 413 miliard korun) do vývoje elektricky poháněných vozů. Výrobní zařízení v Halewoodu se stane závodem s plně elektrickým výrobním programem.
Fanoušci nesouhlasí, ale Jaguar na Mercedes nikdy neměl
Společnost plánuje uvedení několika nových elektrických modelů včetně bezemisní verze velkého Range Roveru, která se očekává nejpozději v roce 2025. Jinak řečeno, vedení zabilo vše, co Jaguar kdy představoval. JLR se rovněž zaměří na elektromobilní platformu EMA pro středně velká SUV, která budou plně elektrická. Přesto si zachová flexibilitu modulární podélné architektury MLA pro vozy Range Rover a Range Rover Sport, která bude nabízet varianty se spalovacím motorem, hybridní pohon a elektromobilní pohon (BEV).
Změna strategie JLR ukazuje, že se stále více orientuje na elektromobilitu. Přejmenování a rozdělení na čtyři značky má poskytnout větší prostor pro diferenciaci a zaměření na specifické segmenty trhu. Každá značka bude moci lépe komunikovat své unikátní hodnoty a přinášet specifické inovace a designové prvky. Jestli radikální řez pomůže zvrátit nevalné prodeje, které má automobilka už od 70. let 20. století, ukáže až čas.