Kompaktní SUV Duster představuje pro Dacii absolutní stálici, je jedním z tahounů, které přispěly k proměně značky v očích zákazníků. Nový model v tom chce rozhodně pokračovat.
Zcela nová Dacia Duster je stále blíž a blíž. Čechy milované SUV odhaluje další karty a do prodeje by se mělo dostat příští rok. Přestože jsme vůz ještě neviděli v plné kráse, přípravy na prezentaci jsou v plném proudu. To je zřejmé i z nejnovějších fotografií, které nám dávají zatím nejlepší pohled na nový model. A jak je patrné, Dacia dále systematicky rozvíjí svůj nový designový jazyk a robustností a určitou strohostí dává navždy vale všem kritikům, kteří Duster viděli jako příliš „městské auto pro holky“. To už určitě neplatí. Pojďme se na to podívat společně.
Dacia se profiluje jako „outdoorová“ značka
Není asi překvapením, že nový Duster rozvíjí designový směr Dacie, představený v roce 2022 a naplno rozvinutý například ve studii většího SUV Bigster. Zdůraznění hran, „vojenské odstíny“ a celkově nefalšovaný outdoor styl pomalu, ale jistě definuje Dacii tak, jak by to ještě před několika lety opravdu nikdo nepředpokládal: jako na outdoor zaměřenou značku, lákající na zážitky a pobyty v přírodě a neomezující se pouze na přepravu z bodu A do bodu B po silnicích. Když se podíváte na první Sandero nebo Logan, pochopíte, jak zásadní je to změna.
Mimochodem, na této „outdoor změně“ je zajímavé ještě něco jiného. Osobně jsem si to nazval „Dacia stylem“ a opravdu, ale opravdu rád bych se někdy setkal s člověkem, který tohle celé vymyslel. A nemám zdaleka na mysli jen rovné lemy blatníků nebo barvu ukradenou ze skladu vojenských uloženek. Ptáte se, co mám na mysli? Někdo (zřejmě to nebyl jednotlivec, ale tým lidí) vymyslel způsob, který Dacia úspěšně používá poslední roky a který ji zajišťuje skvělé prodeje. Mimo jiné.
Stavíme auta pro masy. A přesto se snažíme odlišit
Ten způsob bych nazval stručně popsal jako „cílená odlišnost“. Zkrátka pojďme věci dělat jinak (ne nutně opačně), jako naše většinová konkurence, a postavme na tom celý marketing a celý náš byznys. Vezměme si třeba malé hatchbacky: jen znalec dokáže občas v rychlosti a neurčitém úhlu přesně rozpoznat značku a model, který kolem něj právě projel. Z určitých úhlů jsou si třeba Hyundai i20 se starším Peugeotem 208 opravdu podobné, i když s novou 208 se to poměrně zlepšilo (ve prospěch Peugeotu)
To stejné je u jejich motorizací, všechny mají nějaké tříválce, sem tam čtyřválec, všechny mají podobné barvy, příplatkové výbavy, ceny a ceníky. Nebo je snad něco, na co si teď rychle vzpomenete, čím by se některý z výrobců opravdu zásadně lišil od konkurence? A nemyslím zrovna Polo GTI, které je opravdu jiné, když zůstaneme u malých hatchbacků. Dacia má sice také tříválce, ale současně se tak dlouho a tak vehementně držela tovární zástavby plynu (LPG), až s ním skutečně prorazila.
Nový Duster by krom provozu na benzín/plyn/naftu měl dostat i hybridní verzi, poprvé v historii Dacie. Ekology je zkrátka potřeba nějak obměkčit. A poprvé by se také mělo dostat na digitální přístrojový štít v kabině, což třeba pro majitele první generace Sandera musí vypadat jako z říše sci-fi. To byla totiž opravdu hodně jednoduchá, až trochu odbytá auta. Dnes? Všechno je jinak. Na neoficiálních renderech ruského designera, jenž si říká kolesa.ru vidíme sebevědomý, s citem pro design postavený vůz.
Špionážní fotografie odhaluje SUV v moderním designu
Podoba s Toyotou RAV4? Být srovnáván s premiantem třídy asi není nic, co by Rumunům jakkoli vadilo. Maskovaný prototyp s kamufláží pak prozrazuje podle očekávání designové prvky stopy konceptu Bigster a má ještě výraznější příď. Nechybí obdélníkové světlomety a užší mřížka s integrovanou LED světelnou lištou, ostře řezané lemy a „vyboulené“ blatníky vzadu. Vsadím se, že tohle auto, až se v roce 2024 objeví v showroomech (a bude za cenu typickou pro Dacii) strhne slušnou melu.
Jak to vidíte vy? Může Duster 2024 způsobit malou revoluci mezi dostupnými SUV? Bude z něj prodejní hit? Jakou cenu musí Rumuni udržet, aby se dobře prodával? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!