Klasický představitel ryzích muscle cars s pohonem zadních kol se představuje ve své nové verzi. Uvnitř se pak skrývají pozoruhodné detaily, které vám vyrazí dech.
O tom, že se Mustang již dávno zapsal zlatým písmem do seznamu legend automobilové historie, není pochopitelně sporu. Fordu se s ryzím „muscle car“ (ideálně s pětilitrovou „vé-osmou“ pod kapotou) povedl skvělý tah a jeho desetiletí trvající sága je toho jasným důkazem. Nadšení řidiči napříč kontinenty to auto zkrátka milují. Ve zcela novém Mustangu pro modelový rok 2024 přibyly 4 vychytávky, které už tak dokonalý stroj posouvají ještě o kus dál. A člověk je opravdu nemůže nemilovat. Pojďme se na ně podívat společně.
Utajená driftovací brzda a tlačítka na dálkovém ovládání
První z nich je elektronická driftovací brzda. Samozřejmě, dalo by se čekat, že v roce 2024 budou i v brzdách spíše čipy než lanka. Vtipné ale je, že tato brzda je přímo určena k driftování. Jinými slovy k zábavě, která je Mustangu vrozena, kterou má „zabudovanou ve své DNA“. Někdo ve vývoji se musel tušíme dobře bavit, když si řekl „Hej, chlapci, dáme tam brzdu, která se bude tvářit jako brzda, ale všichni s ní pojedou dveřma napřed“. Inspirující. Pohled na driftující hospodyně u supermarketu musí být inspirující ještě víc.
Druhou „hračičkou“ v novém Mustangu je utajená funkce jeho dálkového ovládání. Popravdě, už jenom kvůli tomuhle bych ho chtěl všemi dvaceti. O co jde? Pokud chcete, aby bylo vaše auto opravdu slyšet, můžete „odblokovat“ otáčky motoru směrem nahoru tak, aby všichni v ulici věděli, jak zní chuligánské auto. Funguje to tak, že musíte nastartovat stisknutím tlačítka zamykání a současně dvakrát stisknout tlačítko dálkového startu. Poté, podle videa zveřejněného Fordem, se musí stisknout tlačítka pro odemykání a zamykání v přesném pořadí.
Dovádění s klíčkem i bezpečnost pro ostatní
Opakováním tohoto kroku se funkce plně aktivuje, přičemž otáčky vystřelí na 3 000, pak na 4 000 a 5 000 ot./min. Tuším, že tohle všichni zkusí, jen co vyjedou ze showroomu, a budou se u toho neskutečně chechtat. To je přece taková „libůstka“ a takové sepětí mezi konstruktéry a uživateli jejich produktu, že to nemá obdoby. Jinými slovy, Ford tím jasně říká: „Chceme, abyste se za vaše peníze i pobavili, tak jsme vám tam schovali pár hraček navíc“. Nevím, jak dát lépe najevo, že tvůrci i uživatelé Mustangu jsou na společné vlně.
Přesuňme se od čiré zábavy a trochy toho klučičího dovádění k vážnějším věcem. Nový Mustang má nově zabudovanou ochranu a varování před cyklisty, které byste mohli ohrozit poté, co vypnete zapalování a chystáte se vystoupit z vozu. Ještě tři minuty po vypnutí zůstává totiž aktivní soustava senzorů v zadní části kupé monitorující jakýkoli pohyb rychlejší než zhruba 7 km/h. V případě zaregistrování vydá výstražný signál – a jednoduše vás nepustí ven. Ochrana vaše i cyklisty venku? Bezpochyby.
Interiér se definitivně přesunul do 21. století
A poslední věc, kterou si na novém Mustangu zamilujete? Jeho digitální kokpit. Tak trochu archaická přístrojová deska minulých modelů? Letěla nekompromisně z auta na smetiště dějin. Dva novotou vonící displeje (jeden zakřivený) o velikosti 13,2 palce u středové obrazovky a 12,4 palce přístrojového štítu dávají celkem jednoznačně najevo, že i klasický muscle car může patřit do digitálního 21. století. Aspoň co se kokpitu týče. Uživatelé si mohou vybrat z pěti témat sdružených přístrojů: Normal, Sport, Tract, Calm a Fox Body, poslední je pak pocta třetí generaci Mustangu z 80. let.
Ukazatele na palubním štítu v režimu Fox Body dokonce v noci svítí zeleně, jako tomu bývalo u klasických, mechanických přístrojů. Reminiscence na nostalgickou notu? Neviděli bychom to jinak. Barvy je však, podobně jako některé grafické detaily, možné upravovat i u dalších režimů.
Suma sumárum: nový Mustang je bezesporu nádherné, neuvěřitelně smyslné kupé (nebo kabriolet), které nabízí i několik drobností „mimo plán“. Tak trochu pro radost, tak trochu coby poděkování za nákup. Kolik bodů z 10 by získal u vás? Zhlédněte opravdu mimořádně povedené (a mimořádně vtipné) video našich kolegů z Throttle House a dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!