Slováci vyrábí fantastické auto, které zastaví čínské automobilky. Přesvědčte se sami. S čím přijde naše Škoda?

Expanze čínských automobilek je jednou z největších výzev, jakým v současnosti evropský automotive čelí. Šokující je, že řešení je možná blíž, než si myslíme. Na Slovensku.

i Zdroj fotografie: Citroen
                   

Evropský automotive je v průběhu posledních let sužován hned několika faktory najednou. Po omezení výroby kvůli covidu, krizi s dodávkami čipů a naposledy válce na Ukrajině se k těmto komplikacím přidalo rapidní snížení poptávky po evropských automobilech v Číně, speciálně po značkách koncernu VW. Naposledy pak postupné, avšak systematické pronikání čínských značek s elektromobily (avšak nejen s nimi) na evropský trh. Co s tím? Jedno řešení přichází nečekaně z Trnavy – a my se na něj podíváme společně.

Slovenská Trnava jako místo odboje proti Číně

Právě v Trnavě má totiž továrnu koncern Stellantis a právě v Trnavě se vyrábí malý Citroën C3. Jeho příští generace bude plně elektrický model, který se bude prodávat za méně než 25 000 eur (asi 593 tisíc korun), jak uvedl Thierry Koskas, nový generální ředitel značky, jenž letos v únoru nahradil Vincenta Cobeeho. Model se bude jmenovat e-C3 a měl by pokračovat v tradici současné C3, která představuje 30 procent prodejů Citroënu v Evropě, i když je založena na starší platformě skupiny PSA, než má zbytek malých vozů Stellantisu.

Proč jsou názvy elektromobilů tak nekonečně zoufalé? Odráží to jejich podstatu

iZdroj fotografie: Se souhlasem Auto & Reifen-Fachhandel

Je naprosto pozoruhodné, jak se prodeje C3 udržely,“ řekl Koskas tento týden novinářům ve francouzském ústředí mateřského Citroënu Stellantis ve Velizy, západně od Paříže. Koskas uznal kvality a současně hrozbu ze strany čínských značek, jakými jsou MG/SAIC a BYD, které vyvážejí nízkonákladová elektrická vozidla do Evropy. „Mají velmi konkurenceschopné produkty,“ řekl a dodal, že Citroën se této výzvě postaví. „Naší odpovědí je e-C3,“ doplnil. To zní ambiciózně, dodáváme.

Cena bude v tomto segmentu rozhodovat

Koskas popsal e-C3 jako „malý hatchback s prvky SUV“, ale řekl, že by neměl být považován za skutečný crossover nebo SUV. Podobnou filozofii designu přijaly i další kompaktní vozy a miniauta, včetně Toyoty Aygo X a malé Dacie Sandero Stepway. Současná C3 se vyrábí v Trnavě na Slovensku; dřívější generace počínaje rokem 2002 byly vyrobeny ve francouzském Poissy. Nová e-C3 by tak mohla ze Slovenska udělat zemi s veledůležitým produktem: vozem schopným konkurovat čínské hrozbě.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Auto & Reifen-Fachhandel

Evropský e-C3 bude odhalen letos na podzim a začne se prodávat v roce 2024,“ řekl Koskas. Další podrobnosti o voze včetně dojezdu a pohonné jednotky odmítl prozradit. Baterie e-C3 poskytne dojezd 300 km a bude pravděpodobně vyrobena v Číně, řekly agentuře Reuters tři zdroje obeznámené s touto záležitostí. Koskas dále uvedl, že nadcházející e-C3 bude „unikátní“ jako „plně vybavený“ malý elektromobil evropské výroby za méně než 25 000 eur. 

Do roku 2025 se v EU prodá 800 000 čínských aut. Jedná se o důsledek Evropské komise za její věčný boj s automobilkami

Evropský moderní elektromobil za cenu čínského diskontu?

To je ovšem velmi konkurenceschopná cena, v podstatě na úrovni diskontního MG4. Již dnes sice existuje několik levnějších EV, například Dacia Spring vyráběná v Číně. Nebo stárnoucí Volkswagen e-Up, ale e-C3 by bylo nejlevnější plně elektrické malé auto. Čím dál víc se totiž začíná ukazovat, že pokud se má „přerod“ na elektromobilitu opravdu podařit, bude muset jít cestou dostupných a praktických aut. Na Slovensku vyráběný Citroën by mohl být jedním z nich. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Věříte, že by Citroën ze Slovenska mohl Číňany zabrzdit?

Diskuze Vstoupit do diskuze
79 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články