Čínské kombi má vše, co evropský zákazník chce, od velkého kufru po značný dojezd. Ovšem s jednou velkou pihou na kráse.
Podle nejrůznějších prognóz, včetně legendárních vizionářů s Nostradamem v čele, dříve nebo později čínské impérium ovládne svět. Ofenziva už zjevně začala, minimálně v automobilovém průmyslu. Čínská auta už se jednou pokusila evropský kontinent zaplavit a nepovedlo se. Teď začíná další vlna a Číňané se evidentně poučili z chyb. Auta, která teď míří na starý kontinent, už nepáchnou, nerozpadají se pod pouhým pohledem kupujících a nepokoušejí se zabít řidiče v první zatáčce.
Čínské auto na elektřinu má zválcovat evropskou elitu
Nové čínské kombi míří do Evropy a vypadá velmi, velmi dobře. Jen se zatnutými zuby zarputilý a konzervativní příznivec tradičních automobilových hodnot toto přiznává. Kdyby nic jiného, vzhled je revoluční, v kontextu toho, co do Evropy doteď čínské automobilky posílaly. S tímto autem mohou zákazníci zapomenout na levné padělky a kopírování evropských rivalů. Tento vůz je přesně tím, co osloví mnoho evropských zákazníků. Dnes se totalitní eurovládci snaží prosadit elektromobily, navzdory mnoha námitkám členských zemí.
Podle posledních předpisů mohou z nabídky zmizet i hybridy. A k dispozici bude pouze elektrika nebo syntetická paliva pro značky jako Porsche nebo Ferrari. Běžní zákazníci by ale měli o něco menší štěstí. A i dnes, pokud chtějí auto poháněné bateriemi, je cena často neúnosná. Prezentovaným čínským kombi je Nio ET5 Touring. A nutno uznat, že mnohým z evropských zákazníků by nevadilo mít takové auto v garáži. Jedná se o již představenou verzi elektrické limuzíny. Se sklopenými zadními sedadly pojme kombi do kufru až 1 300 litrů nákladu.
Vůz má jeden elektromotor, který pohání přední kola a vyvine výkon 204 koní. Plus jeden motor pohánějící zadní kola výkonem 286 koní. Nio ET5 díky tomu dokáže zrychlit na 100 km/h za pouhé 4 sekundy a při této rychlosti je brzdná dráha pouhých 33,9 metru. Číňané se rozhodli na bateriích vůbec nešetřit – vybrat si lze z 75, 100 a dokonce 150kWh verze. Poslední jmenovaný typ přitom dosahuje energetické kapacity 360 Wh/kg, a tedy předpokládaného dojezdu tisíc kilometrů.
Cena nového auta z Číny vysokým prodejům nenahrává
Nio je také prvním výrobcem, který experimentuje s výměnnými bateriemi místo nabíjení. ET5 je kompatibilní s touto technologií, takže teoreticky by se do Chorvatska dalo dojet a nezemřít při tom při pokusech o dobíjení. Kdyby tedy na tamních cestách existovala infrastruktura s takovými možnostmi. V praxi to bude zatím složitější, protože takové stanice jsou zatím jen v Číně a Norsku. To není jediný zádrhel.
Druhým problémem je cena, která nebude nízká. Ve své domovině začíná kombi v přepočtu na 950 000 Kč. Za tyto peníze dostane člověk verzi se 75kWh baterií a teoretickým dojezdem 550 km. Tyto ceny platí pouze v Číně, v Evropě bude vůz jistě mnohem dražší. To znamená, že i když je prestižní čínské kombi na první pohled lákavé, úspěchu může být těžké dosáhnout. Verze kombi a sedan zamíří nejprve do Německa, Nizozemska a Skandinávie.