Nespokojený občan dal k soudu poplatek za parkování před domem. Vyhrál, ale pokud se politici poučí, bude se platit znovu a víc.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Jedno je jisté, je to černé na bílém. Soud zrušil nový kontroverzní poplatek za řidiče. Za možnost pohybu a parkování před vlastním domem se platilo v přepočtu 25 Kč denně. Situace byla natolik kontroverzní, že se vše dostalo až k soudu. Je to první verdikt. Nicméně poplatek 25 Kč v přepočtu z eur snad bude zrušen. Zmínka o přepočtu ukazuje, že se nejedná o tuzemskou záležitost. Věc se odehrála, a ještě odehrávat bude, v sousedním Německu, kam jezdí za prací i dovolenou mnoho Čechů.
Platit, platit, platit. Kdo má auto, je snadným zdrojem peněz
To je poslední dobou země plná absurdit, kdysi stát typický svou racionalitou a pořádkem dnes řeší útoky na koupalištích a nevychované návštěvníky močící na tamní vybavení. A to, že se musí platit a platit a platit úplně za vše, co souvisí s osobními auty. Nové parkovné pro rezidenty se stalo předmětem sporu u Spolkového správního soudu v Lipsku. Soud prohlásil zákon o poplatcích ve Freiburgu za neplatný.
Verdikt slouží jako signál pro další obce, které se problematikou rezidentního parkování zabývají. Ještě před časem stálo parkování průměrného auta ve Freiburgu cca 550 Kč ročně. V posledním roce a půl ovšem narostl podle dostupných informací poplatek na 7 500 Kč ročně. 1 500 PLN ročně. Jeden tamní nespokojený občan si proto stěžoval na prudké zvýšení poplatků. A dokonce vyhrál před Spolkovým soudem v Lipsku, který věc rozhodl v jeho prospěch. To je ale pouze první krok ke změnám, které nemusí nutně snížit vysoký poplatek.
Spolkový správní soud uznal tři důvody ke zneplatnění. Zaprvé mělo město místo statutu vydat zákonnou vyhlášku. Spolkový zákon o silničním provozu to pouze povoluje. Zadruhé soud označil různá snížení obsažená v nařízeních za nepřípustná ze sociálních důvodů. Zatřetí skoky v poplatcích definované pro vozidla různých délek byly příliš velké. Skutečně, řeší se délka automobilu a rozdíl v ceně pro různě velká auta.
Soud věc zrušil, paradoxně ne pro neúměrnou výši poplatku
Podle soudkyně Ulrike Bick v extrémních případech může rozdíl 50 centimetrů vést ke zdvojnásobení poplatků. Bylo to údajně porušení principu rovnosti. Je dobré, že námitky byly vyslyšeny a uznány, ovšem ne z podstaty věci. Ale díky uvedeným „procesním“ chybám. S výší poplatku neměl soud žádné problémy. Stát se tedy může to, že sice teď byl poplatek zrušen, ale vrátí se. Pokud se radní ve Freiburgu nechají poučit a udělají napodruhé vše tak, jak mají, může se stát, že se poplatek vrátí. Tentokrát právně podložený, a natrvalo. A klidně i vyšší.