Názvy vozů jako Porsche 911, VW Beetle nebo Toyota Corolla znamenitě obstály ve zkoušce času. Bude totéž možné někdy říci o Toyotě bZ4X, Hondě e:Ny1 a VW ID3?
Šance pojmenovat nové auto je drahocenná, jedná se o miliardovou zkoušku značky s desetiletími potenciální výdrže. A máte jenom jeden pokus. Buď uspějete, nebo následuje propadák. Mnoho vozidel má jména, která existují více než 50 let – i když se původní vůz změnil. Porsche 911 bylo představeno v roce 1965, rok poté, co Toyota odhalila svou první Corollu. Chevrolet Suburban, který debutoval v roce 1934, je nejstarší značkou v USA. A mohli bychom pokračovat. Dnes? Nové názvy spíše děsí. Pojďme se na to podívat společně.
Toyotě se povedl opravdový „jackpot“
Během několika posledních let nabral rituál nových pojmenování (a nových výrobků) závratnou rychlost. Výrobci automobilů se předhánějí v elektrifikaci svých produktových řad a uvádějí na trh nová vozidla tempem, které nebylo za poslední desetiletí vidět. Řízení na baterie nabízí čistší, tišší a nakonec i levnější způsob cestování – to je ambiciózní hledisko, které musí manažeři značek vnést do spousty chytlavých nových názvů aut. Ne vždy se to podaří.
Vezměte si Toyotu. Největší japonská automobilka zdokonaluje plně elektrické automobily dlouhé roky, de facto od konce 90. let. V roce 2022 konečně odhalí svůj první masový plně elektrický vůz. Jeho název – bZ4X. Rozhodně najdete na ulici víc lidí, kteří nebudou tušit, co tento jazykolam znamená, než těch, co jej přisoudí okamžitě automobilu. Narozdíl od Corolly, Yarisu nebo třeba Priusu. Tam se „chytne“ výrazně více lidí. Jak je to možné? Sama Toyota to zdůvodňuje poměrně zajímavým způsobem.
Názvy elektromobilů: jeden velký zmatek
Počáteční „bZ“ znamená emise „za nulu“, „be-Zero“, 4 odkazuje na svůj pohon všech čtyř kol a X označuje tvar crossoveru – to vše se ale zcela ztrácí v jednoduchosti Corolly. Aby toho nebylo málo, Honda oznámila, že její druhý elektromobil bude známý jako e :Ny1, což je hazard s přitažlivostí dvojtečky. U Jaguaru by se řidiči dalo odpustit, když předpokládal, že elektrickou variantou značky je E-Pace, ale tento model má benzinový motor. Baterií poháněný Jaguar je I-Pace. Ještě nějaké otázky?
A nikdo by nemohl vinit fanouška VW za to, že si spletl ID4, což je elektromobil ve tvaru SUV, s ID Buzz, což je reinkarnace slavného „busíku“ T1/T2. Zkrátka zmatek nad zmatek. „Upřímně řečeno, mnoho z těchto jmen se příliš snaží,“ říká David Placek, zakladatel Lexicon Branding, který pomohl pojmenovat Lucid, Subaru Outback a Honda Ridgeline. „A všichni se nějak pletou.“ Placek říká, že skvělý název produktu musí dokázat zaškrtnout všechny tři políčka:
Audi a Mercedes si opravdu nemají co vyčítat
Musí být zapamatovatelný, musí být pozoruhodný a musí být výrazný v rámci své kategorie. Placek dále uvádí, že pomáhá, pokud je přezdívka „to, čemu říkáme ‚plynulé zpracování‘. Když se na to mysl podívá a řekne: ‚OK, to chápu.‘“ Mnoho nových jmen elektromobilů zaostává. Buď se příliš přibližují tradici, než aby byla unikátní, nebo se pro rozlišení vzdalují běžnému jazyku tak výrazně, že nejsou k zapamatování. Nikdo přitom neříká, že pojmenovat auta je snadné nebo že chyby se stávají jen při „elektru“ (tři příklady: Daihatsu Naked, Ford Probe a Studebaker Dictator).
Existují také jména, která metastázují, „obalují“ původní písmena nebo se stávají méně jasnými, jak se varianty množí. Příklad? Audi představilo svůj klíčový elektrický vůz jako „E-tron“ – což je dost rozumné – ale nyní má spoustu E-tronů, včetně originálu a (velmi odlišného) E-tronu GT. Mercedes z toho udělal podobný chaos. Mezi modely elektromobilů společnosti patří EQS, EQA, EQB a EQE, stejně jako EQS SUV, EQB SUV a EQE SUV. Na úplném horním konci přihazuje Mercedes do mixu také AMG. Vyzná se v tom někdo?
Když se chce, tak to jde. Dokonce skvěle
U Polestaru mezitím zvolil „iPhone přístup“: Jejich prvním vozem byla 1. Šokující. Nyní je tu 2 a brzy přijde 3. Polestar 12 budou banány. Nejlepší názvy EV ale nejsou zkratky nebo změti písmen; jsou svěží a je osvěžující a zábavné je vyslovovat. GM se vydal touto cestou se svými Chevrolet Bolt a Cadillac Lyric. Ioniq od Hyundai také pěkně „cvakne“. Lucid má svůj vzduch, Fisker svůj oceán a Subaru svou Solterru. Pak je tu Ariya od Nissanu, údajně sanskrtské slovo pro ušlechtilý nebo obdivuhodný. Porsche Taycan je jedinečnou volbou – vyvolává v mysli nepolapitelnou bestii z džungle.
V nadcházejících letech bude výrazně více příležitostí ke zlepšení současného chaosu v pojmenování EV. Do té doby oceňme tým Toyoty, který navrhl „Prius“, který má o 25 let později stále tu stejnou kvalitu. Škoda, že ten stejný tým nebyl po ruce, aby nás zachránil před bZ4X. A jak to vidíte vy? Které ze jmen elektromobilů se vám nejvíce líbí? Napište nám do diskuse pod článkem, děkujeme!