Škoda se nenápadně, zato velmi citelně vzdálila svému původnímu zaměření – vyrábět dostupná a praktická auta pro rodinu. Konkurence ráda převezme uvolněné místo na trhu.
Výhodný poměr mezi nabízenou hodnotou a cenou byl dlouho něčím, na co se šlo u naší Škody stoprocentně spolehnout. Často jste dokonce měli pocit, že za svoje peníze dostáváte „kus auta navíc“, na což všichni slyší rádi. Tento pocit měl zcela reálný základ, protože Škoda velmi umně umisťovala svoje modely mezi dvě třídy – cenou spíš k té nižší a velikostí k té vyšší. Kdo by ji za to nemiloval. Jenže to už nějaký ten pátek neplatí a konkurence to neomylně vycítila. Pojďme se na jeden takový případ podívat společně.
Škoda se vzdálila svému původnímu zaměření
Ještě by se asi slušelo dodat „konkurence se pustila do boje a my nestíháme zírat“. Nestíháme zírat na to, co je možné vyrobit za ceny, za které se s vámi v showroomu Škody téměř nebudou bavit. A pokud ano, nabídnou vám Fabii v základu. Škoda zkrátka opustila pozici cenově výhodných, na rodinu orientovaných automobilů a snaží se nás dnes a denně přesvědčit, že Octavia za milion je v podstatě výhodná koupě. Než se podíváte třeba do ceníku BMW a zjistíte, že nakonfigurovat si slušnou „trojku“ není zas tak vzdálené.
Moment. To jsme ale u prémiové německé značky a sportovně orientovaného modelu s pohonem zadních kol. Škoda Octavia měla být (a vždy byla) prostornou variantou na pomezí nižší střední a střední třídy, s orientací na prakticky založeného zákazníka. Zkrátka na rodinu. Neměl by v tom být náhodou trochu rozdíl? Jak je možné, že liftback střední třídy (původně zaměřený na rodinu, což první a druhá generace beze zbytku splňovala) najednou cenově atakuje sedan od BMW?
Mimo „chráněnou“ Evropu čelí Škoda silné konkurenci
A to se bavíme o Evropě, kde je česká značka stále na poměrně dobré pozici, protože trh s dostupnými vozy je uměle regulován předpisy EU a konkurentů není mnoho. V Číně, kde byla Octavia také nějakou dobu bestsellerem (dlužno zdůraznit byla), je konkurence gigantická. Nejlepším příkladem je tento sedan. Jmenuje se Changan Lamore, což zní skoro romanticky. Škoda Auto se ale na tento vůz nebude dívat se zvláštní láskou. A Číňané hned při představení oznámili, že půjde o globální model, takže je jasné, že dříve nebo později zamíří i do Evropy.
Verze pro starý kontinent byla představena 10. července v Jekatěrinburgu a vzbudila velký zájem. Styl vozu osloví vkus evropských zákazníků, bezrámová maska chladiče a úzké světlomety působí velmi moderně. S délkou 4,77 m, šířkou 1,8 m a výškou 1,4 m se řadí přesně mezi Octavii a Superb. Pod kapotou najdeme přeplňovaný motor o objemu 1,5 litru, s výkonem 180 koní a točivým momentem 300 Nm. Jednotka navíc slibuje ultračisté spalování AGILE využívající vysokotlaké vstřikování paliva (350 bar).
Sedmistupňová dvouspojková převodovka přenáší výkon na zadní nápravy (konkurence pro BMW?), spotřeba bude standardně mezi 6–8 litry na 100 km. Interiér vozu zaujme svou celkovou architekturou s centrálním displejem s vertikální orientací ve stylu Tesly. Lamore také slibuje palubní systém nové generace s čipem MTK 8666 a osmijádrovým procesorem s výpočetní frekvencí 2 GHz. Auto by mělo perfektně umět hlasové ovládání, ovládání gesty, kamerový systém kolem auta atp.
Cena je na poměry Škody (a Evropy) nepochopitelná
To nejlepší na konec: cena. Což je tedy něco, co Škodu zřejmě nepotěší. Základní provedení vychází v přepočtu na 250 tisíc korun, vrcholné pak na necelých 300 tisíc. Včetně klimatizace, již můžete ovládat z vašeho mobilního telefonu. Co na to říkáte? Jestli se Škoda v rozumné době „neprobudí“, dovolíme si predikovat, že to s podobnou konkurencí nebude mít snadné. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!