Aston Martin neohlášeně vyrobil revoluční auto nové generace. S elektropohonem si vytřel pozadí

Stále ještě přicházejí nová auta schopná nabídnout (krom dechberoucích výkonů) i patřičnou dávku benzínových emocí. Toto je určitě jedno z nich.

i Zdroj fotografie: Aston Martin
i Zdroj fotografie: Aston Martin
i Zdroj fotografie: Aston Martin
i Zdroj fotografie: Aston Martin
i Zdroj fotografie: Aston Martin
i Zdroj fotografie: Aston Martin
i Zdroj fotografie: Aston Martin
i Zdroj fotografie: Aston Martin
i Zdroj fotografie: Aston Martin
i Zdroj fotografie: Aston Martin
i Zdroj fotografie: Aston Martin
i Zdroj fotografie: Aston Martin
i Zdroj fotografie: Aston Martin
i Zdroj fotografie: Aston Martin
i Zdroj fotografie: Aston Martin
i Zdroj fotografie: Aston Martin
i Zdroj fotografie: Aston Martin
Dalších 13 fotografií
Dalších 13 fotografií
                   

I v dnešní překotně „elektrizující“ době, kdy se pohon spalovacím motorem stává pomalu, ale jistě archaickou záležitostí a i ti největší hrdinové kapitulují a přichází s bateriemi a elektromotory, lze najít výjimky. U kterých tak trochu s obavami čekáte, kde se objeví zástrčka nebo minimálně kabel k dobití plug-in hybridní soustavy, ale ony nikde. Jen hrdlo palivové nádrže, vzadu čtveřice výfuků a po nastartování zvuk, z kterého vám slezou všechny chlupy na zátylku. A nejen tam. Pějme oslavné písně, že je to ještě dnes možné. A pojďme se na něj podívat zblízka.

Nové je lepší, výkonnější, rychlejší – a dražší

Tím výrobcem je britský Aston Martin, tím novým vozem pak DB12. Aston Martin do něj vetknul honosnější styl, větší výkon a vylepšenou technologii podvozku. Mimo jiné i proto, aby vytvořil větší cenový odstup od kupé DB11, které nahrazuje. Pochopitelně, je to nové, je to lepší, a nepřekvapivě to bude dražší. Pokud chcete slevu, doporučujeme leták z Kauflandu, k Aston Martinu pouze s patřičně naditým kontem. Ale k ceně se ještě dostaneme. Pro bonitní zájemce bude zajímavější pohonná jednotka.

iZdroj fotografie: Aston Martin

DB12 používá přepracovanou verzi 4,0litrového AMG-Mercedes V-8 se dvěma turbodmychadly z DB11, ale s výkonem zvýšeným na 670 koní (z původních 527 koní), čímž se zrychlení z 0 na 60 mph (97 km/h) zkrátilo z 3,9 sekundy na 3,4 sekundy. Díky modernizaci je DB12 přímým soupeřem s Ferrari Roma, které také používá vpředu uložený přeplňovaný V-8. DB12 má však větší výkon než Roma (která má 611 koní). DB12 bude také víceméně přímo konkurovat ikonám své třídy, jakými jsou Porsche 911 nebo Bentley Continental GT.

Kultovní Ferrari se spojí s jinou značkou. Madonna mia, horší to být nemohlo

V8 je výkonnější než starší V12

Jak uvedl v prohlášení Roberto Fedeli, technický ředitel Aston Martinu, „DB12 je automobil, který potvrzuje pozici Aston Martin jako lídra v oblasti výkonu, dynamiky, inženýrství a technologie. Výsledkem je větší síla a výkon než u jeho soupeřů.“ Očekává se, že DB12 bude na domácím trhu ve Spojeném království stát přibližně 184 000 liber (5 152 000 korun), což je o 12 procent více než DB11, jehož cena se pohybuje od 164 000 liber (4 592 000 korun).

iZdroj fotografie: Aston Martin

Zajímavé je, že nový motor V8 překonává výkony i původní V12 o objemu 5 204 ccm od AM (s kódem AE31), montovaný do DB11 od zahájení výroby. Ten měl výkon 608 koní a v roce 2017 se k němu připojila „základní verze“ s V8 4,0litrovým motorem V8 Mercedes-Benz M177 s dvojitým přeplňováním, o výkonu 510 koní a točivém momentu 675 Nm. Vůz s ním zrychlil na 100 km/h za 4 sekundy a dosáhl maximální rychlosti 301 km/h. Především byl však o masivních 115 kilogramů nad přední nápravou lehčí, což už poznáte i u takto velkého auta.

Dokonalé jízdní vlastnosti pochválili všichni

Nová DB12 se tedy přidržuje receptu započatého již u V8 verze jeho předchůdce. Ta byla i velmi kladně hodnocena po stránce jízdních vlastností a celkového projevu, Matt Prior z Autocar udělil DB11 ve své recenzi dokonalých pět hvězdiček a řekl: „Pokud existuje GT auto s lepším podvozkem, neřídil jsem ho.“ Jack Rix z Top Gear Magazine byl ve své recenzi také pozitivní a podobně kladně se o něm vyjádřil i „Jezza“ Jeremy Clarkson. A že ten dokáže „strhat“ v podstatě cokoli.

Clarkson přiznal vztah ke Škodě: Testuje Škodovky a nenechá na nich nit suchou, všechna videa jsou tady

iZdroj fotografie: Aston Martin

O DB 11 však prohlásil, citujeme: „Pokud jste někde v Paříži na večírku ve 3 hodiny ráno a najednou si vzpomenete, že příští odpoledne hrajete na tenisovém turnaji v Monte Carlu, tohle je auto pro vaši práci. Na turnaj přijedete s pocitem, že jste právě vylezli z vany. Není to jen hezká tvář. Tohle je extrémně dobré auto. Fenomenálně dobré. Ale pochopitelně to má cenu, kterou musíte zaplatit.“ Tato slova musela podvozkovým inženýrů AM znít (navíc od někoho, jako je Clarkson) jako rajská hudba. Ničeho lepšího nemůžete docílit.

Elektronika v podvozku slibuje skvělý zážitek

A v podobném duchu míní u podvozku evidentně pokračovat. Další technologie pro DB12 totiž zahrnuje elektronický diferenciál (neboli e-diff) vzadu, což je poprvé, co Aston Martin montoval jeden do svých sportovních vozů s motorem vpředu. E-diff výrazně zlepšuje schopnosti vozu v zatáčkách za všech podmínek díky své schopnosti elektronicky vektorovat točivý moment mezi obě poháněná kola. To by mohlo být u poměrně velkého a těžkého GT s motorem vpředu a pohonem zadních kol celkem přínosné.

iZdroj fotografie: Aston Martin

Řízení také napomáhá nové ESP se čtyřmi předdefinovanými režimy. Ty lépe zasahují, když kola začnou mít tendenci prokluzovat, a zároveň „umožňují řidiči dostat z vozu to nejlepší“, jak řekl Aston. DB12 také přichází s něčím, o čem Aston Martin tvrdí, že je „výjimečně přesným a přímým“ elektronickým posilovačem řízení (EPAS) a novými adaptivními tlumiči. Jízdní vlastnosti již tak excelentní DB11 mají tedy šanci být posunuty ještě o level výš. Už nyní se nemůžeme dočkat výsledků prvních testů.

Interiér v duchu toho nejlepšího na trhu

U tak luxusního a na náročnou klientelu zaměřeného vozu není překvapivý důraz na kvalitní interiér. Což je oblast, ve které AM popravdě ne vždy exceloval. Během doby, kdy byl AM v majetku Fordu (od roku 1994 do 2007), bylo možno tu a tam v interiéru najít tlačítko nebo ovladač, které byly původně použity v modelech masového výrobce. A současně tedy nic, co chcete najít v autě s cenovkou od 5 milionů nahoru. Tomu se již nějaký rok AM sice úspěšně vyhýbá, ale DB12 by měl být opět o kus lepší.

Interiér tak byl kompletně přepracován, aby zahrnoval nový centrální dotykový displej propojený s LCD přístrojovým štítem před řidičem. Aston Martin uvedl, že nový informační a zábavní systém byl poprvé navržen ve vlastní režii a nabídne provoz v reálném čase poskytovaný prostřednictvím vestavěné SIM karty. Samotná karoserie má stejnou lepenou hliníkovou konstrukci jako u DB11, ale je o sedm procent tužší s větším vyztužením. Mimo jiné je i mřížka chladiče širší a hlubší než u DB11 a kola mají větší rozchod, aby vůz zaujal širší postoj na silnici.

Galerie

Dalších 13 fotografií
Dalších 13 fotografií

Zcela zbytečná otázka: jak se vám líbí?

Zdroj: Aston Martin
Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články