Na našem trhu začíná prodej ultralevného elektromobilu. Dacia je proti němu drahá. Je to revoluce

Výrobci z Číny se předhání, kdo představí nejdostupnější elektromobil pro Evropu. Vítr z plachet jim sebrali Španělé s opravdu ultralevným vozem. A parametry má skvělé.

i Zdroj fotografie: Silence
                   

Že jsou elektromobily v drtivě většině dražší než srovnatelné modely s klasickým způsobem pohonu, jsme si už zvykli. A i když se v poslední době začíná blýskat na lepší časy a přichází stále nové a nové zprávy o tom, jak jsou již ceny srovnatelné (naposledy i v Čechách dostupný MG4), stále chybí něco, co by šlo nazvat „levným elektromobilem“. Funkčním, praktickým, dostupným. Španělská firma Silence (jinak také výrobce skútrů) se o něj pokusila a nevypadá to vůbec špatně. Pojďme se na něj společně podívat.

Smart na elektřinu a ještě k tomu levnější

A rovnou můžeme dodat, že Španělé tak trochu zachraňují Evropu. Před Čínou, pochopitelně. Protože něco takto levného (nejvyšší model za zhruba 240 tisíc korun, levnější pak hluboce pod 200 tisíc) bychom čekali spíše právě z východu než z prosluněné země kousek od nás. A jestli by takto mohla vypadat revoluce v městské (a příměstské) bezemisní dopravě dostupné pro každého, byl by to myslím první krok k rozumnému přechodu ze spalovacích motorů na elektrický pohon.

iZdroj fotografie: Silence

Silence S04 je dvoumístný elektromobil s futuristickým designem, a jestli v něm vidíte „elektrický Smart“, vidíte dobře. Jen s tím rozdílem, že proti Smartu (při jeho uvedení na trh) je levnější, avšak také nepoměrně užší. Jde zkrátka o mikroauto se vším všudy, dva běžně vzrostlí lidé se vejdou bez problémů (ideálně dva partneři, neb o těsnější kontakt a nějaké dotyky tady nebude nouze), dva zápasníci sumo se musí poohlédnout jinde. V číslech? Délka 2 282 mm, šířka 1 268 mm, výška 1 573 mm a konečně hmotnost: 435 kg.

Budoucnost elektromobility je v nabíjení skrz pouliční lampy

Výměnná baterie umožňuje dobíjet kdekoli

S tak nízkou hmotností si bez problémů poradí elektromotor vpravdě skromného výkonu 14 kW (ve sport režimu 22 kW) napájený dvěma bateriemi s kapacitou 5,6 kWh, které poskytují po nabití dojezd 149 km. V případě potřeby je lze vyjmout a dobít doma nebo vyměnit za nabitou baterii na speciální stanici. Na dojíždění do práce a za nákupy zcela ideální, více než 150 kilometrů denně ujede málokdo. Doba nabíjení z obyčejné zásuvky je 7–9 hodin, na veřejné nabíječce pod 30 minut.

iZdroj fotografie: Silence

To je možná na celém konceptu to nejzajímavější – že umožňuje dobíjení opravdu bez starostí, baterii vyjmete a donesete domů. Hmotnost baterie je však nemalých 43 kilogramů a výrobce k vozu přidává malý „rudlík“ pro její transport. Garáž/rodinný dům tedy bez problémů, do 5. patra paneláku bychom ji ale asi nosit nedoporučovali. Na každý pád nejste omezeni nutností wallboxu ani 400V rozvodu, dobíjíte podobně, jako byste dobíjeli elektrokolo nebo koloběžku. Více je vidět v přiloženém videu.

Elonu Muskovi hrozí vězení: Dosud nejvážnější obvinění na světě. Na povrch vypluly třaskavé skutečnosti o temných kšeftech

Obratnost ve městě na úrovni motocyklu

Výkonnější verze (s kterou je zahájen prodej) vyvine 90 km/h a zrychlení na 50 km/h trvá 7 sekund. To opravdu nejsou dechberoucí hodnoty, ale na městský provoz to tuším stačit bude, nicméně zahoukání ze strany agresivnějších jedinců se pravděpodobně dočkáte téměř denně. Omezením tak budou jen případné přesuny po dálnicích, kde bude řidič Silence vozítka jedním z nejpomalejších. Nižší maximální rychlost si Silence L7e vynahradí obratností ve městě: průměr otáčení je pouhých 7 metrů.

Výrobce chystá ještě „poloviční verzi“ (jenom s jednou baterií) v přepočtu za 150 tisíc korun, dosahující maximálně 45 km/h a s dojezdem do 80 kilometrů. Její cíl je jasný: v mnoha zemích Evropy je takovýto „moped“ možno řídit s nejzákladnějším řidičským oprávněním, případně i bez něj. Silnější verze, právě uváděná na trh, by ale mohla znamenat malou revoluci v dostupné mobilitě. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Tohle by mohlo být do města ideální, co říkáte?

Diskuze Vstoupit do diskuze
127 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články