Jasný hit: Nový Fiat přichází za cenu, nad kterou čínské automobilky zapláčou. Evropský trh bojuje a pálí ostrými

Pokud se má Evropa skutečně ubránit invazi automobilek z Číny, bude muset bojovat jejich zbraněmi. A to obnáší mimo jiné kvalitní modely za dostupnou cenu. Jako je třeba tento.

i Zdroj fotografie: Fiat
                   

Valící se čínská konkurence nenechává tradiční evropské výrobce pochopitelně v klidu. Vlastní prodeje v Číně klesly na historická minima a ještě je máme mít „nakvartýrované“ tady v Evropě? Tak to ani omylem. To už nám jde totiž opravdu o přežití. Podobně dnes uvažují myslím mnohé evropské značky, jedna z těch nejstarších tak vzala svůj desetiletími osvědčený model a řekla „Dost!“. Dost bylo Číny, umíme to taky, a možná ještě lépe. Malý, praktický, šikovný, a hlavně levný. Pojďme se na něj podívat společně.

Mobilizovat Evropu půjde jen odspodu

Začíná být totiž více než zřejmé, že pokud mají elektromobily opravdu prorazit, budou muset ovládnout kategorii dostupných, malých a kompaktních automobilů s cenovkou zhruba do půl milionu korun. Tedy tam někde, kde se u nás pohybuje vybavenější Fabia a její konkurence z „tábora kompaktů“. S jedním nepatrným rozdílem: Fabia a spol. jezdí na benzín nebo na naftu, jejich nová konkurence bude v zásadě pouze elektrická. A i tak se musí vejít do stejné cenové hladiny.

Na našem trhu začíná prodej ultralevného elektromobilu. Dacia je proti němu drahá. Je to revoluce

To je vcelku velká výzva a úkol pro automobilky, aby postavily něco „nenáročného a levného“, přitom ale se slušným dojezdem a krátkou dobou nabíjení. Zkrátka aby s takovým vozem šlo bez problémů žít. Že se to může podařit, je už více než zřejmé. A nemáme ani úplně na mysli „lehkonohá“, dvoumístná vozítka podobná tomu ze Španělska, případně podobně odlehčenou Tatu Tiago z Indie. I když ta je čtyřmístná a v mnoha směrech opravdu inspirativní.

Rodinný kompakt za dostupnou cenu je řešením

Mnohem blíže cíli je spíše nový Citroen e-C3, jehož výrobu spustí koncern Stellantis příští rok na Slovensku. Tedy moderní, bezpečný kompakt pro čtyři, schopný zastat roli jediného auta a nenabourat přitom už tak dost napnuté rodinné rozpočty. A stejně jako Citroen e-C3 vyjede brzy elektrická Panda, která bude mít s francouzskou novinkou společný podvozek a další technologie, aby se tak podařilo lépe rozložit náklady v rámci celého koncernu, kam patří i Fiat.

„Nový EV model inspirovaný Fiatem Panda za méně než 25 000 EUR bude představen v červenci 2024, aby mohl konkurovat Dacii Spring i čínským výrobcům,“ řekl v rozhovoru generální ředitel značky Fiat Olivier Francois.

Slováci vyrábí fantastické auto, které zastaví čínské automobilky. Přesvědčte se sami. S čím přijde naše Škoda?

Především ale bude za cenu pod 25 000 eur, tedy zhruba pod 600 tisíc korun. Což by už mohl být argument pro ty, kteří se neustále zaklínají nedostupností elektromobility a nepraktičností elektromobilů v denním provozu. S dojezdem přes 300 km, dobíjením do půl hodiny a neomezeným vjezdem do všech bezemisních zón (a třeba v Německu nebo ve Španělsku i do center mnohých měst, kterých bude navíc přibývat) by se mohlo opravdu jednat o jednoho z prvních „game changerů“ na elektromobilním trhu.

Pandu milují všichni, napříč Evropou

Panda je univerzálně oblíbený model Fiatu nejen v celé Evropě, pro mnoho začínajících řidičů to bylo jejich první auto a pro neméně seniorů i poslední auto, které řídili. S trochou tolerance se dá používat jako rodinné auto, pro mladý pár je pak většinou zcela dostačující. Je tedy dost dobře možné, že konkurence od MG, BYD nebo DongFengu bude muset (možná poprvé) zbystřit. Dovedu si totiž představit to, že mnoho lidí zvolí Pandu před BYD. Osobně bych to asi udělal také. Jsem Evropan? Jsem. Jak to vidíte vy, jaká by byla vaše volba?

Brali byste Pandu za takovouto cenu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články