Jezdit v silném sportovním autě s vysokým výkonem bude za trest. Povinností bude speciální řidičák a zákaz vypnout stabilizaci.
Problém nehod silných aut a nevychovaných řidičů není dvěma oddělenými světy, jde velmi často o spojené nádoby. Jakkoli nelze házet motoristy řídící supersportovní vozy do jednoho pytle, přestupky proti předpisům v autech tohoto typu se dějí. A leckdy i s fatálními následky. Politici bez ohledu na státní příslušnost se to snaží řešit. V Evropě, nebo třeba na druhém konci světa.
S Lamborghini zapomeňte na vypnuté ESP. Bude pokuta!
V Jižní Austrálii budou řidiči „ultra vysokovýkonných vozidel“ od prosince 2024 povinni získat speciální řidičské oprávnění označené písmenem U, jak schválila tamní vláda. Tato opatření mají za cíl zvýšit bezpečnost na silnicích a snížit rizika spojená s řízením vysoce výkonných vozů. Novela byla nedávno přijata jako reakce na tragickou smrt 15leté chodkyně Sophie Naismith v roce 2019.
Nově vytvořená třída řidičských průkazů bude platit pro motoristy, kteří ovládají „velmi vysoce výkonná vozidla“, jejichž poměr výkonu k hmotnosti dosahuje hodnoty 276 kW na tunu nebo více. Tato nová kategorie řidičských průkazů bude vyžadovat absolvování speciálního internetového kurzu, který má zvýšit povědomí držitelů těchto průkazů o specifických rizicích a výbavě těchto vozidel.
Specialitou bude povinnost udržovat zapnutou bezpečnostní elektroniku, včetně systémů jako ABS, automatické nouzové brzdění a stabilizační systém. Pokud řidiči tyto systémy vypnou, mohou čelit pokutám až ve výši 5 000 australských dolarů, to je cca 70 000 Kč. Dále se mění také tresty za způsobení nehody s úmrtím nebo vážným zraněním. Viníci takových nehod budou nově čelit trestu od jednoho do pěti let vězení.
Vysoký výkon a nízká hmotnost? Pouze se stabilizací
V případě, že by byli pod vlivem alkoholu, může se horní hranice trestu posunout až na sedm let. Kromě toho jim budou na minimálně tři roky odebrány řidičské průkazy. Generální prokurátor Jižní Austrálie Kyam Maher zdůraznil, že nová pravidla jsou reakcí na závažné nedostatky v současných silničních zákonech, které by ne vždy podchytily rizika vysoce výkonného řízení.
Tato opatření by měla přinést přísnější tresty a zvýšit odpovědnost řidičů vozů s vysokým výkonem, aby se minimalizovalo ohrožení životů ostatních účastníků silničního provozu. Nová pravidla budou mít dopad na přibližně 200 modelů vozidel a pro získání této speciální licenční kategorie bude tedy vyžadováno odpovídající „školení“. Předpokládá se, že tato nová kategorie licencí bude plně zavedena do praxe v následujících několika měsících.