Peníze na auto dostanou řidiči zdarma a bez úroku. Vláda jim půjčí grátis, ovšem pouze na jediný typ paliva.
Spalovací motory v autech patří víc a víc mezi ohrožený druh. Automobilový trh se stále více zaměřuje na elektromobily a staví tak řidiče před rozhodnutí mezi novým elektromobilem a veřejnou dopravou. Elektromobily jsou drahé, jejich cena je neúměrná tomu, co nabízejí. A je absolutně neschopná konkurence proti spalovacím autům. Pokud nejsou elektrická auta uměle protežována nejrůznějšími pobídkami, slevami, státními dotacemi.
Půjčit si peníze zadarmo je lákavé, u aut to jde
Nebo třeba výhodným financováním. Může jít třeba o bezúročné půjčky. Tento trend lze pozorovat v různých zemích, kde se vlády snaží uměle podpořit přechod na elektromobilitu. Je to samozřejmě špatně. Dochází tak k nepřirozenému upřednostňování elektrických aut před těmi konvenčními. Třeba v Polsku vláda nabízí dotace na nové elektromobily, což je i tak pro většinu lidí finančně náročné. Problém nedostatečné dostupnosti levnějších elektromobilů mají řešit vládní opatření.
Existují různé programy, které umožňují řidičům získat bezúročné půjčky na ojeté elektromobily. Ve Skotsku například řidiči mohou získat bezúročnou půjčku ve výši 810 530 Kč v přepočtu na elektromobil z druhé ruky. Tento trend se rozšiřuje i do jiných zemí. I v nich se diskutuje o zavedení podobných finančních pobídek. Což je samozřejmě špatně. Trh by měl mít svou volnou ruku. Mít elektrické auto je jedna věc, provozovat a dobíjet ho věc druhá. Systém je nastaven tak, že na elektrický moped lze dostat bezúročnou půjčku v maximální výši 135 000 Kč. Stejnou částkou lze bezúročně financovat elektrický motocykl.
A na elektrický automobil může zájemce dostat financování bez úroku do výše 810 000 Kč. Ve Velké Británii elektromobily zaznamenaly nárůst prodeje o 87,9 % a zákazníci si nová vozidla pořizují víc a víc. Většina těchto prodejů však souvisí s vozovými parky firem a organizací, které využívají finanční pobídky k přechodu na elektromobily. Odborníci na elektromobily zdůrazňují význam poskytování finančních pobídek pro řidiče, kteří chtějí přejít na elektromobily. Jedním z návrhů je zavedení půjček na ojetá auta – elektromobily, což by mohlo motivovat více lidí k přechodu na elektrická vozidla.
Tohle by se u spalovacích aut nestalo! Jde o protekci
I v České republice se situace mění. Tuzemští řidiči přecházejí na elektrické vozy, ale dá se odhadovat, že ne nijak masivně. Český zákazník vnímá výhodu malého elektromobilu do města a nevýhodu všude jinde. S financováním to není nijak růžové pro ty, kdo by chtěli elektrické auto koupit nějak výhodně. Pro ty, kdo se rozhodnou pořídit nové auto, ale nemají dostatek financí, jsou k dispozici různé druhy spotřebitelských úvěrů. I u nás existují různé nabídky včetně těch bezúročných. Některé jsou dokonce nabízené autobazary.
Ovšem je třeba zmínit, že mnohdy ve spojení s méně výhodnou pořizovací cenou. A také je třeba vědět, že bezúročný neznamená zdarma. Je tady takzvané RPSN, které definuje, o kolik procent zákazník úvěr přeplatí. Úvěr může být bez úroku, ovšem společnost si nechá zaplatit další poplatky za zřízení, vedení, výpisy a podobně. Pokud není úvěr nabízený a garantovaný státem právě za účelem podpory elektromobility, úvěrová společnost vždy vydělá.