Hybridní prototyp auta financovaný z fondů EU explodoval v Itálii a zabil 2 výzkumníky. Snad shořel bezemisně

Konce některých projektů nebývají veselé a jen dokazují, že ani v roce 2023 nemáme hybridní technologie zcela pod kontrolou. Jako v tomto případě, který se stal v Itálii.

i Zdroj fotografie: LIFE SAVE
                   

Jakkoli se naše příspěvky a komentáře k nápadům (a často i činům) Evropské unie nesou povětšinou v lehce sarkastickém či ironickém duchu, v tomto případě necháme sarkasmus i ironii odpočívat. Jak uvádí zpráva magazínu Automotive News, v Itálii u Neapole zahynuli v pátek 23. 6. dva vědečtí pracovníci při explozi hybridního automobilu. Což je v roce 2023 zpráva dost šokující, s ohledem na to, kolik hybridů jezdí kolem nás denně na silnicích. Pojďme se na to podívat do detailu a společně.

Zbytečná smrt dvou vědeckých pracovníků

Maria Vittoria Prati, pracovnice italské Národní rady pro výzkum (CNR), zemřela v pondělí na komplikace po popáleninách třetího stupně. Druhý pasažér na palubě vozu, stážista Fulvio Filace, zemřel jen o pár hodin později, řekl agentuře Reuters mluvčí nemocnice Cardarelli v Neapoli. Prati i Filace byli hospitalizováni ve velmi vážném stavu. „Existovala větší naděje na záchranu Filaceho vzhledem k jeho nižšímu věku,“ řekl mluvčí nemocnice Pietro Rinaldi. „Ale žel nestačilo to,“ dodal.

iZdroj fotografie: LIFE SAVE

To se pochopitelně nečte moc příjemně. Co se vlastně stalo? Projekt „Life-Save“ (jakkoli je jeho název v tomto okamžiku více než smutnou ironií písmen a slov) byl financován z programu Evropské komise LIFE. A ono slůvko „SAVE“ v něm neznamenalo záchranu, ale bylo složeninou z počátečních písmen slov Solar Aided Vehicle Electrification. Člověk opravdu nemusí vládnout angličtinou, aby se z názvu dovtípil, že šlo o experiment s využitím solární energie k pohonu automobilu.

Technologie na dovybavení běžných vozů solárním pohonem

Nebyl by první a rozhodně není poslední, svým tragickým koncem však zaujal všechny světové agentury. Pochopitelně, výzkumníci alternativních zdrojů energie pro pohon automobilu by měli bádat v bílých pláštích v laboratořích, případně v týmovém oblečení pod hlavičkou projektu v automobilech. Nikoli v těchto automobilech uhořet. Jak je z fotografií i přiloženého videa patrné, technologie byly provizorně umístěny ve starším Fiatu Punto, na jehož karoserii byly připevněny solární panely.

iZdroj fotografie: LIFE SAVE

Nápad skvělý, realizace možná složitější, než se zdálo

Neapolští prokurátoři se snaží zjistit, co výbuch způsobilo. Nicméně jejich vyšetřování se v tuto chvíli nezaměřuje na žádného konkrétního podezřelého, uvedla tisková agentura ANSA. CNR vyjádřila „velký šok a smutek“ nad úmrtími. Současně uvedla, že zahájila interní audit a spolupracuje při vyšetřování. Později CNR vzdala hold Prati jako „skvělé výzkumníci“ a „autoritě v oblasti studia emisí a využívání alternativních paliv“.

Společnost eProInn, spin-off univerzity v Salernu v jižní Itálii, která měla hlavní roli v projektu Life-Save, pracovala na dovybavení konvenčních vozů solárně hybridními pohonnými jednotkami. Její patentovanou myšlenkou bylo vybavit běžné sériové vozy přídavnými elektromotory nabíjenými baterií a solárními panely namontovanými na střeše a kapotě. Projekt byl podle facebookové stránky Life-Save financován z programu Evropské komise LIFE. V důsledku páteční nehody byly její webové stránky deaktivovány.

Co dodat závěrem? Škoda dvou zbytečně zmařených životů, „memento mori“ jako připomínka smrtelnosti tak zůstává přítomno i v dnešní době. Kdy si již myslíme, že všechny technologie související s elektrickým pohonem automobilu máme plně pod kontrolou. Jak vidno, nemáme.

Nechali byste si auto dovybavit solární hybridní technologií?

Zdroj: LIFE SAVE
Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články