Ford se snaží dohnat náskok v elektromobilitě, který má jeho konkurence. Rozvíjí spolupráci s VW, v dobíjení pak nečekaně vypálil rybník všem – a podal si ruku s největší konkurencí.
Číst zprávu o tom, jak se Ford v tak klíčové oblastí elektromobilů, jakou je bezpochyby dobíjení, spojil se svým donedávna velkým konkurentem Teslou je něco, co vás dokonale probere. Pravděpodobně lépe, než velký kelímek ze Starbucksu na Václaváku v 8 hodin ráno. Právě tam a právě v tu hodinu jsem onu zprávu četl poprvé na svém mobilu a právě tam mi došlo, že se hýbou ledy. A to tak, že velmi. Kdo se jen trochu vyznáte v automobilech a automotivu tušíte, co bude následovat dále. Pojďme se na to podívat společně.
Překvapení, které od Fordu nikdo nečekal. Od Tesly už vůbec ne
A nic situaci neosvětlí lépe, než tento komentář: „Všichni jsme šokováni, že to Ford oznámil,“ řekl pro Automotive News Loren McDonald, generální ředitel poradenské firmy EVAdoption. „Ale teď, když se Ford rozhodl, je to snazší pro všechny ostatní. Led se prolomil a domino teď může padat.“ Nepopsal bych to lépe. Síť nabíječek Supercharger patřila vždy k největším výhodám ekosystému Tesly a budoucí majitele často motivovala k nákupu právě této značky. Rozšířená, rychlá, bezplatná. Ideální.
A teď se o tuto síť máme začít dělit s někým, kdo k ní přijede s nějakým „elektrickým Focusem“? Neslýchané. Když tedy pominu tu skutečnost, že nic jako „elektrický Focus“ zatím neexistuje (ale je jisté, že zanedlouho přijde) budou na celé věci nejzajímavější tři momenty: jak dělení o dosud bezvýhradně jejich nabíječky přijme komunita Tesly (a ta, jak víme, dokáže být hodně radikální), jak nárust nabíjecích míst pomůže rozvoji EV Fordu a konečně do třetice, jak velkou to bude inspirací pro ostatní hráče na trhu.
Jedna nabíječka a jeden konektor – inspirace mobilními telefony?
Je totiž více než zřejmé, že jednotná, nekomplikovaná, sdílená a rozšířená síť nabíječek by rozvoji elektromobility více než prospěla. Vědomí, že dobijete rychle a kdekoli, s jedním konektorem a případně jednou kartou byl od samého počátku (přiznejme velmi promyšlený) nápad Tesly. Pokud se jej postupně povede rozšířit na další značky elektromobilů a jednou se stane takto snadné dobíjení normou, velmi to rozvoji bezemisních vozidel pomůže. A navíc, bude to ve finále další z ďábelských tahů Elona Muska na pomyslné šachovnici.
Kde je často o dva, o tři tahy před konkurencí a nepochybně v tom míní vydržet. Pokud se totiž výrobci začnou přizpůsobovat konektorům JEHO nabíječek, může je postupně (potichounku, polehounku) začít „monetizovat“. Ve finále může být ze sítě Supercharger nekonečný a skvěle fungující byznys. U Fordu již automobilka sama uvedla, že příští generace elektromobilů Ford bude zásuvkou Tesla vybaveno již v roce 2025. Elon Musk se musí po večerech neskutečně bavit.
Přitom kdysi se oba „kapitánové“ automobilového průmyslu s oblibou špičkovali na Twitteru. Dnes? Generální ředitel Tesly Elon Musk a generální ředitel Fordu Jim Farley diskutovali o partnerství ve čtvrtek na Twitteru pomocí funkce konferenčního hovoru nazvané Spaces. „Být ve spolupráci s Fordem je určitě super vzrušující,“ řekl Musk během 28minutové akce. „Cítím obrovský respekt k Fordu jako ke společnosti a vyrábí skvělá, skvělá vozidla. To je něco, co velmi rád podpořím.“
Možná bych slovo „podpořím“ nahradil spojením „na čem velmi rád vydělám“. To by možná bylo přesnější. Nicméně Musk ještě jednou: „Nechceme, aby síť Supercharger byla jako obezděná zahrada,“ řekl Musk. „Chceme, aby to bylo něco, co podporuje elektrifikaci.“ A naše firemní konta, dodáváme my. Zejména po tom, co Tesla uvedla, že v příštích dvou letech (!!!) chce zdvojnásobit počet Superchargerů. Cíl je jasný: kdo nabíjí, nabíjí u nás. A kdo ještě uvažuje nad spalovacím motorem, může přestat uvažovat. Ta doba je pryč.
Elon Musk neudělá nic, na čem by ve finále nevydělal
Co dodat? „Toto je indikátor toho, že Musk to myslí skutečně vážně a chce vidět větší ofenzívu elektromobilů,“ řekl v úvodu zmíněný Loren McDonald, generální ředitel poradenské firmy EVAdoption. A dodává: „Musk není hloupý. Zjevně si nemyslí, že by to mohlo mít negativní dopad na Teslu. Celkově je spíš přesvědčen, že na tom vydělají všichni.“ To bychom podepsali. Jak to vidíte vy, jak dopadne celá elektro anabáze Tesly a dalších výrobců? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!