Sebrat Mercedesu nějaké procento zákazníků je přáním mnoha výrobců prémiových modelů. Jeden z těch zajímavějších, navíc za atraktivní cenu, je nyní k mání i u nás.
Z nadpisu tohoto článku je myslím zřejmé, že v tomto případě nepůjde (kupříkladu) o produkt vrcholného německého inženýrství ze Stuttgartu. U něj se totiž kombinace slov „výhodná“ a „cena“ opravdu nevyskytuje, pokud tedy „esko“ nemá váš potomek v poličce dětského pokoje a nevyrobilo jej BBurago v měřítku 1/24. I mimo klučičí svět hraček však existuje několik napodobitelů nejvyšší třídy Mercedesu, které s ním dokáží držet krok – a současně jsou citelně levnější. A jeden je aktuálně k mání v Čechách. Pojďme se na něj společně podívat.
Typický klient S-Klasse je ideální klient
A pro pochopení souvislostí nemůžeme než podniknout malý historický exkurz. Vrcholná třída Mercedesu „S-Klasse“ (z německého „Sonderklasse“, výjimečná třída), respektive její loajální a velmi bonitní klienti nedávají spát ostatním výrobcům ve snaze ukousnout kus tohoto marketingového koláče. A nutno dodat, že velmi sladkého a velmi kaloricky vydatného koláče. Klienti vrcholné řady Mercedesu jsou v podstatě kategorie sama pro sebe, podobně jako jejich oblíbený dopravní prostředek.
Etablují se totiž z řad úspěšných právníků, byznysmenů, umělců či bankéřů. Zkrátka sorty lidí, u nichž se o ceně příliš nediskutuje. Požadovanou částku vám zašlou diskrétně do druhého dne na účet. Do servisu jezdí pravidelně, chtějí všechno raději preventivně vyměnit za nové díly, a jakmile se jen chystá nový model, už skládají zálohu. „Staré“ auto (většinou v perfektním stavu) nechávají na protiúčet a nové kupují, jakmile vám první kusy sjedou z podvalníku u showroomu. Takové klienty prostě chcete a milujete, s takovými klienty není podnikání zas taková řehole.
Cílová skupina, o kterou se porve každý
A že zájem o takové klienty v Německu nemá jenom Mercedes, je nabíledni. BMW se svojí řadou 7, stejně jako Audi s modelem A8 (původně V8) loví v naprosto stejných vodách a s „eskem“ od Mercedesu se přetahují o každého jednoho z řad solventních zákazníků. Někdy se povede více trefit do vkusu Audi (první „celohliníková“ A8 D2), někdy BMW (E38), někdy Mercedesu (W220). A ostatní výrobci? Zajímavá otázka. Někdy to totiž vypadá, jako by si bankéře a právníky rozebrala jenom tato německá prémiová trojice.
S některými modely (například povedenou řadou X308) jim sekunduje Jaguar, občas se něco povedlo některému z Italů (Alfa 166). A konec. Opravdu? Stejnou otázku si již před drahnou dobou položili u Toyoty, neb úspěch „prémiových“ Němců jim pochopitelně nedal spát. Nenecháte si přece dobrovolně utíkat ty nejlepší a nejbohatší klienty. A tak vznikl Lexus. Jemuž se s prvními modely LS 400 a LS 430 opravdu povedlo část zákazníků „eska“ odlákat. Není divu, byly (a jsou) to opravdu skvělé stroje.
Japonci neomylně vycítili šanci. A nejen oni
Úspěch Toyoty nedal spát Mazdě, a vznikl Xedos (tam se to moc nepovedlo), stejně jako Nissanu, který vytvořil luxusní divizi Infinity. Ta naopak mohutně uspěla zejména ve Státech a úspěšně tam sekunduje Lexusu i dalším „prémiovkám“. A pokud něco začnou dělat Japonci, dá se čekat, že se brzy přidají i Korejci. Nebylo tomu jinak v běžné automobilové konfekci, není důvod, aby tomu bylo jinak v luxusních sférách. Největší korejský gigant tedy zavelel k útoku na peněženky boháčů – a z Hyundai se oddělila divize Genesis.
A začalo se jí dařit podobně, jako se daří Infinity nebo Lexusu. Speciálně v Americe, kde si na tradice moc nepotrpí a na věrnost značce také ne. Měli jsme BMW, chceme změnu, co nabízí ti noví od Genesis? A je to. Jeden z těch, co se nápadně přibližují zmíněnému etalonu ze Stuttgartu, je Genesis G80. Se sametovým šestiválcem o objemu 3,8 litru, výkonem 318 koní a osmistupňovou samočinnou převodovkou plus všemi potřebnými elektronickými vychytávkami na palubě může někomu přinést hned dvojí požitek.
Razantní sleva jako motivace k nákupu
Poprvé, tedy krom komfortu na palubě i jízdních zážitků i trochu „starosvětské“ vnímání auta jako v nedávných časech, v době downsizingu a hybridů již trochu zapomenuté: šestiválec s patřičným objemem, pohon všech kol a hladce řadící klasický automat. Pro někoho, kdo se příliš neohlíží na účty u čerpacích stanic (s G80 budete v průměru na 12–13 litrech, ve městě ale i na 18), to může být zajímavá alternativa. Druhým bonusem je nenápadnost. Auto vypadá skvěle, ale nikdo vám ho závidět nebude.
S původní cenovkou 1,8 milionu se však G80 pohybuje v „rajonu“ BMW 5 nebo Třídy E od Mercedesu, a proti nim je popravdě určité zastarání trochu znát. Nejen v interiéru. Aktuálně je ale v Čechách k mání jeden předváděcí kus s necelými 60 tisíci kilometry na tachometru a s plnou zárukou přímo od dealera Hyundai. A to hlavní: od ceny si můžete odečíst ten milion, jinými slovy 676 860 bez DPH, 819 000 s daní. To už je něco, co by mohlo zájemce o komfortní svezení zlákat. Co myslíte?
Jak to vidíte, dávají vám skoro čtyřlitrový šestiválec, pohon všech kol a plná záruka za tuto cenu smysl? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!