Řidiči netuší, co nová značka znamená, považují ji za zákaz. Význam je ale zcela odlišný, má pomáhat.
Občas jsou na silnici podivné značky, které zná jen málokdo. A to je řeč o českém prostředí a tuzemské legislativě. Řidič, který získal oprávnění před řadou let, velmi často neprohlubuje své znalosti a dopravní značky nově uváděné do provozu neregistruje. Při cestě do zahraničí je situace ještě komplikovanější, existuje sice určitá jednotnost v rámci evropských států, i tak ale mohou jednotlivé země vydávat vlastní značky.
Nová značka má pomáhat, místo toho ale jen řidiče plete
Stačí přejet západní hranici k německým sousedům a řidiči mohou narazit na značení, které neznají. Přičemž riziko pokuty za nerespektování značky je evidentní. Dopravní značka s červenou tečkou je evidentním příkladem. Nedávno způsobila zmatek novinka, za jejíž ignorování hrozí pokuta, a dokonce i bod. V některých situacích může být velmi užitečná. Pomáhá řidičům najít snadnou cestu v obtížných dopravních situacích.
Značka s červenou tečkou nad černou šipkou je pro mnoho motoristů záhadou, podle Spolkového úřadu pro dálniční věci je nová značka v podstatě odbočkou. Značky s červenou tečkou jsou obvykle zřizovány místními úřady, aby zbavily zvláště frekventované trasy dopravních zácp a nehod. To vede všechny dotčené řidiče nákladních a osobních automobilů chytře přes zvláště frekventované regiony nebo mimo ně.
V případě použití „červené trasy“ obvykle o odklonech informují i regionální rozhlasové stanice a vysvětlují, jak fungují. Dopravní značka s červenou tečkou však podle analýz způsobuje mezi řidiči nedorozumění. Ačkoli byla „červená trasa“ ve skutečnosti plánována jako dobrý nápad, aby se zabránilo dopravním zácpám a potenciálně nebezpečným místům, mnoho účastníků silničního provozu zneklidňuje.
Dopravní značka je neefektivní, navigace funguje lépe
Podráždění řidiči se často ptají místního dopravního podniku na účel nového typu klasické objížďky. Navíc červená tečka svým vzhledem evokuje zákaz. Řidiči mají obavy, že když neodbočí, dostanou pokutu, a proto zmatkují. Dopravní experti naopak očekávají potlačení dopravních zácp. Značka by měla řidičům navrhovat alternativní trasu. Ta by měla být rychlejší, s plynulejším provozem. Systém by měl rozmělnit dopravní špičku.
K uvolnění zvýšené frekvence aut v daném místě by mělo docházet například formou dřívějšího výjezdu z dálnice nebo vjezdem na alternativní komunikaci či úsek s menším provozem. Jeden by si řekl, zda není takový způsob zastaralý, neefektivní a zdlouhavý. A je otázkou, jestli není efektivnějším způsobem než nesrozumitelná dopravní značka spíše dynamická navigace doporučující objízdní trasy.