Kdykoli se vyhlašuje žebříček nejlepších vozů, které kdy spatřily světlo světa v Mladé Boleslavi, bývá čarokrásný roadster vždy mezi prvními. Tento je navíc nečekaně dostupný.
Tvrzení o nejlepší Škodě všech dob je pravda poněkud odvážné, v předlouhé historii našeho největšího výrobce se najde více modelů, kterým by přívlastek „nejlepší Škoda všech dob“ slušel podobně (namátkou: předválečný Superb, Škoda Popular nebo Škoda Tudor), ale nádherné Felicii by jej nakonec přisoudil leckdo už jenom za tu krásu. Můžete vyrobit Škodu 105L nebo ne úplně povedený novodobý Rapid, ale pokud jste někdy vyrobili něco jako roadster Felicia, máte své místo v síni slávy jisté. A tahle je navíc nečekaně dostupná. Pojďme se na ni podívat společně.
V ČSSR se vyráběl roadster ve stylu britských „sporťáků“
Začátek výroby boleslavského skvostu se datuje do roku 1959 (což pro dnešní mládež může vypadat jako něco mezi třetihorami a středověkem, chápu), kdy nahradila Škodu 450, která ještě měla přední nápravu s listovými pružinami. Felicií bylo nakonec vyrobeno 14 863 kusů + 1 010 starších Škoda 450. Během výroby došlo k několika technickým změnám, krom zmíněného přechodu z listového na vinuté odpružení prošla změnami i přední maska chladiče nebo přístrojová deska.
Pro úplně neznalé musíme dodat, že Felicia stejně jako původní Octavia ctí klasickou koncepci, má tedy motor vpředu a pohon zadní nápravy. A tedy stejnou konstrukci, jakou mají britské „kultovní“ roadstery od MG nebo Lotusu. Tohle že někdo dokázal postavit v socialistickém Československu, kde byl občas špatně k sehnání toaletní papír nebo dámské vložky? Úžasné. A klobouk dolů do Boleslavi, neb kdykoli truchlím nad jejich současnou elektroprodukcí, vzpomenu si právě na Felicii.
Odkaz z Felicie 1959 do Octavie 2023
A hned mi je lépe. Notabene když si uvědomím, jak její odkaz vydržel i do roku 2023, dokonce i déle. Příklad? Nový facelift Octavie, který bude představený v tomto roce a s jehož prodejem se počítá od ledna 2024, dostane zpět motor 1.0 TSI coby základní motorizaci. To mi něco připomíná. Původní motor ve Felicii měl totiž objem 1 089 cm³ a výkon 36,8 kW (50 k) při 5 500 ot./min. Moderní TSI motor je samozřejmě výkonově zcela někde jinde (ještě aby ne, za téměř 65 let), ale objem je skoro stejný.
Super verze, super motor, stav i cena
Litr tedy stačí? Dá se to tak říci. Byť Felicie dostala ve své výkonnější verzi, pojmenované (typicky česky) „Super“ a vyráběné od roku 1962 do roku 1964, motor o větším objemu 1 221 cm³ a výkonu 40,4 kW (55 k) při 5 100 ot./min. A právě tento motor je v aktuálně nabízené Felicii Super od polského sběratele, který, jak sám uvádí, je z 90 % v původním stavu. Ano, je nepatrně „vylepšená“, na druhou stranu má najeto pouhých 9 211 kilometrů a je v perfektním stavu. Včetně plátěné střechy a kompletní dokumentace.
Podobné Felicie přitom ještě nedávno bez problémů cenově překračovaly 1 milion korun a nikomu to nepřišlo jakkoli divné. Krásný roadster s bezchybnými tvary – kdo ho chce mít, musí také zaplatit. Tento je však ani ne za polovinu zmíněné částky – což mi přijde jako velmi vstřícná nabídka. A téměř jisté uložení peněz, dolů ta cena již pravděpodobně nepůjde. Co říkáte, nebylo by to na přicházející léto to správné, stylové vozidlo? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!