Omezení nabídky malých aut současně s houstnoucí dopravou ve městech by mohla vyřešit nová kategorie mikroaut. A současně položit základy dostupné osobní mobility.
Úpadek malých vozů v Evropě, které se jejich výrobcům v podstatě již nevyplácí vyrábět (nám nejbližší je Škoda Fabie Combi, stejně jako třeba Renault Twingo nebo Citroën C1) je reálným faktem. V kombinaci s nepatrným počtem malých vozů na trhu, které stojí méně než 15 000 EUR (zhruba 360 000 korun) nechaly vzniknout nové kategorii mikroaut. Tedy takových, které převezou nejčastěji dvě osoby (i když jsou čtyřmístné výjimky), otočí se doslova „na pětníku“ a umožňují zaparkovat i tam, kde je i malé „klasické“ vozidlo bez šancí.
Rýsuje se řešení osobní (elektro)mobility
S (nutno dodat notně uspěchaným) přechodem na elektomobilitu pak tyto vozy dostávají ještě další, dříve nečekanou úlohu – stávají se základním kamenem dostupné osobní elektromobility. Tedy jakousi „komfortní elektrokoloběžkou“, schopnou jízdy v dešti a v zimě. A schopnou cesty s partnerem či partnerkou na koncert, večeři nebo jen tak na krátký výlet. Přes noc nabijete z obyčejné zásuvky, ráno jedete. Benzinka se pro vás stává zbytečnou, stejně jako je benzinka zbytečná pro majitele elektroloběžek. Nebo elektrokol.
Nereálná představa? Zkuste se na to podívat ještě jinak: bydlíte ve velkém městě, po kterém se denně pohybujete, denně řešíte problémy s parkováním. Z 95% jste přitom v autě sám, někdy je pohodlnější taxi, než cokoli jiného. Na elektrokoloběžku byste přitom v životě nevlezli (nedivím se vám, já také ne). A kolo je super, ale také jsou dny, kdy jenom prší a čtvrt roku je sníh. Co bude pro vás ideální jako dopravní prostředek? Přesně něco takového, jako jsou tato vozítka. Hbitá, levná, dostupná.
Francie – země zaslíbená mikroautům
Podobně začali uvažovat výrobci nejen ve Francii, kde je tato kategorie vozidel mimořádně populární už dlouhou dobu. Není náhodou, že většina „mikroaut – mopedů“ s omezením rychlosti do 45 km/h a s možností řízení jen s řidičským průkazem skupiny AM pochází právě z Francie, Ligier nebo Aixam jsou jen jedněmi z mnoha. Nyní štafetu „dospělejších“ verzí na baterie převzal Renault se svým průkopnickým modelem Twizy (nyní vylepšený jako Duo) a koncern Stellantis, který nabízí hned tři značky.
Jako první byl Citroen Ami, který byl poprvé uveden na trh v roce 2020, a stejně jako Opel Rocks-e znamenaly pro Stellantis úspěch. Produkce jejich variant dosáhla v roce 2022 celkem asi 20 000 kusů, přičemž přidání Fiatu Topolino by letos mělo zvýšit produkci na 35 000 až 40 000 kusů. Reakce Renaultu přichází v letošním roce s příchodem zmíněného Dua, které slibuje lepší dojezd, větší pohodlí a volitelně vyšší maximální rychlost, než měl původní Twizy.
Nejen Francouzi a nejen Evropa
K nim se přidává španělský výrobce Silence se svým modelem S04 s revolučně vyřešeným výměnným akumulátorem, dojezdem až 150 km a maximální rychlostí 90 km/h. Popravdě řečeno, s takovým autem se již dá normálně žít, pokud člověk nepodniká delší výlety. Ale pokud je vaším rajonem město a 95% cest trávíte po městě, nic víc nepotřebujete. Akumulátor dobijete kdekoli, kde je zásuvka, klidně v kanceláři nebo v dílně. Apartní vozík pro jeho transport dostanete k automobilu v ceně. A staví se výměnné stanice – přijedete, vyměníte, odjíždíte do 5 minut.
Pozadu nezůstávají ani země mimo Evropu. Izraelský startup City Transformer přijímá předobjednávky na svůj model CT-1, dvousedadlový vůz měnící tvar, s maximální rychlostí stejných 90 km/h a za cenu zhruba 380 000 korun. A proč „Transformer“? City Transform říká, že CT-1 může během jízdy rozšířit svou šířku a poté se opět zmenšit na 1 metr (z původního 1,4 metru) pro lepší manévrovatelnost a při parkování. Chameleon na silnici za ty peníze? To nezní špatně.
Závěrem? Možná jsme svědky zrodu úplně nové třídy automobilů. Možná se začíná rodit opravdu ekologický a smysl dávající model osobní mobility, zejména tedy té městské. Úsporný, dostupný, praktický. Jak to vidíte vy, dávalo by vám to celé takto smysl? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!