Našli jsme zlatý grál všech handlířů: Mercedes po doktorovi. Skvělý stav, minimální nájezd a kompletní dokumentace. Jenže náš „Doktor“ se jmenuje Podfuk. Autorizák něco zatajil.
Většina kupujících, kteří si alespoň někdy kupovali auto z Německa, má několik „svatých grálů“, na které by přísahali klidně o půlnoci a několikrát za sebou. Mezi osvědčené stálice v této kategorii patří „Audi po dědovi, co jezdil do Aldi a do kostela“, „Golf po hospodyni, co jezdila (také) do Aldi“ a konečně „Mercedes po doktorovi“, co jezdil 90 km/h celý život a auto servisoval úzkostlivě a pečlivě. Zkrátka chirurg. Tým Davida Kubrta něco podobného objevil. Tedy, jak se to vezme. Něco je každopádně jinak. Pojďme se na to podívat společně.
Užívání Mercedesu neznamená vždy odpovídající péči
A máme tu opět dvě auta, obě totiž spojuje značka z nejprestižnějších: Mercedes-Benz. Ano, kdo si kupuje „Meďáka“, tak automaticky počítá s o něco vyšší cenou. Ale i o něco vyšším standardem jak po technické stránce, tak po stránce zachovalosti a údržby. Zkrátka předpokládáte, že ten, kdo měl vaše auto před vámi, to měl s úctou a respektem ke značce podobně, jako to máte vy. A že tedy dbal na servis, snažil se auto udržovat v co možná nejlepším stavu, a především: nebude při prodeji nic zatajovat.
Což je pravda kámen úrazu. To, že někdo jezdí Mercedesem, ještě neznamená, že nebude tak trochu Baron Prášil. Někdy pravda tak trochu více Baron Prášil. A že informace, ke kterým se dostanete mailem/telefonem při začátku jednání, se ve finále ukáží jako poněkud liché. „Auto z Německa, jezdilo ve Francii a pak zpátky v Německu.“ Aha, pan doktor zřejmě rád Francii. Na tom není nic špatného, je to opravdu magická země. Problémem je, že onen „kabriolet po doktorovi“ byl původně zřejmě přímo z Francie.
Auto z Německa náhle mluví francouzsky
A až pak se dostal do Německa. Na což se stačilo podívat na mezinárodní předvolbu do dokumentace. +33 je Francie, opravdu. Německo má +49, jak všichni víme. Ale to byl jenom začátek. Celkový stav auta totiž odpovídal čemukoli, jen ne pečlivému chirurgovi. Doktor kouzelník? Nebo rovnou Dr. Podfuk? Těžko říct. Čím víc ale David a jeho tým auto prohlíží, tím víc je 90 000 na tachometru nevěrohodných. A pokud padá tento základní kámen důvěry – a sice že auto není „stočené“, padá kompletně všechno.
Jakmile vám chce někdo zatajit věk a nájezd, klesá celá důvěra někam k bodu mrazu a v podstatě nechcete v obchodě pokračovat. Je to stejné jako ve vztazích: pokud celou dobu v něčem zásadním systematicky lžete a pak se to provalí, je většinou konec. Tady konkrétně „houpající motor“ (a celkově motorový prostor jako takový) svědčil o dvojnásobném, možná i trojnásobném nájezdu. Jenže pochopte, těch 90 000 a po doktorovi (co žil u Berlína) vypadalo tak pěkně. Vypadalo. Závěr: nebrat, ani omylem.
AMG + velký prodejce by mělo zaručovat fair play. Mělo
Druhý „kocourek“ je od pohledu vyšší liga, ostatně jsme také na půdě „autorizáku“ Mercedes Benz. Tady se chodí v saku, nejsou tady podomní prodejci a zhusta bývá pravidlem, že majitel (nebo obchodní ředitel) má opravdový doktorát, často z ekonomie na některé z prestižních německých univerzit. Jinými slovy, mít velké zastoupení MB (a tady i AMG) znamená hrát ve velkém byznysu, ta auta jdou do milionů, a pokud jich máte stovky na place, jste pro banku extrémně zajímavý.
A tak nějak tedy čekáte, že serióznost bude tím hlavním leitmotivem celého jednání a prodeje. Což o to, auto není pravděpodobně úplně špatné. To by tady opravdu nestálo. Nicméně na pověst prodejce a papírové údaje vypadá nějak divně. Není to Kodiaq s plesnivým pomerančem a reklamou na Marlboro uvnitř jako posledně, to úplně ne. Ale „fajnovka“, kterou budete milovat i stojící v garáži, to také úplně není. Tu a tam odřené, tu a tam něco dokonale nesedí.
Kytovaný bok, a docela hodně. Nespasované dveře. Měněné „tapecírunky“. A další a další. Přitom nájezd zrovna tady musí souhlasit, jinak by prodejce páchal sebevraždu v přímém přenosu. Kdyby se u tak velké firmy přišlo na stáčení, znamenalo by to její konec.
Co je tedy nakonec špatně? Jeden Ondrův postřeh a hned je jasno: v seznamu mimořádné výbavy je nějaká drobnost, kterou ve svých flotilách vyžaduje Hertz. Aha. Takže jde o auto z půjčovny. Oh-mein-Gott, ať zůstaneme v jazyce prodejce. To nešlo říct rovnou a dřív? Nebo chtěli byste auto z půjčovny, které za svůj život vystřídalo asi tak 2 374 řidičů, z nichž mnozí se k němu podle toho chovali? Není to a nikdy to nebude moje, tak tomu dám „za uši“, co se jenom do AMG vejde?
Znovu: chtěli byste takové auto? Já ani omylem, i kdyby bylo extra výhodné. Je tolik, tolik jiných aut, proč si mám brát zrovna fleetovou „lítačku“, notabene od Hertze? Ani tady se nakonec byznys nekonal. A taková to byla velká očekávání. Jak to vidíte vy, zlákalo by vás kabrio se slevou nebo AMG z půjčovny? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!