Kupovat levná auta se nebude vyplácet, nejde o úsporu, člověk nakonec prodělá. A riskuje bezpečnost, zdraví a život.
Česko je v mnoha ohledech papežštější než papež. A pokud jsou u našich sousedů nastavena nějaká pravidla, na cokoli, tak v tuzemsku jsou kritéria ještě přísnější. Někdy to není na škodu, právě naopak. Tak jako v případě pohledu na čínská auta, která u nás občas zkoušejí prorazit, nicméně dosud pokusy importérů dostat k nám na trh levná nekvalitní auta neprošly. Cesta ale možná povede přes Německo.
Co je dobré pro Němce, je dobré i pro nás? Špatná vize!
Tamní trh s ojetinami je pro Čechy atraktivní a možná je jen otázkou času, kdy se čeští důchodci zamilují do levných a velkých aut a nechají se ošálit cenou, bez ohledu na kvalitu a bezpečnost. Jak se ukazuje, auta pochybné kvality zaplavují německý trh, a není pochyb, že se brzy objeví i na našem trhu. Ať se děje, co se děje, tak jedna věc zůstává konstantní. Češi kupovali, kupují a kupovat budou ojetiny z Německa. Do budoucna si však bude třeba dávat zvýšený pozor. Údaje za poslední měsíce jsou absolutní.
Naši západní sousedi jsou v tomto ohledu více důvěřiví a automobily, jejichž kvalita je přinejmenším diskutabilní, zaplavují tamní trh. Němci dovážejí a prodávají na svém trhu velké množství čínských aut, více než u nás. V našem prostředí se zkouší etablovat nenápadně MG. Tuto značku Češi znají historicky z britského prostředí a tak nějak ji akceptují. Ale ostatní automobilky se jmény, která mohou být snadno názvy filmů o kung-fu nebo jídel z menu asijského bistra, u nás zatím „tolik nejedou“.
Ten, kdo si myslí, že zvěsti o rychlé expanzi čínských aut v Evropě jsou chimérou, se plete. Čísla mluví jasně. Automobily z Číny podle nich v prvním čtvrtletí letošního roku Německo doslova zaplavily. A to je jen začátek. Čínská auta se začínají výrazně prosazovat i v jiných částech světa. První pokus o invazi aut Číňané nezvládli, kvalita byla pochybná, což bylo patrné hned po nasednutí. Výsledky nárazových testů byly nekompromisní. Teď je tady další vlna a zdá se, že úspěšná.
Přestože kvalita čínských vozů zůstává neznámá, v Evropě se daří prodávat auta mnohem lépe. Číňané najali designéry a techniky a jejich auta zůstávají relativně levná. Už nejde v mnoha případech o mix inspirací německými vozy z devadesátých let. Některé exempláře vypadají skutečně moderně. Čínští výrobci tlačí na pilu a export automobilů rychle roste. Letos v dubnu bylo do zahraničí dodáno o 70 % více aut ve srovnání se stejným měsícem roku 2022. Podle údajů Čínské asociace výrobců automobilů se v prvním čtvrtletí letošního roku z Číny vyvezlo 1,07 milionu aut. To je víc než aut z Japonska!
Čínské vozy se prosazují na úkor těch německých
Za první kvartál roku 2023 bylo exportováno do zahraničí o 89 % více aut než před rokem. S počtem přes milion kusů vedou spalovací vozy, i když 348 000 kusů bylo elektrických. Čínské stroje směřovaly především do jihovýchodní Asie, Jižní Ameriky, na Střední východ. A do Evropy. A že se budou dostávat i k nám potvrzují oficiální statistiky z Německa. Německo už má problém, podle údajů Statistisches Bundesamt se dovoz aut z Číny k našim západním sousedům v prvním čtvrtletí více než ztrojnásobil.
Podle německého statistického úřadu téměř třetina aut dovezených do země pocházela z Číny. To je více než trojnásobek oproti loňským 7,8 %. Masivní čínská expanze má ještě jeden dopad. Na německé prodejce. Těm totiž čínská auta ukrajují z prodejního podílu. A co víc, vývoz nových německých aut do Číny se ve srovnání se stejným čtvrtletím loňského roku snížil o 23,9 %. Lze si jen přát, aby průnik čínských aut na český trh s ojetinami přišel v co nejmenší míře a za co nejdelší dobu.