Vlastníte auto? Brzy budete platit 7 nových typů daně. Půjde o velké peníze, dobře si to spočítejte

Že s normou EURO 7 přijde i možnost výběru dalších ekologických daní je víceméně jisté. A v tomto případě budou elektromobily dokonce v nevýhodě. Paradox? Jen zdánlivě.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Že nás v budoucnu čeká o něco více poplatků souvisejících s tím, jak naše automobily vyhoví ekologickým kritériím (respektive spíše nevyhoví), je už více než jasná věc. A nemáme nyní na mysli to, jakou emisní normu splňuje to, co se line z výfuku vašeho vozidla. Či dokonce jestli vaše vozidlo vůbec žádné výfuky nemá, dojíždíte poctivě k nabíječce (co jiného vám také zbývá). A myslíte si, že jste zachránili planetu. To je ovšem omyl, a celkem zásadní. A ten omyl vás bude stát peníze. Pojďme se na to společně podívat.

EURO 7 názorně ukazuje, na čem se dá vydělat.

Jak možná mnozí z vás již vědí, nová norma EURO 7 připravuje (kromě jiného) dvě zásadní novinky, které by měly monitorovat v reálném čase přímo na vozidle a vyhodnocovat nové druhy emisí. Jedná se o otěr z brzd a pneumatik, které se tak přidávají k širokému spektru nově měřených emisních hodnot podle normy EURO 7. Nechceme se teď zabývat technickou nedotažeností celé normy EURO 7 a jejího překotného uvedení do provozu (již v roce 2025), to vše přinášíme v článku níže.

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Nás teď bude zajímat spíše finanční stránka věci. Jakmile totiž někde dojde k poškození přírody, je jasné, že kdosi kompetentní k vybírání daní v tom uvidí příležitost a novou daň „přesně na míru daného problému“ také stvoří. A to se právě stalo. Nedávná studie Imperial College London odhaduje, že v roce 2021 pocházelo 52 % všech jemných částic ze silniční dopravy z opotřebovaných pneumatik a brzd. Což znamená, že se celosvětově ročně uvolní 6 milionů tun částic z pneumatik automobilů.

Daň za mikroplasty z pneumatik

Kvůli znečištění životního prostředí mikroplasty z pneumatik si budou řidiči nuceni si za pneumatiky připlatit, to zaprvé. Dají se očekávát nové verze „se sníženým otěrem“. Za další: vláda Spojeného království se chystá zavést přímou daň (poplatek) za uvolňování těchto mikroplastů z pneumatik. A pozor, tento problém nezmizí s přechodem na vozidla s nulovými výfukovými emisemi. Naopak: vysoká hmotnost elektromobilů způsobuje rychlejší opotřebení pneumatik, než u spalovacích motorů.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Němci dokázali snížit emise. Místo zákazu vjezdu pomáhá snížení rychlosti

Jinými slovy, co ušetříte za brzdy u „elektra“, to dáte za poplatky za emise mikroplastů z pneumatik. Dá se čekat nějaké odstupňování podle hmotnosti, majitelé dvou a vícetunových „ekologických elektro SUV“ pravděpodobně neuniknou. Můžeme to brát jako „daňový lakmusový papírek“: pokud se tento způsob výběru daní v Británii osvědčí, je otázkou času, kdy jej zahlásí i náš ministr financí. Státní kasa je žalostně prázdná, každý způsob, jak ji alespoň trochu naplnit se hodí.

iZdroj fotografie: The Tyre Collective

Řešením by mohly být filtry, které by tyto mikročástice zachytávaly přímo u zdroje, tedy přímo u namontovaných kol. K nim je však cesta zatím velmi dlouhá, do té doby se EURO 7 chystá měřit – a (zatím) Spojené království zdaňovat z kapes daňových poplatníků. Jak to vidíte vy? Čeho se ještě dočkáme? Co všechno se zdaní z auta, kromě benzínu, emisí, silniční daně, používání dálnic, mikroplastů z pneumatik a otěru z brzd? Není toho už docela dost? Dejte nám vědět v diskuzi pod článkem, děkujeme!

Není těch poplatků za provoz auta už příliš?

Zdroj: Telegraph
Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články