Disky u auta – parametry a vlastnosti, které byste měli znát

i Zdroj fotografie: Shutterstock
                   

Při výběru nových disků může být složité orientovat se v uvedených parametrech. Nejjednodušší je koupit disky s označením, které najdete v technickém průkazu. Zde najdete praktický přehled o tom, co jednotlivá čísla a písmena znamenají, společně s dalšími důležitými parametry, na které byste se při nákupu měli zaměřit.

Mezi zcela základní parametry patří šířka a průměr kola, čemuž musí odpovídat také velikost disků. Jenže označení rozměrů obsahuje hned několik čísel a písmen, které určují i další parametry. Jaké to jsou? Jako příklad lze uvést „8,5J x 17 5×120 ET15“.

Šířka disku

První číslo (8,5) udává šířku disku v palcích a písmeno za ním pak značí typ patky. Existuje hned několik typů a je nezbytné respektovat profil patky, který vyžaduje vaše vozidlo nebo pneumatiky. Písmeno J v tomto případě značí kompatibilitu s osobními vozidly.

Průměr kola

Další údaj (17) označuje průměr kola v palcích. Toto číslo musí odpovídat průměru použitých pneumatik.

PCD – rozteč

Další čísla se vztahují ke šroubům. Jedná se o počet děr na disku a průměr roztečné kružnice v milimetrech, tzn. v tomto případě pět šroubů se vzdáleností středů děr 120 mm. Disky mají obvykle čtyři nebo pět otvorů pro šrouby. V případě čtyř představuje rozteč vzdálenost protilehlých děr, u pěti děr na šrouby je to průměr kružnice, který protíná středy děr.

Zális disku

Zális disku (ET) v podstatě udává, jak daleko bude kolo od středu auta. Čím vyšší je tato hodnota, tím blíže ke středu vozidla je kolo usazené. Naopak čím je nižší, tím více kola vystupují do vozovky a vzdálenost mezi nimi se zvětšuje.

Důležité to je zejména pro bezpečné cestování. Pokud totiž zvolíte nevhodné ET, zatáčení bude mnohem náročnější a auto tak méně ovladatelné. Proto byste u plechových disků vždy měli dodržovat hodnotu, která je uvedena v technickém průkazu. U hliníkových disků nebývá problémem ani mírná odchylka, zhruba do 5 milimetrů.

Druhy humpů

U některých disků se můžete setkat ještě s označením písmenem H, například H2. Jde o profil patky disku, který udává tuhost. Konstrukce je zesílená takzvanými humpy (hrbolky), díky nim nedochází k zutí pneumatiky v zatáčkách či při defektu. H2 označuje podvojný hump, tedy dva hrbolky.

Plech nebo hliník?

Ještě, než začnete zkoumat čísla v technickém průkazu, je třeba si rozmyslet, zda preferujete hliníkové nebo plechové disky. Při výběru musíte zohlednit několik faktorů. Záleží například na typu vozidla, náhonu či rozložení hmotnosti neodpružených hmot. Tato fyzikálně-technická problematika je v celku obsáhlá. Nicméně, vzhledem k estetice jsou častou volbou hliníkové disky. Na druhé straně, plechové disky jsou odolnější a můžete přidat poklice, čímž ochráníte brzdový systém před nečistotami a vylepšíte estetiku. Širokou nabídku plechových disků nabízí i e-shop autodíly Vojkov.

Výběr správných disků není složitý, jakmile porozumíte informacím uvedeným v technickém průkazu. Nabízí se spousta možností, ať už jde o materiál, či design. Disky jsou výrazným estetickým prvkem, ale při výběru jsou hlavní zejména správné rozměry, aby byla zajištěna bezpečná a bezproblémová jízda.

Diskuze Vstoupit do diskuze
93 lidí právě čte
Autor článku

Marek Motyčák

Zobrazit další články