Týmy vědců po celém světě se snaží objevit palivo, které by bylo dostupné, CO2 neutrální a zbavilo by nás závislosti na ropě. V Japonsku nedávno přišli s nečekaným řešením.
Snaha o snížení závislosti na ropných derivátech a současně zachování osvědčeného a vyzkoušeného principu spalovacích motorů (a sítě čerpacích stanic k nim) vede vývojáře na celém světě k stále novým a novým objevům, jak nahradit benzín a neupsat se přitom bateriím a nabíječkám. Speciálně japonské týmy jsou v tomto směru velmi aktivní, vodíkové pohony od Toyoty jsou dostatečně známé, stejně jako nové způsoby spalování od Mazdy. Poslední novinka však propojí svět zvířat a techniky více než kdy jindy. Pojďme se na to podívat společně.
Palivo dostupné v jakémkoli kravíně
Toyota a čínská GAC totiž přicházejí s přístupem ke spalování, o kterém se doposud moc nemluvilo. Japonská automobilka má bohaté zkušenosti s různými druhy paliv a byla průkopníkem v sériové výrobě hybridních motorů – Prius nemusíme nikomu představovat. Nyní představila inovativní technologii spalovacího motoru, která slibuje revoluční zlepšení v oblasti emisí CO2. Díky novému palivu je možné je snížit až o 90 procent ve srovnání s konvenčními benzínovými motory.
Což už trochu naznačuje, že původ paliva musí být přírodní, aby byla zachována neutrální CO2 bilance. A tak padla volba na čpavek (neboli amoniak), původem z močoviny, které je dostatek v každém JZD nebo kravíně. Čpavek je bezbarvý a páchnoucí plyn, jeho štiplavý odér dobře znají všichni, kdož se v blízkosti nějaké „zemědělské živočišné výroby“ někdy ocitli. A je také pochopitelně přítomen v syntetickém roztoku čpavku AdBlue, který se běžně používá pro snížení emisí u dieselových vozidel.
Motor nabízí 163 koní z 2 litrů objemu – a palivo je močůvka!
Toyota však přišla s novým způsobem využití čpavku. Ve spolupráci s čínskou firmou GAC sestrojila dvoulitrový čtyřválcový motor s úpravou, která umožňuje použití čpavku jako paliva. Tento koncept je poměrně neobvyklý. Nový motor nabízí výkon 163 koní, a přitom dosahuje snížení emisí oxidu uhličitého o 90 procent ve srovnání s benzínem. Nicméně zůstává otázka týkající se spotřeby, protože čpavek má pouze poloviční energetickou hustotu oproti běžnému palivu. Za 5/100? Pravděpodobně nikoli.
Na druhou stranu nepotřebujete ropná pole, ale kravín. Respektive kravičky v něm a jejich metabolické a biologické pochody. Toyota a GAC se tedy rozhodly zkoumat různé možnosti využití tohoto paliva, které se zdá být relativně snadno přizpůsobitelné – a především s nikdy nekončícím „zdrojem“. Pokud by se vyřešily případné problémy, mohl by se čpavek snadno stát palivem budoucnosti. Jak to vidíte vy, má podobný experiment šanci na reálné využití? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!