Změna 2023: Na silnici jsou nové semafory. Nutí řidiče sundat nohu z plynu. Kdo je nezná, ten dostane pokutu

Snížení rychlosti vozidel před školami je zásadní. Nový semafor nutí řidiče brzdit, ti na to však velmi často nereagují.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Existují místa, kde jsou semafory či značky s omezením rychlosti zcela k ničemu, typicky na dlouhých a táhlých úsecích mimo zástavbu a podobně. Naopak jsou lokality, kde je zapotřebí rychlost skutečně dramaticky omezit a přinutit řidiče, aby zpozorněli. Třeba před školami k ránu před začátkem vyučování a odpoledne.  Když lidé jezdí poblíž školy, měli by jet pomalu, aby neublížili žádnému dítěti.

Řidiči reagují nejlépe na červenou

Někteří lidé ale situace nereflektují a jezdí příliš rychle. V Kanadě začali používat speciální semafor, který má řidičům připomenout, aby zpomalili. Zařízení s názvem EARL pomáhá lidem řídit bezpečně. Když se k němu auto přiblíží, EARL zkontroluje, jak rychle auto jede. Pokud auto jede příliš rychle, světlo zůstane červené a auto musí zpomalit nebo zastavit. Pokud ale auto jede bezpečnou rychlostí, kontrolka se rozsvítí zeleně a auto může jet dál.

iZdroj fotografie: Unsplash

Že je to povědomé? Jistě, v Evropě se tento sytém běžně používá, ale za oceánem je to novinka. Semafor skutečně funguje jak má a způsobuje, že auta zpomalují a jezdí bezpečněji. Od té doby, co byla věc spuštěna, auta jezdí v daném místě pomaleji. Jestli jsou všichni řidiči nedaleko Montrealu, kde bylo zařízení nainstalováno, z nového semaforu nadšeni? Rozhodně ne. Podle záběrů z místa navíc někteří řidiči světla na semaforech nerespektují.

Řidič projede semafor na červenou a nezpomalí

Například řidič či řidička velkého SUV jede rychle a semafor změní barvu na červenou. Tak rychle, že člověk za volantem ani nezareaguje a jede dál. Zařízení reaguje v čase na danou rychlost vozidla a neuchovává žádná data. Řidiči se tedy nemusejí obávat, že by někam na úřady došla fotka se změřenou rychlostí anebo záznam jízdy na červenou.

Bezmozek se rozjel na červenou, dodávku na videu surově odhodil na semafor. Tito lidé by už nikdy neměli řídit

Úřady v dané oblasti si od nového semaforu slibují velké zlepšení bezpečnosti v exponovaných místech. A také snížení lokální průměrné rychlosti, semafor je totiž tolerantní k rychlosti 30 km/h. Navíc by měl umět nejenom přepnout na zelenou, ale i blikat oranžovou. Projekt byl spuštěn na zkušební dobu 90 dnů. Potom bude vyhodnocen, a pokud se osvědčí, budou semafory reagující na rychlost přijíždějícího automobilu instalovány dále po celé zemi.

Co na tyto semafory říkáte?

Zdroj: GlobalNews
Diskuze Vstoupit do diskuze
82 lidí právě čte
Autor článku

Martin Sedláček

Vyučil se automechanikem a tuto práci také dlouhé roky provozoval. Pak se na čas přesunul do oblasti profesionální dopravy, řidičák má v podstatě na vše, co se dá u nás legálně řídit. Po několika letech za volantem nákladního auta se vrátil zpět k původní profesi, kterou už dělá spíše z pozice vedoucího dílny. Má tak čas na redakční a publikační činnost i osvětu v oblasti automobilové techniky.

Zobrazit další články