Hřbitov tisíců elektromobilů na videu ukázal, co chtějí výrobci utajit. Auta jsou nová, ta chyba je jinde

Nechat rozpadávat nové, čerstvě vyrobené elektromobily na volných planinách není nic, čím by se kdokoli mohl chlubit. Navíc v tom hraje roli jeden netušený, ryze čínský faktor.

i Zdroj fotografie: SCMP
                   

Nízké ceny čínských elektromobilů (a nejen elektromobilů) nedávají spát šéfům evropských automobilek, ti přitom moc dobře vědí, že jde v podstatě o neřešitelnou záležitost. A nutno objektivně uznat, že v tomto případě je v tom Volkswagen a další zcela nevinně. Čína má totiž systém státních (vládních) pobídek, které zajišťují štědré dotace i na něco tak zcela konkurenčního a tržního současně, jako je moderní automobil. Mají pak evropští výrobci vůbec šanci? Pojďme se na to podívat společně.

Čínský BYD vstoupí v roce 2023 na náš trh s nejlevnějším lidovým autem. Dacii vyšachuje motorem i výbavou

Dotace pokřivují trh vždy, od vládní strany ale zcela extrémně

A rovnou si můžeme odpovědět na úvodní otázku: nemají. Musí ořezávat náklady, kde to jenom jde, aby se přiblížili čínským cenám alespoň na dohled. Není to zrovna moc fér, když někoho dotuje strana/vláda, a ten někdo se pak honosí levnou produkcí. A když navíc kvůli dotacím musí zkrátka vyrobit určitý počet vozů, a ty pak někde nechá stát na „elektromobilním hřbitově“, je to už problém nejen ekonomický, ale i ekologický. Jako tomu je třeba v jedné ze čtvrtí Hangzhou, hlavního města východočínské provincie Zhejiang.

iZdroj fotografie: SCMP

Jak ukazuje přiložené video, na ploše přes 15 000 metrů čtverečních (takřka dvě fotbalová hřiště) jsou zaparkovány tisíce nových automobilů, v nichž zkušené oko rozezná třeba Geely Kandi K10 EV, Neta V a BYD e3. A co je nejzajímavější, všechny mají registrační značky. Vyrobeny, prodány, pohřbeny? Vypadá to tak. Neboli tak trochu „podvod“, jak vykázat produkci (a hlavně prodeje), aby přišly další dotace. Z celého je navíc patrná jedna zásadní věc:

Sjezd strany a plánovaná ekonomika v ryze tržním prostředí

Pokud se výrobcům vyplatí odepsat a „pohřbít“ takové množství nových elektromobilů jen proto, aby získali další dotace, lze jednoduchou dedukcí dospět k jedinému: ty dotace musí být opravdu natolik zásadního charakteru, aby to celé dávalo smysl. Nebudete někde něco vyrábět a pak to nenecháte „shnít“ jen proto, abyste na tom prodělali, to dává rozum. A vrátit zpět do stavu „jako nové“ auto odstavené někde půl roku a více pod širým nebem, není nic snadného. U jednoho, tady jich jsou tisíce.

Náš odhad byl správný: Čínské MG nasadilo cenu na novinku pro český trh tak nízko, že na ni nikdo nemá odpověď

Autor videa Winston Sterzel také poznamenává, že mnoho čínských výrobců automobilů nezajímá poptávka, ale jednoduše realizují plán. To je mimořádně výstižné. Realizují plán. My dříve narození, co si pamatujeme „plánované hospodářství“, plány sjezdu strany a pětiletky, moc dobře víme, o čem je řeč. Také jsme občas vyráběli na sklad, jen aby se splnil plán. Tady je to navíc umocněno dotacemi. Mimochodem i s nimi (a s jejich zneužíváním a podvody kolem nich) máme jako Češi bohaté zkušenosti.

Co dodat závěrem? Snad jen tolik, že s tímto „tržním systémem“ se proti čínským výrobcům bude bojovat opravdu špatně. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Máme v Evropě vůbec šanci „tohle“ porazit?

Diskuze Vstoupit do diskuze
126 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články