Být stále v kontaktu s výrobcem může přinášet řadu výhod, například stálé aktualizace. Problém nastane, když se karta otočí. Kontakt pak náhle není výhodou, ale problémem.
Staré pravidlo kriminalistiky říká: každý jednou udělá chybu. I ten nejlepší zločinec jednou něco opomene. A když bude v tu chvíli na blízku ruka zákona, může další televizní detektivka pomalu, ale jistě spět k závěru. A jak nám ukazují případy jen několik týdnů staré, chyby dělají ve velkém i automobilky. A není jich zrovna málo. Následují svolávací akce, bezplatné výměny, spousta peněz přicházejících vniveč. A to jsou často jen součástky, náhradní díly, kousky železa nebo plastu. Ale co když to je software? Pojďme se na to podívat společně.
Vždy online, vždy připraven. I když tak úplně nechcete
Jednou z největších výhod těchto „vždy online“ připojených vozů je možnost vydávat aktualizace palubních systémů takříkajíc „vzduchem“. To znamená, že auto je vždy připojeno a díky neustále zasílaným balíkům s aktualizacemi má vždy nejnovější možný software. Není to krása? Některé věci tak lze opravit i bez návštěvy prodejce a řidiči si mohou aktualizace zakoupit i na dálku. To zní jako ze skvělého sci-fi filmu. Ale jak tvrdí jedna skupina řidičů, může to být dvousečná zbraň.
A také pochopitelně je. Nechodíte na prohlídky tak, jak máte? Varování bude čím dál častější, až se jednou nerozjedete. Nechali jste si někde něco opravit mimo náš servis? Zkrátíme vám dojezd prostřednictvím „zamčení“ akumulátoru. S tím posledně popsaným má bohaté zkušenosti Tesla a nejednou možnost zkrácení dojezdu využila proti někomu, kdo se odmítl „podrobit“ doporučeným opravám či výměnám. Případně se dá také zamknout možnost dobíjet ze Superchargeru, jedna z největších výhod Tesly.
Včera byla baterie ještě OK? Včera není dnes
To však není stále nic proti tomu, o co se Tesla pokusila u některých majitelů Tesly Model S a X, kdy jejich vůz měl po poslední aktualizaci mnohem menší dojezd. A v některých případech to údajně nutilo (a také donutilo) majitele vozidel k nákupu nové baterie. Došlo to tak daleko, že před aktualizací zcela bezproblémová baterie hlásila náhle po nové verzi systému výrazně nižší kapacitu, případně rovnou kolaps, což vyžadovalo, aby majitelé utratili přes 300 000 korun za novou sadu baterií.
Když malinko odhlédneme od tohoto konkrétního případu, jde nepochybně o skvělý byznys. Aneb jak někomu uměle, několika řádky kódu, poněkud „ostaršit“, nebo přímo „tak trochu poškodit“ baterii, klíčový komponent vozu. Kterému ani předtím, ani potom nic nebylo a není. Jen se zkrátka pro systém začne tvářit, že je „zralý na výměnu“. A pozor, tím to nekončí. Když dané auto XY s číslem 123456 dojede do servisu a tam ho napíchnou na diagnostiku, budou už vědět, že mu nic není. A že baterie se dá klidně – znovu – použít.
„Šéfe, máme tady tu baterii, co jí vůbec nic není“
No není to nádhera? Double shot se tomu říká. Vyděláte dvakrát, a pokaždé poměrně zásadní balík peněz, aniž byste museli hnout prstem. Pár řádků kódu. Fantazie. Poškození majitelé se však ozvali. Podáním žaloby proti Tesle, v níž se tvrdí, že vozidla Tesla jsou „chráněné počítače / uzavřené systémy“. Automatickou instalací aktualizace Tesla porušuje práva vlastníků a tím i zákon o počítačových podvodech a zneužívání. Zajímavá formulace, jeden by ji u něčeho se čtyřmi koly a volantem nečekal.
Není to však poprvé, co Tesla čelí žalobám kvůli aktualizacím softwaru. V roce 2021 byla Tesla nucena zaplatit více než 1,5 milionu dolarů skupině 1 700 majitelů Modelu S, kteří vznesli podobný nárok. V této žalobě se právníci kromě peněžité náhrady domáhají soudního příkazu, který by společnosti Tesla zabránil „jednostranně aktualizovat software nebo upravovat provoz“ jejich vozidel bez souhlasu majitele.
Zkrátka aby jim nemohla přes noc snížit kapacitu baterie, která se náhle tváří, „že je vadná“. I když včera ještě vadná nebyla. Něco nám říká, že jako cesta k snadným penězům je to zajímavý model, jako cesta ke spokojenosti zákazníků už méně. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!