V zapadlém autobazaru kupujeme jedinečný VW Golf GTI z roku 1989. Má technický poklad pod kapotou. Nikdo nám nevěří, co umí

Najít zachovalé GTI druhé generace začíná připomínat hledání jehly v kupce sena. Tím spíš šokuje, když krom skvělého stavu odhalí i technický poklad na palubě.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
i Zdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków
Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií
                   

Volkswagen měl v historii několik modelů, které se opravdu – i po více než třech desítkách let – mohou oprávněně pyšnit přívlastkem „kultovní“, jakkoli je toto slovo dnes extrémně zneužívané. Vybudovaly totiž kult, náboženství, jakousi modlu či vlastní „ekosystém“ uvnitř koncernu, který si v dalších letech získal netušenou popularitu a překonal vše, co jeho tvůrci zpočátku zamýšleli. Golf GTI patří rozhodně k těmto modelům, jeho druhá generace pak ještě o něco více. Pojďme se na jeden kousek podívat společně.

Golf GTI definoval sportovní i praktickou třídu v jednom

Byla to totiž právě druhá generace, která „začátečnický pokus“ z generace první převedla do reálného světa a začala sklízet nejen úspěchy, ale především na nich vydělávat. Zavedla spojení „hot hatch“ a začala se tak trochu vysmívat „pravým sportovním“ modelům, které proti Golfu GTI neměly (speciálně po praktické) stránce v podstatě co nabídnout. Chcete během týdne sloužit rodině a o víkendu se pobavit na okreskách? S Opelem Manta to moc nepůjde. S Golfem GTI naopak docela hladce.

Golf je geniální tah od Volkswagenu a jedno z nejprodávanějších aut na světě. Konkurence jej nikdy nedožene

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

I když má jenom 110 koní. Golf druhé generace se přitom objevil v srpnu 1983, tedy v době, kdy Volkswagenem zmítala ekonomická krize, aby automobilce z této situace pomohl. Po úspěchu první generace byl totiž VW v situaci, kdy Golf a jeho tříprostorová varianta Jetta byly v podstatě hlavním generátorem zisku VW. Cílem bylo zvětšit vnitřní prostor, zejména pro cestující vzadu, a snížit spotřebu paliva. Rozvor se oproti první generaci prodloužil o 75 mm, délka o 180 mm a šířka o 5 mm. Golf II byl (zejména na konto pevnější konstrukce) těžší v průměru o 120 kg.

Druhá generace neměla v pestrosti nabídky konkurenci

Základní motorizace byla opravdu extra skromná třináctistovka o výkonu 40 kW, na druhé straně se skvěly šestnáctiventilové verze motorů o objemu 1,8 litru a o výkonech kolem 100 kW (s přeplňováním G60 dokonce až 154 kW!). Což bylo na druhé generaci mimořádně skvělé – stejné auto jste mohli koupit dceři za maturitu, se základní výbavou a základním motorem, a také pak sobě, se třemi magickými písmeny „GTI“ porůznu na karoserii (vpředu na masce především) a bavit se každou jízdou.

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

Jedno takové GTI, byť ještě s osmiventilovým motorem, jsme našli. 81 kW není nic extra, Golf II ale opravdu neváží dvě tuny, na 1 160 kg pohotovostní hmotnosti to zase není tak špatný údaj. Je na druhou stranu (a nebojím se to takto napsat) v úžasném stavu, interiér vás okouzlí a LCD palubní deska zcela odrovná. V roce 1989, považte. Popravdě jsem věděl, že konkurent z Rüsselheimu Opel GSi měl právě takovou „digitální palubku“. Ale Golf? V tomto stavu to vidím poprvé.

Extrémně vzácný VW Polo GTI je na prodej za 3 platy. Z kupce ale udělá milionáře, uvnitř dřímá nevyrobitelný poklad

iZdroj fotografie: Se souhlasem Giełda klasyków

Digitální přístrojová deska u 34 let starého vozu šokuje

A dovedu si představit, jakou zábavu to může generovat pro jeho majitele. Ty máš Golfa GTI VI a nemáš digitální kokpit? To mám už já u 34 let staré „dvojky“. Neuvěří vám nikdo, dokud neuvidí. Kárované anatomické sedačky jsou jako nové, celkově je auto v dechberoucí kondici. Majitel za něj chce zhruba 250 tisíc korun. Není to málo, pravda. Nicméně si troufnu predikovat, že takto zachovalé GTI bude investičním autem už navždy. I za čtvrt milionu. Jak to vidíte vy, nechali byste se zlákat na „digitální palubku“ a nefalšovaný „GTI feeling“? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Galerie

Dalších 9 fotografií
Dalších 9 fotografií

Nechali byste se zlákat na unikátně zachovalý kus VW historie?

Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články