Jak ušetřit peníze cestou k moři: Tajné tipy od místních, neplacení dálniční známky a tankování za pakatel

Cesta k moři je spojena s nutnými výdaji za pohonné hmoty a všemožné poplatky, které na nás po cestě čekají. Přesto se dají poměrně snadno ušetřit tisíce, jen je nutné vědět jak.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Cesta do prosluněného Chorvatska, oblíbeného to dovolenkového cíle pro miliony Čechů, se každým rokem stává dražší. Pochopitelně, pohonné hmoty nezlevňují, dálniční poplatky také nemají sestupnou tendenci a se vstupem Chorvatska do eurozóny se dá čekat podobný progres jako v kterékoli jiné „eurozemi“, jež přešla od své národní měny: na začátku bylo zdražení. Hledali jsme způsob, jak vám alespoň trochu peněz ušetřit, a jeden tip, podpořený informacemi přímo od našeho kamaráda ze Slovinska, bychom tady měli.

Výhody slovenské dálniční známky: V ceně zahrnuje bezplatnou asistenční službu a dálniční patrolu

Dálniční známka ve Slovinsku: měsíc je minimum

Začneme tím, že se vyhneme dálnici přes Slovinsko. Nastavení slovinských dálničních známek (týden/měsíc/rok) je totiž záměrně postavené tak, aby vám „týdenní nestačila a měsíční byla příliš hodně“. Jakou ale zvolíte, když jedete na 10/14 dní, je asi jasné. A ani ten týden (u moře) se s cestou nemusí stihnout. Chápu, státní kasu je třeba soustavně plnit a tohle je vpravdě triviální způsob, jak tak činit soustavně. Nemám to v podstatě Slovincům za zlé, každý ministr financí by postupoval stejně. Chceš k moři? Zaplať.

GLOSA: Zdražení dálničních známek na 9 900 Kč ročně. České dálnice to potřebují, už se nedá čekat

Přesto existuje poměrně jednoduchá cesta napříč Slovinskem, která se dá jet téměř i bez navigace a vyjde v průměru jen o několik desítek minut delší, než je cesta po dálnici. A především – je zcela zdarma. Mnohým cestovatelům k Jadranu je pochopitelně známa, nicméně neuškodí si ji zopakovat. Začíná tím, že v Rakousku sjedete z dálnice A9 na sjezdu 226 směr Gersdorf a Mureck. Za Mureckem se držte značení na Slovinsko a hranici, přejedete po mostě řeku a jste ve Slovinsku.

Z Ptuje se stalo „tankovací centrum“

Hned za mostem se dáte na silnici číslo 433 směr Záhřeb a Maribor, za Občinou Lenart potom na Ptuj. V Ptuji potom doporučujeme navštívit jednu z těchto čerpacích stanic:

  • AS 24, Zagrebška cesta 49B (non stop)
  • Petrol, Ormoška cesta 26b, 2250 Ptuj (non stop)
  • OMV, Ormoška cesta 32, 2250 Ptuj (u supermarketu Mercator, 6–22 hod.)
  • MOL, Puhova ulica 19A, 2250 Ptuj (6–22 hod.)
  • Petrol, BS, Dornavska cesta 7a (6–21 hod.)
  • Petrol, Ormoška cesta 25 (7–21 hod.)
iZdroj fotografie: POLOMAP

Podle slov našeho slovinského rádce se z Ptuje stalo „tankovací centrum“, což má výhodu jednak v opravdu husté síti stanic, jednak v držení stabilně nízkých cen. Aktuálně (k 11. 7. 2023) se cena za 95oktanový benzín pohybovala v Ptuji na úrovni 1,43 – 1,44 euro za litr, v přepočtu tedy něco pod 35 korunami. A i když jsou ceny benzínu ve Slovinsku regulované a na dálnici nejsou výrazně vyšší, přesto se při tankování ušetřit dá. V kombinaci s dálniční známkou (měsíční za 700 korun), bez které se obejdete, je pak už úspora citelná.

iZdroj fotografie: Depositphotos

A jak dál z Ptuje? Dáte se na Podlehnik po silnici číslo 689, pokračovat poté budete na Zakl, Starošinu a stále podél dálnice až na hranice s Chorvatskem. Budeme rádi, když šťastně dojedete, užijete si báječnou dovolenou, a ještě cestou ušetříte. Dejte nám vědět do diskuse, pokud tuto trasu pojedete, jak se vám jelo a jaké byly případné komplikace po cestě, děkujeme!

Chystáte se letos autem k moři?

Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články