Revoluce na dálnici: Kdo spěchá, předplatí si volný pruh. Žádné zácpy, žádné zdržování, jen 11–33 Kč poplatek

Říká se, že peníze umí zařídit vše. U některých věcí to možná tak úplně neplatí, ale komfort při cestování po dálnici se za malý poplatek zvýšit dá. Ve finále ještě ušetříte čas.

i Zdroj fotografie: ŘSD
                   

Kdo jezdíte často mezi Prahou a Brnem, potvrdíte mi tuším, že ani „rychlý pruh“ není někdy po pravdě moc rychlý. Někdy by se pro něj hodilo spíše označení „stejně pomalý jako všechny, jen umístěný vlevo“. Je přitom určitě mnoho řidičů, kteří jedou v podstatě neustále „na čas“ a rádi by se do cílové stanice dostali plus minus v intencích, jaké jim ukazuje navigace, a ne o půl hodiny později kvůli tomu, že rychlý pruh nebyl dnes zrovna moc rychlý. Co s tím? Jedno řešení by tady bylo. Pojďme se na něj podívat společně.

Chci po dálnici cestovat komfortně? Kreditka to vyřeší

Projektanti dálnic na Floridě totiž řešili podobný problém, setkávajíce se navíc se stížnostmi řidičů, pro něž levý pruh dálnice neznamenal v zásadě žádné zrychlení. Vznikl tak projekt SunPass, což je iniciativa‚ která zavádí expresní jízdní pruhy zvýhodňující řidiče, kteří platí. Tomu rozumíme. Chci něco lepšího, připlatím si. Tyto pruhy jsou nyní nejčastěji k vidění na vytížených dálničních úsecích, kde se často vyskytují dopravní zácpy. Cílem je především zlepšit plynulost dopravy a vyrovnat absenci plošného mýtného systému v turisticky vyhledávané oblasti.

GLOSA: Zdražení dálničních známek na 9 900 Kč ročně. České dálnice to potřebují, už se nedá čekat

Pokud se tedy nechcete zdržovat, bude vás to něco stát. SunPass je provozován floridským ministerstvem dopravy a poskytuje řidičům jednoduchý a efektivní způsob placení za průjezd na placených úsecích dálnic, mostů a některých tunelů po celém státě. Zároveň přispívá do státní kasy, která investovala prostředky do výstavby místní dálniční infrastruktury. Princip SunPassu je snadný. Řidič si online vytvoří účet a na něj si převede peníze. Poté své vozidlo vybaví malým elektronickým zařízením, které umístí na čelní sklo.

iZdroj fotografie: SunPass

Systém podobný mýtnému u kamionů

Tedy podobně, jako mají u nás řidiči kamionů „krabičky“ na čelním skle pro komunikaci s českým mýtným systémem. Při průjezdu placeným úsekem dálnice systém automaticky odečte příslušnou částku z účtu. To umožňuje řidičům projíždět mýtnými branami bez nutnosti zastavení. Tento systém se podobá mobilním SIM kartám s předplaceným kreditem nebo mýtnému systému pro kamiony, a na rozdíl od našich elektronických dálničních známek, které se kupují na určitou dobu, umožňuje platit za průjezdy flexibilně a okamžitě.

Video: Elektromobily se budou nabíjet za jízdy. Bezdrátový přenos energie zajistí nové silnice a dálnice

Ceny za průjezd zpoplatněných úseků na dálnicích navíc nejsou vůbec drastické. Řidič, který využije pruh SunPass, zaplatí přibližně 11–33 Kč, přičemž konkrétní částka závisí na délce pruhu a jeho umístění. Nicméně je důležité zmínit, že při registraci do systému je nutné zaplatit 330 Kč bez daně za elektronické zařízení. Dále je třeba poznamenat, že pokud šofér vozu omylem či úmyslně vjede do pruhu SunPass bez platné registrace, bude mu udělena pokuta ve výši 540 Kč. Co myslíte, bylo by něco podobného dobré zavést i u nás? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Myslíte, že by to fungovalo i u nás?

Zdroj: Wikipedia
Diskuze Vstoupit do diskuze
119 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články