Tohle přesně nás čeká: Čína porazila celý svět v oblasti elektromobilů, Evropa je v ohrožení

Že je Čína lídrem v oblasti elektromobilů, je obecně známo. Co už se moc neví, jak to celé vlastně dokázala, a především jak velmi to může ohrozit Evropu. Naprosto zásadně.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

V závodě o snížení emisí uhlíku nabízejí všechny země pobídky, aby podnítily prodej elektrických vozidel – taktiku, kterou ale Čína používá už léta. Úspěch Pekingu je totiž dechberoucí: Elektromobily tvořily čtvrtinu všech osobních automobilů prodaných v Číně v loňském roce, daleko před zhruba každým sedmým v USA a jedním z osmi v Evropě. A tempo se zrychluje. HSBC očekává, že míra penetrace elektromobilů v druhé největší světové ekonomice dosáhne do roku 2030 90 procent. 90 procent!!!

Jako by v Bruselu v orgánech EU seděli Číňané

V roce 2022 prodala Čína 5,67 milionu elektromobilů (včetně plug-in hybridů), což je více než polovina všech světových dodávek. Podle Bloomberg NEF bude výroba z Číny letos tvořit asi 60 procent ze 14,1 milionu nových EV prodaných na světě. A nejde jen o prodeje. Výroba vzkvétá ještě více a určuje celkem jasně, jak budou vypadat příští roky a statistiky. Jinými slovy, pokud se něco nestane, tohle čeká i nás. A vzhledem k tomu, jak mohutně EU „háže klacky pod nohy“ domácím, evropským výrobcům se musí v Číně opravdu smát.

iZdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz

Lepšího pomocníka v cestě na evropský, a tedy i český trh by totiž opravdu nenašli. Skoro to vypadá, jako by snad v budovách v Bruselu, kde se schvalují nařízení ohledně automobilové výroby, seděli jen samí Číňané. Jinak si to neumím vysvětlit. A dostatečná infrastruktura samozřejmě pomáhá také. Čína, která má největší nabíjecí síť na světě, přidala jen v roce 2022 649 000 veřejných nabíječek, což je více než 70 procent všech instalací provedených globálně v tomto roce. To je šílené číslo.

Prosadíme elektro za každou cenu. Úplně za každou cenu

A tak trochu dokazující, že když se chce (prosadit elektromobilitu navzdory všemu a všem), tak to jde. Jak to tedy v té Číně vlastně udělali, že se jim povedlo doslova a do písmene změnit výrobu, prodej i infrastrukturu z klasických spalovacích motorů na elektromobilitu? Použili k tomu, mimo jiné, osvědčené metody cukru a biče. To je něco, co bude zřejmě fungovat vždy, po celou dobu, co budou na planetě Zemi živí tvorové. Ostatně pojmenování metody vzniklo u koní, nikoli u lidí. Jak tedy vypadá onen „cukr“?

„Cukr“ pro podporu elektromobility: 

  • Spotřebitelské subvence: Program, který běžel deset let, vrátil kupujícím EV částku až 60 000 juanů (zhruba 170 000 korun) z každého zakoupeného vozu. Ačkoli národní dotace skončily v roce 2022, místní vlády v místech, jako je Šanghaj, nadále rozdávají slevy až do výše 10 000 juanů.
  • Daňové úlevy: Standardní 10procentní daň je do roku 2025 u nákupu EV v ceně pod 300 000 juanů (zhruba 850 000 korun) zcela prominuta a v letech 2026 a 2027 se vrátí ve výši 5 %. Daňová úleva od roku 2014 se odhaduje na 835 miliard juanů (zhruba 2,36 bilionu korun) do konce roku 2027. 
  • Subvence výrobce: Přímá vládní podpora výrobců elektromobilů je extrémní podporou. Od roku 2019 se objevilo přes 500 nových značek a třeba BYD se stala nejprodávanější značkou v Číně a ukončila desetiletí trvající vládu Volkswagenu.
  • Infrastruktura: Široce dostupné, státem dotované nabíjecí stanice snižují náklady řidičů a zmírňují obavy z dosahu. Normy nabíjení jsou díky dohodám s výrobci jednotné, takže všichni používají stejné zástrčky. Čína měla na konci května 6,36 milionu nabíječek EV, více než kdekoli jinde na planetě. Významná část je součástí státní sítě, čtvrtého největšího poskytovatele za soukromými společnostmi jako Wanbang New Energy Investment Group Co. a TGood New Energy Co.

Už to prasklo: Škoda tam definitivně končí, Čína vyhrála. Bylo naivní doufat, že to dopadne jinak

Jen s pobídkami byste ale pochopitelně neuspěli. Potřebujete ještě opačný přístup, potřebujete něco, čeho se budou ostatní tak trochu obávat. Aby se raději vrhli na ty pobídky (tedy na ten „cukr“). Jak tedy vypadá onen pomyslný „bič“? Jednoduše, ve třech bodech, takto:

  • Benzínové překážky: Kupovat a vlastnit auta na benzínový pohon je stále méně lákavé. Města bojují se zácpami tím, že omezují počet aut na silnicích pomocí opatření, jako jsou loterie o nové poznávací značky v Pekingu a aukční systém v Šanghaji. Řidiči elektromobilů mohou ale na oplátku snadno získat zelenou poznávací značku.
  • Výrobní sankce: Čína zavedla v roce 2017 systém duálního kreditu pro automobilový průmysl, který uděluje body za výrobu čistých vozů a sankce za ty s vysokou spotřebou paliva. Vozy výrobců s negativním hodnocením mohou být staženy z trhu. Aby se výrobci vyhnuli trestu, mohou nakupovat kredity od konkurentů s pozitivním skóre, jako je Tesla nebo BYD. Něco jako emisní povolenky v EU? Stejný princip.
  • Vládní nákupy: Některé místní vlády přeměnily své vozové parky veřejné dopravy a taxi na 100% elektrické a povzbuzovaly místní agentury, aby si pořídily elektrické nebo plug-in hybridy. Výsledkem byl stabilní obchod pro výrobce elektromobilů, jako je BYD, který také vyrábí autobusy, a Guangzhou Automobile Group Co.

Jaké z toho plyne ponaučení pro nás? Poměrně jednoduché. Pokud se něco opravdu rychle nestane a Evropa si nezačne svoje výrobce minimálně chránit (přímá podpora, stejná jako je v Číně a jak ji popisujeme výše, kvůli EU nemá šanci projít), tak se dočkáme poměrně nepříjemných konců. Čína sem přijde skrze svoje dotované automobily a podmaní si poměrně jednoduše trh. A nakonec nejen trh. Dokážeme ubránit Evropu? Máme to celé (zatím) ve svých rukách. Ale nebude to věčně a nebude to na dlouho. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Věříte, že se Evropa dokáže této přesile ubránit?

Diskuze Vstoupit do diskuze
103 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články