Snížení rychlosti vozidel před školami je zásadní. Nový semafor nutí řidiče brzdit, ti na to však velmi často nereagují.
Existují místa, kde jsou semafory či značky s omezením rychlosti zcela k ničemu, typicky na dlouhých a táhlých úsecích mimo zástavbu a podobně. Naopak jsou lokality, kde je zapotřebí rychlost skutečně dramaticky omezit a přinutit řidiče, aby zpozorněli. Třeba před školami k ránu před začátkem vyučování a odpoledne. Když lidé jezdí poblíž školy, měli by jet pomalu, aby neublížili žádnému dítěti.
Řidiči reagují nejlépe na červenou
Někteří lidé ale situace nereflektují a jezdí příliš rychle. V Kanadě začali používat speciální semafor, který má řidičům připomenout, aby zpomalili. Zařízení s názvem EARL pomáhá lidem řídit bezpečně. Když se k němu auto přiblíží, EARL zkontroluje, jak rychle auto jede. Pokud auto jede příliš rychle, světlo zůstane červené a auto musí zpomalit nebo zastavit. Pokud ale auto jede bezpečnou rychlostí, kontrolka se rozsvítí zeleně a auto může jet dál.
Že je to povědomé? Jistě, v Evropě se tento sytém běžně používá, ale za oceánem je to novinka. Semafor skutečně funguje jak má a způsobuje, že auta zpomalují a jezdí bezpečněji. Od té doby, co byla věc spuštěna, auta jezdí v daném místě pomaleji. Jestli jsou všichni řidiči nedaleko Montrealu, kde bylo zařízení nainstalováno, z nového semaforu nadšeni? Rozhodně ne. Podle záběrů z místa navíc někteří řidiči světla na semaforech nerespektují.
Řidič projede semafor na červenou a nezpomalí
Například řidič či řidička velkého SUV jede rychle a semafor změní barvu na červenou. Tak rychle, že člověk za volantem ani nezareaguje a jede dál. Zařízení reaguje v čase na danou rychlost vozidla a neuchovává žádná data. Řidiči se tedy nemusejí obávat, že by někam na úřady došla fotka se změřenou rychlostí anebo záznam jízdy na červenou.
Úřady v dané oblasti si od nového semaforu slibují velké zlepšení bezpečnosti v exponovaných místech. A také snížení lokální průměrné rychlosti, semafor je totiž tolerantní k rychlosti 30 km/h. Navíc by měl umět nejenom přepnout na zelenou, ale i blikat oranžovou. Projekt byl spuštěn na zkušební dobu 90 dnů. Potom bude vyhodnocen, a pokud se osvědčí, budou semafory reagující na rychlost přijíždějícího automobilu instalovány dále po celé zemi.