Vlny veder zkracují dojezdy elektromobilů. Zima škodí, horko škodí – tak k čemu jsou vlastně dobré?

Moderní elektromobily jsou doslova výkladní skříní špičkových technologií a pokrokových řešení. Tím spíš překvapí, jak jsou jejich klíčové součásti – baterie – málo odolné.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Náchylnost baterií elektromobilů na okolní teploty je již dostatečně popsána, speciálně co se zimních podmínek týče. Dá se to pochopit, baterie ve většině přístrojů zimu a mrazy opravdu nemilují, kdo jste třeba někdy fotili celý den na sjezdovce nebo v zimní krajině, tak víte dobře, jak mráz dovede zkrátit i výdrž baterií fotoaparátu. Zimu jsme schopni pochopit, ale jak to je vlastně s opačným extrémem? Extrémní vedra v těchto dnech dala odpověď i na tuto otázku – a elektromobily z toho nevychází nijak dobře. Pojďme se na to podívat společně.

Analýza dat z horkých dnů ukázala zajímavé skutečnosti

Nedávná extrémní vedra totiž ukázala na problém s elektromobily (EV) – ​​jejich dojezd klesá, jak teplota stoupá do stratosféry. Společnost Recurrent zabývající se analýzou baterií a dojezdu testovala tisíce vozidel v různých povětrnostních podmínkách. U mnoha vozidel došlo k výraznému poklesu dojezdu a některá utrpěla 31procentní propad, když teploty dosáhly 38 a více stupňů Celsia. Při nižších teplotách nebyla ztráta tak vysoká, v průměru o 5 procent při 36 stupních a o 2,8 procenta při 34 stupních.

Toyota zničí Teslu a změní trh: Vymyslela revoluční baterii. Dojezd 1 200 km, nabito za 10 minut

Při výpočtu těchto průměrných teplot použil Recurrent analýzu dat ze 17 000 vozidel, která firma sleduje. Údaje zahrnují 65 modelů elektromobilů a plug-in hybridů, mezi nimiž jsou modely Tesla 3, Y, S a X; Chevrolet Bolt EV; Hyundai Kona; Nissan Leaf; Ford F-150 Lightning a Mustang Mach-E a další. Speciálně modely Tesly vykazovaly velký pokles dojezdu během nejteplejších dnů, testování společnosti Recurrent zjistilo, že za normálních provozních podmínek dosahovaly v průměru asi 60 procent odhadovaného dojezdu dle EPA.

Tesla víc chladí baterii a zkracuje dojezd

Carlos Nossa, vědec, který několikrát týdně dojíždí v Modelu 3 z roku 2022 mezi Bellaire v Texasu, předměstí Houstonu, a Austinem v Texasu, viděl, jak horké počasí zasáhlo dosah Tesly. Všiml jsem si, že auto spotřebovává baterii rychleji,“ řekl Nossa. „Pokles dojezdu v důsledku extrémního horka má své kořeny v chemii baterií,“ řekl Greg Less, technický ředitel bateriové laboratoře University of Michigan. „Jakmile se dostanete nad 39 stupňů, pasivní emisní vrstvy na anodě začnou detekovat poruchu a toto poškození pak způsobí spotřebu kapalného elektrolytu, což zkrátí životnost vaší baterie.“

iZdroj fotografie: Tesla

Less si však nemyslí, že teplo poškodí baterie EV, protože auta nejezdí vždy v 39stupňovém vedru a EV mají systémy pro chlazení baterií. „Všechna elektrická vozidla mají na své baterii chladicí systém a tento chladicí systém může být čerpán kapalinou; je to pravděpodobně nějaký druh pasivní chladicí kapaliny plus proudění vzduchu,“ řekl Less. „Vyžaduje to elektřinu; to sníží množství elektřiny dostupné pro pohon vašeho auta po silnici.

Baterii je třeba ohřívat i chladit. Možná už by to chtělo změnu

Zvýšená spotřeba elektrické energie u elektromobilu při vysokých teplotách má větší dopad na dojezd baterie než přímé teplo,“ řekl Less. „Větrák běží rychleji, chladivo běží rychleji. Všechny tyto věci spotřebovávají více elektřiny. Takže to sníží dojezd.Jinými slovy, chlazení baterie sebere energii – baterii samotné. To není překvapivé, nicméně staví to elektromobily do pozice vozidel „nemilujících zimu ani horko“. A zkracujících si v obou případech dojezd, a tedy zvyšující spotřebu. Dává vám to smysl? Dejte nám vědět do komentářů pod článkem, děkujeme!

Taky vám přijde, že současné baterie jsou tak trochu „citlivky“?

Diskuze Vstoupit do diskuze
120 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články