Přelomový verdikt nejvyšší německé soudní instance znamená jediné: aféra Dieselgate ještě zdaleka není u konce. Přichází na řadu to (pro VW) nepříjemné: placení majitelům vozů.
Nedávná zpráva z magazínu Automotive News znamená průlom v dosavadní politice kompenzací za podvody s emisemi u spalovacích motorů: Nejvyšší soud v Německu v pondělí 26. června rozhodl, že VW, Mercedes a další mohou majitelům dlužit 5 až 15 procent z kupní ceny jejich vozidla. To je vpravdě šokující zpráva, zejména proto, že je právoplatná. A skýtá tedy poměrně značné šance na kompenzace u těch, kteří byli podvodným jednáním výrobců zasaženi. Pojďme se na to podívat společně.
VW doufalo, že Dieselgate už navždy usnul. Marně
Aféra Dieselgate je sice již dávno za námi (což kvituje s úlevou zejména VW, ale zdaleka nejen VW), nicméně meritum celé věci, a tedy zda kompenzovat majitele vozů, nebo nikoli, zaměstnává stále soudy nejen v Německu, ale de facto po celém světě. VW byl nucen se vypořádat s množstvím žalob, které na něj podaly armády právníků po celém světě. Průlomový verdikt však přišel nakonec z „mateřského“ Německa, konkrétně od tamní nejvyšší justiční autority – Nejvyššího soudu.
Ten v rozsudku uvádí, že výrobci automobilů musí zaplatit náhradu za dieselová vozidla vybavená nelegálními zařízeními pro kontrolu emisí. Což je verdikt, který by mohl stát Volkswagen Group, Mercedes-Benz a další miliony eur. Výrobci by tím pádem mohli majitelům dlužit 5 až 15 procent z kupní ceny jejich vozidla, rozhodl soud v případu proti VW, jeho značce Audi a Mercedes-Benz, který má důsledky pro podobné žaloby. Soudce zrušil předchozí zamítnutí takových nároků a vrátil je odvolacím soudům.
Povinnost prokázat dodržování zákonů mají výrobci, nikoli majitelé aut
Bylo na automobilkách, aby prokázaly, že jejich takzvaná „odpojovací zařízení“ jsou funkční a nejsou nelegální. VW skrze svou mluvčí uvedl, že očekával, že německé soudy zamítnou jakékoli nároky majitelů aut na odškodnění, protože jsou nezákonné. Což se tedy pravděpodobně spletl. Dohnala VW konečně minulost? Vypadá to tak. Argumentovat „nezákonnými požadavky majitelů“, pokud jsem se sám dopustil podvodného jednání a měl na něm založený byznys, je mírně řečeno amorální.
Evropské soudy však navíc stále více podporují vlastníky automobilů a ekologické skupiny, které požadují svolání a kompenzaci vozidel s takovými zařízeními. Což je poměrně nečekaná, a především nákladná „kocovina“ po skandálu Dieselgate se vznětovým motorem z roku 2015. Který se tehdy soustředil na VW. A soustředí se i dnes, v době, kdy je pod tlakem ohledně přechodu na elektromobily. Jaká ironie osudu: tehdy „špinavé“ diesely, nyní superčisté elektro. Kdo by to v roce 2015 řekl.
Rozhodnutí Nejvyššího německého soudu je přelomové
Zmíněné rozhodnutí je navíc změnou oproti předchozímu stanovisku soudu, které definovalo, že automobilky mohly být obviněny pouze v případě, že úmyslně nainstalovaly nelegální zařízení. A to poté, co Evropský soudní dvůr rozhodl, že výrobci mají povinnost odškodnit majitele i v případech, kdy škoda byla způsobena z nedbalosti. Co tedy bude dál? Počkáme, jak se bude vyvíjet konkrétní uplatňování uvedených nároků, a budeme vás informovat. Je totiž zřejmé, že i v Čechách se toto zlomové rozhodnutí dotkne desetitisíců motoristů.