Řidiči se bouří, až 43 % si nechce kupovat elektromobil. Politici: „To je dobře, chceme vás dostat do MHD“

Pokud téměř polovina řidičů dá najevo svoje rozčarování z elektromobilů, je to celkem vážný důvod k zamyšlení. Totiž jestli by nakonec tito řidiči neměli raději jezdit „městskou“.

i Zdroj fotografie: Dopravní podnik města České Budějovice
                   

Blížící se termín konce spalovacích motorů (byť s výjimkami a nadějemi na jeho prodloužení, jak píšeme níže), respektive rezignace mnoha automobilek na tento druh pohonu a přechod k produkci elektromobilů vede mnoho řidičů k dilematu, čím tedy vlastně budou v dalších letech jezdit. Ne každý je nadšený z elektromobilu, ne každý parkuje v garáži domu s vlastní fotovoltaikou a ne každý se smíří s omezeným dojezdem. Pro ty všechny mají politici, ostatně jako vždy, řešení. Pojďme se na to podívat společně.

Politici jsou vždy se vším rychle hotovi

Politici mají totiž vždy na všechno řešení. Pochopitelně, jinak by to nebyli politici. Hesla kampaní, navržená marketéry značky Utíkal a dalšími, vám slíbí v podstatě cokoli na počkání, nejpozději do zítra, jen když hodíte do urny v následujících volbách ten správný hlas. Elektromobily? Žádný problém. Všechno vyřešíme. Že na ně nemáte, je málo nabíječek, nechcete u nich trávit čas a benzín pro vás byl pohodlnější? Ani to není žádný problém. Tak si zkrátka auto nekupujte a jezděte „městskou“.

Blesková zpráva: Elektromobily dostaly tvrdou ránu. První soumrak konce právě nastává

Dovolím si na tomto místě jednu malou odbočku. Můj dlouholetý kamarád, se kterým jsme za 25 let podnikli nepočítaně akcí a vždy dbali o to, abychom dodrželi dané slovo, se poslední dobou poněkud „radikalizoval“. Jak by to asi nazvala naše BIS, případně ministr vnitra. Ne ve všem se už shodneme, jak jsme se shodli kdysi, ale to se zkrátka s postupem času (a věku) stává. Ohledně elektromobilů má už můj přítel nějakou dobu zcela jasno: „Jde jenom o to, aby nás omezili na svobodě! Je to drahé, a ještě s malým dojezdem!“

Na elektrokoloběžku si ne každý stoupne

Nerad se pouštím do oponentury, jak asi dobře chápete, s někým, kdo má takto vyhraněný názor bych stejně nevyhrál, i kdybych snesl 10 argumentů proti na stříbrném podnose. Nicméně, v kontextu toho, co aktuálně vidíme ohledně (elektro)mobility, by to tak téměř mohlo vypadat. Málo nabíječek, hodně elektromobilů, krátké dojezdy, v zimě trable… A nemálo lidí, co si elektromobil nikdy nepořídí. I kdyby měli platit daně z benzínu a nafty, i kdyby byla benzinka 50 km a benzín stál 100 Kč/litr. Zkrátka nikdy.

Elektromobily jsou politický podvod. Za 20 let se probudíme a bude to ještě horší. Německý dokument mluví jasně

A ne všichni se cítí na (elektro)kolo, ne každý má odvahu na elektrokoloběžku, o čemkoli rychlejším na baterie ani nemluvě. Zkrátka čtyři kola, volant, brzdy, nádrž. Co s tím? Třeba v Londýně už to celkem vyřešili: Přes obrovský marketingový tlak na elektrické modely ze strany výrobců řidiči stále nemají zájem. Zkrátka nemají. Podle průzkumu provedeného společností Turo nebude až 43 % Britů uvažovat o přechodu na elektrický model, až se změny stanou skutečností.

Ministři něco slíbili, a ono to tak úplně nejde

Takové výsledky jsou pak příčinou bolehlavu pro místní konzervativní ministry, kteří se zavázali přejít do roku 2030 na elektrická vozidla. Není divu, že v takové situaci je premiér Spojeného království pod velkým tlakem změnit termín na vzdálenější. On to však odmítá. V pondělí to ještě jednou potvrdil a vyvrátil obvinění z „neproveditelné politiky“: V rozhovoru pro BBC zdůraznil, že „jde o nová auta, ne o všechna stávající auta. Tak je to i s prodejem nových aut. To byla vládní politika již dlouhou dobu a tak to bude i nadále.“

Řidiči v průzkumu vyjadřují své obavy z přechodu na „udržitelnou“ dopravu a elektromobily. Za jednu z největších nepřekonatelných překážek jsou v první řadě považovány náklady na pořízení takového vozu. Pro 87 % dotázaných to byl hlavní důvod, proč auto neměnit. Navíc se celých 88 % řidičů obávalo o výdrž baterie. Téměř 9 z 10 respondentů se obává nedostatku zástrček dostupných pro nabíjení elektrických vozidel na veřejných místech. To nejsou vpravdě veselá čísla.

Je pochopitelné obávat se něčeho drahého/nevyzkoušeného/nepraktického

Tyto obavy jsou pochopitelné, zvláště když čelíme něčemu, co je nové, a nemáme žádnou záruku, že takto vynaložené peníze jsou lékem na pokračující změnu klimatu. Řidiči se proto raději spoléhají na veřejnou dopravu, než aby se vzdali auta. Pochopitelně. A tím to nekončí. „Nejde o to vyměnit své auto se spalovacím motorem za elektrické, jde o to mít alternativu, tedy nízkoemisní MHD. Jde o to, že taková řešení by měla jít ruku v ruce,“ tvrdí Barbara Rajkowska ve svém prohlášení pro program „Newsroom“ Wirtualna Polska .

Automobilový omyl EU: Euro 7 pomůže hlavně Číně, ekologie spláče nad výdělkem. A Evropa s ní

Co to znamená pro řidiče? Nic jiného ​​než přejít na ekologickou MHD a nechat auto se spalovacím motorem v garáži. Je to možná ta nejlepší a nejekologičtější alternativa k drahému elektromobilu. Zkrátka pokud si nemůžete dovolit nové poplatky za neekologické auto nebo nemáte nový elektromobil, můžete si v létě zvyknout už na tramvaj, autobus, skútr nebo kolo. Že to není moc „osobní mobilita“. No, to máte pravdu. Ale zajímá to někoho?

Jak to vidíte vy, budeme opravdu jezdit tramvají, když se elektromobily neposunou k delším dojezdům/kratším dobám nabíjení (a nižším cenám) a spalovací motory nám zakážou? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Pořídíte si někdy elektromobil?

Zdroj: BBC New ONE
Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články