Invaze čínských vozů do Evropy je v plném proudu, a my se tak budeme častěji setkávat se značkami a modely nabízejícími „hodně muziky za málo peněz“. Omoda S5 není jiná.
Máme tu další díl našeho zřejmě nekonečného seriálu, ve kterém mapujeme vozy chystající se dobýt evropský trh. Respektive dobýt se ho chystají spíše jejich výrobci, a nutno dodat, že se jim to daří více než dobře. S kvalitou a cenou, která se v prvním případě více než vyrovná evropské konkurenci a v druhém bývá naopak na hony vzdálena některým velmi sebevědomým a ne úplně málo nadsazeným cenovkám „tradičních výrobců“, to zase nemají tak těžké. Navíc mají nečekaného pomocníka „uvnitř“. Pojďme se na to podívat společně.
Insider z těch nejméně očekávatelných
A oním „pomocníkem uvnitř“ neboli skrytým insiderem není nikdo jiný než Evropská unie. Ptáte se, jak je to možné? Velmi jednoduše. EU se v poslední době shlédla v něčem, co lze nazvat jako „zkomplikujme evropským automobilkám život, co jen to bude možné, a ono to nějak dopadne“. To máte v Bruselu pravdu, dopadne. Respektive už to nějak dopadá, nicméně pro evropské výrobce popravdě ne zrovna příznivě. Jejich schopnosti bránit se čínské přesile jsou – skrze kroky samotné EU – více než oslabeny.
Jako by nestačily vlivy, za které nikdo opravdu nemůže, které se staly a s kterými je také potřeba se nějak popasovat. A že jich nebylo málo: covid a krize automotivu/výroby/dodávek komponentů, na něj přímo navazující čipová krize v Asii a opět omezení dodávek pro Evropu, a když už se zdálo, že je z toho starý kontinent pomalu venku, přišla válka na Ukrajině. A opět je všechno jinak. Jinými slovy, vyrábět v této době v Evropě nové automobily splňující všechny aktuální i budoucí normy a za rozumné ceny je tak trochu masochismus.
Nestačí hora problémů zvenku, musí ještě přijít zevnitř
A občas docela bolí. Nicméně to se pořád „perete“ s vnějšími vlivy, berete to jako nepřízeň osudu. A perou se všichni. Co je ale podstatně horší, když se musíte začít prát se skutečnostmi, které vznikly zcela uměle, za zeleným stolem a u těch, od kterých byste spíše očekávali ochranu evropského trhu než jeho likvidaci. A ta se momentálně děje v přímém přenosu. Byť ji zřejmě úředníci v Bruselu neměli primárně v plánu. To, že nedohlédnu důsledky svých činů, ale neznamená, že za ně nejsem odpovědný.
Ke všem (bruselským) komplikacím s EURO7/koncem spalovacích motorů se totiž ještě přidal boom čínských značek na domácím trhu (navíc celkem nepokrytě podporovaný státními subvencemi), který pocítila i Tesla a který stál VW jeho místo a prodeje (a mj. existenci Škody v Číně), následovaný celkem logickým postupem do Evropy. Resp. kamkoli jinam ve světě. Doma v Číně už nám to je malé, rozumějte. Rozumíme, a popravdě se nestíháme divit, co je možné vyrobit – a především za jakou cenu.
Chery Omoda S5 boří všechny mýty
Názorným příkladem je Chery Omoda S5. Sedan velikostí blížící se Octavii (rozvor: 2 644 mm, s obligátní „jedna-pětkou“ pod kapotou – v Číně je objem 1,5 l velmi populární z daňových důvodů) o dvou výkonových verzích: bez přeplňování 113 koní a s turbem 147 koní. Stačilo by to většině z nás? Troufnu si tipovat, že ano. Obě verze ve spojení se standardním „automatem“, slušná výbava. Vše je slušné a dostačující, tedy kromě ceny. Ta je super. Nebo vám snad přijde 255 tisíc korun (v přepočtu) jako drahé?
I kdyby to bylo dvakrát tolik, pořád jsme oproti Octavii cenově jinde. Chery mohutně prodává v Rusku, jak jsme o tom před nedávnem psali, v Kaliningradu, kam to máme asi nejblíže, je oficiální zastoupení (síť Omody se momentálně buduje). A chystá se do zbytku Evropy. O jeho zákazníky bych se nebál, ti přijdou, otázkou zůstává, jak si s podobnými cenami poradí evropské značky. Jak to vidíte vy? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!