Najít zachovalé GTI druhé generace začíná připomínat hledání jehly v kupce sena. Tím spíš šokuje, když krom skvělého stavu odhalí i technický poklad na palubě.
Volkswagen měl v historii několik modelů, které se opravdu – i po více než třech desítkách let – mohou oprávněně pyšnit přívlastkem „kultovní“, jakkoli je toto slovo dnes extrémně zneužívané. Vybudovaly totiž kult, náboženství, jakousi modlu či vlastní „ekosystém“ uvnitř koncernu, který si v dalších letech získal netušenou popularitu a překonal vše, co jeho tvůrci zpočátku zamýšleli. Golf GTI patří rozhodně k těmto modelům, jeho druhá generace pak ještě o něco více. Pojďme se na jeden kousek podívat společně.
Golf GTI definoval sportovní i praktickou třídu v jednom
Byla to totiž právě druhá generace, která „začátečnický pokus“ z generace první převedla do reálného světa a začala sklízet nejen úspěchy, ale především na nich vydělávat. Zavedla spojení „hot hatch“ a začala se tak trochu vysmívat „pravým sportovním“ modelům, které proti Golfu GTI neměly (speciálně po praktické) stránce v podstatě co nabídnout. Chcete během týdne sloužit rodině a o víkendu se pobavit na okreskách? S Opelem Manta to moc nepůjde. S Golfem GTI naopak docela hladce.
I když má jenom 110 koní. Golf druhé generace se přitom objevil v srpnu 1983, tedy v době, kdy Volkswagenem zmítala ekonomická krize, aby automobilce z této situace pomohl. Po úspěchu první generace byl totiž VW v situaci, kdy Golf a jeho tříprostorová varianta Jetta byly v podstatě hlavním generátorem zisku VW. Cílem bylo zvětšit vnitřní prostor, zejména pro cestující vzadu, a snížit spotřebu paliva. Rozvor se oproti první generaci prodloužil o 75 mm, délka o 180 mm a šířka o 5 mm. Golf II byl (zejména na konto pevnější konstrukce) těžší v průměru o 120 kg.
Druhá generace neměla v pestrosti nabídky konkurenci
Základní motorizace byla opravdu extra skromná třináctistovka o výkonu 40 kW, na druhé straně se skvěly šestnáctiventilové verze motorů o objemu 1,8 litru a o výkonech kolem 100 kW (s přeplňováním G60 dokonce až 154 kW!). Což bylo na druhé generaci mimořádně skvělé – stejné auto jste mohli koupit dceři za maturitu, se základní výbavou a základním motorem, a také pak sobě, se třemi magickými písmeny „GTI“ porůznu na karoserii (vpředu na masce především) a bavit se každou jízdou.
Jedno takové GTI, byť ještě s osmiventilovým motorem, jsme našli. 81 kW není nic extra, Golf II ale opravdu neváží dvě tuny, na 1 160 kg pohotovostní hmotnosti to zase není tak špatný údaj. Je na druhou stranu (a nebojím se to takto napsat) v úžasném stavu, interiér vás okouzlí a LCD palubní deska zcela odrovná. V roce 1989, považte. Popravdě jsem věděl, že konkurent z Rüsselheimu Opel GSi měl právě takovou „digitální palubku“. Ale Golf? V tomto stavu to vidím poprvé.
Digitální přístrojová deska u 34 let starého vozu šokuje
A dovedu si představit, jakou zábavu to může generovat pro jeho majitele. Ty máš Golfa GTI VI a nemáš digitální kokpit? To mám už já u 34 let staré „dvojky“. Neuvěří vám nikdo, dokud neuvidí. Kárované anatomické sedačky jsou jako nové, celkově je auto v dechberoucí kondici. Majitel za něj chce zhruba 250 tisíc korun. Není to málo, pravda. Nicméně si troufnu predikovat, že takto zachovalé GTI bude investičním autem už navždy. I za čtvrt milionu. Jak to vidíte vy, nechali byste se zlákat na „digitální palubku“ a nefalšovaný „GTI feeling“? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!