Od 1. srpna 2023 začne pro řidiče platit nová „nesmyslná“ daň. Je třeba dát si stranou peníze na nové výdaje

Majitelé osobních aut jsou snadným cílem pro vybírání daní. Další omezení pro spalovací auta v podobě zvýšení plateb proběhne během prázdnin.

i Zdroj fotografie: Ondřej Komárek pro AutoŽivě
                   

Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.

Jedno otřepané pořekadlo říká, že člověk nemusí nic. Pouze zemřít a platit daně. To platí už dlouhá staletí, daně jsou základním prostředkem, se kterým stát hospodaří. Respektive díky kterému získá pro své hospodaření finanční prostředky. Daně také fungují jako nástroj, kterým stát může poměrně snadno ovlivňovat chování občanů. Snížení daní na nějaký produkt či službu vyvolá poptávku po levnějším zboží.

Daně na ně! Majitelé aut jsou snadným cílem, budou platit

Naopak vysoké daně mohou způsobit, že řidiči své chování změní v opačném stylu. Například při zatížení sportovních aut s velkými motory vysokou daní, jak je obvyklé v některých evropských zemích. Snad jen daň na pivo s konzumací chmelového mohu neudělá v našich podmínkách nic. Daně jsou nicméně tématem, které mnohým řidičům nedá v noci spát. Není divu, každou chvíli vznikne nová povinnost něco platit.

iZdroj fotografie: Martin Sedláček pro AutoŽivě

Radost teď nebudou mít majitelé aut, která mají naftový nebo benzínový motor. Jdou zde další poplatky, které lze považovat za nepřijatelné, a argumentem je boj proti znečištění ovzduší. Naštěstí ne u nás, ale ve Velké Británii. V říjnu 2022 byly v Londýně rozšířeny speciální bezemisní zóny ULEZ. Starosta Londýna však chce, aby taková zóna pokrývala celou oblast Velkého Londýna. V tomto případě by zóna pokrývala jih města až po Kingston a Croydon, Enfield na severu, Hillingdon na západě a Havering na východě.

Cyklisté by za své kolo měli platit povinné ručení. Řidiči už toho mají dost a chtějí změny v pravidlech

To vše kvůli údajným nepříznivým výsledkům měření ovzduší. To prý jasně ukazuje, s jakým znečištěním se tam musíte potýkat. Starosta Londýna je bezpochyby kontroverzní postava. Vymýšlí zákaz za zákazem, ať už jde o auta, nebo třeba kapesní nože. Namísto aby se snažil řešit jádro problémů, přichází jen s novými krátkozrakými restrikcemi. To, že se jmenuje jako jeden z největších vesmírných padouchů, je jen shoda náhod. Milovníci ságy Star Trek ví, kdo je to Khan!

Kdo musí jet autem, stejně jede. Ale zaplatí majlant!

O co tedy jde? Všichni řidiči automobilů, kteří chtějí využívat zónu ULEZ a mají auta poháněná naftou nebo benzínem, musí zaplatit v přepočtu poplatek přes 350 Kč za den. Denně tak jako tak projede zónami 50 000 starších aut. S ovzduším se nic nemění, ale řidiči platí, platí a platí. ULEZ chce tímto způsobem motivovat řidiče.

iZdroj fotografie: Depositphotos

K tomu, aby využívali autobusy nebo přesedli na auta, která jsou šetrnější k životnímu prostředí než jejich současné modely. Rozšiřování zón stále probíhá a od 1. srpna bude v tomto ohledu ještě přísnější. Fanatičtí ekologové mohou slavit, ale řidiči musí sáhnout hluboko do kapsy. Nikdo samozřejmě nechce žít v neekologickém prostředí a drásat naši planetu! Ale zvyšování poplatků namísto skutečného řešení problému je podle ohlasů dotčených motoristů totalita a vydírání.

Souhlasíte se zvyšováním daní?

Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články