Konce některých projektů nebývají veselé a jen dokazují, že ani v roce 2023 nemáme hybridní technologie zcela pod kontrolou. Jako v tomto případě, který se stal v Itálii.
Jakkoli se naše příspěvky a komentáře k nápadům (a často i činům) Evropské unie nesou povětšinou v lehce sarkastickém či ironickém duchu, v tomto případě necháme sarkasmus i ironii odpočívat. Jak uvádí zpráva magazínu Automotive News, v Itálii u Neapole zahynuli v pátek 23. 6. dva vědečtí pracovníci při explozi hybridního automobilu. Což je v roce 2023 zpráva dost šokující, s ohledem na to, kolik hybridů jezdí kolem nás denně na silnicích. Pojďme se na to podívat do detailu a společně.
Zbytečná smrt dvou vědeckých pracovníků
Maria Vittoria Prati, pracovnice italské Národní rady pro výzkum (CNR), zemřela v pondělí na komplikace po popáleninách třetího stupně. Druhý pasažér na palubě vozu, stážista Fulvio Filace, zemřel jen o pár hodin později, řekl agentuře Reuters mluvčí nemocnice Cardarelli v Neapoli. Prati i Filace byli hospitalizováni ve velmi vážném stavu. „Existovala větší naděje na záchranu Filaceho vzhledem k jeho nižšímu věku,“ řekl mluvčí nemocnice Pietro Rinaldi. „Ale žel nestačilo to,“ dodal.
To se pochopitelně nečte moc příjemně. Co se vlastně stalo? Projekt „Life-Save“ (jakkoli je jeho název v tomto okamžiku více než smutnou ironií písmen a slov) byl financován z programu Evropské komise LIFE. A ono slůvko „SAVE“ v něm neznamenalo záchranu, ale bylo složeninou z počátečních písmen slov Solar Aided Vehicle Electrification. Člověk opravdu nemusí vládnout angličtinou, aby se z názvu dovtípil, že šlo o experiment s využitím solární energie k pohonu automobilu.
Technologie na dovybavení běžných vozů solárním pohonem
Nebyl by první a rozhodně není poslední, svým tragickým koncem však zaujal všechny světové agentury. Pochopitelně, výzkumníci alternativních zdrojů energie pro pohon automobilu by měli bádat v bílých pláštích v laboratořích, případně v týmovém oblečení pod hlavičkou projektu v automobilech. Nikoli v těchto automobilech uhořet. Jak je z fotografií i přiloženého videa patrné, technologie byly provizorně umístěny ve starším Fiatu Punto, na jehož karoserii byly připevněny solární panely.
Nápad skvělý, realizace možná složitější, než se zdálo
Neapolští prokurátoři se snaží zjistit, co výbuch způsobilo. Nicméně jejich vyšetřování se v tuto chvíli nezaměřuje na žádného konkrétního podezřelého, uvedla tisková agentura ANSA. CNR vyjádřila „velký šok a smutek“ nad úmrtími. Současně uvedla, že zahájila interní audit a spolupracuje při vyšetřování. Později CNR vzdala hold Prati jako „skvělé výzkumníci“ a „autoritě v oblasti studia emisí a využívání alternativních paliv“.
Společnost eProInn, spin-off univerzity v Salernu v jižní Itálii, která měla hlavní roli v projektu Life-Save, pracovala na dovybavení konvenčních vozů solárně hybridními pohonnými jednotkami. Její patentovanou myšlenkou bylo vybavit běžné sériové vozy přídavnými elektromotory nabíjenými baterií a solárními panely namontovanými na střeše a kapotě. Projekt byl podle facebookové stránky Life-Save financován z programu Evropské komise LIFE. V důsledku páteční nehody byly její webové stránky deaktivovány.
Co dodat závěrem? Škoda dvou zbytečně zmařených životů, „memento mori“ jako připomínka smrtelnosti tak zůstává přítomno i v dnešní době. Kdy si již myslíme, že všechny technologie související s elektrickým pohonem automobilu máme plně pod kontrolou. Jak vidno, nemáme.