Dívat se na svět kolem sebe z výšky mívá téměř vždy nějaké výhody, můžete mimo jiné i lépe reagovat na případné potíže. U Fordu to evidentně ví také a přichází s revolucí.
Pokud se ještě jednou podíváte na patentový náčrt Fordu, na němž je řidič stojící v kabině terénního Bronca a „nějak řídící“ ono SUV ze střechy, musí vás napadnout buď za a) někdo z konstrukce od Fordu chtěl být tankista, ale má „modrou knížku“, tak to zkouší alespoň v práci, nebo za b) Bronco má dva volanty, jeden nahoře, jeden dole, a konečně za c) u Fordu mají opravdu dobré drogy a všichni se tam pomátli. Případně všechny tři varianty dohromady. Pojďme se na to střešní řízení podívat společně.
Řízení a výhled „v šíbru“ může mít výhody
Úvodem je nutno podotknout, že to zase nemusí být tak úplně špatný nápad. Jsou situace, kdy oceníte nadhled a možnost podívat se na okolní terén spíše z výšky, především pokud jste v autě sám. A speciálně pokud je kolem voda či bláto po kolena apod. V takovém případě je pochopitelné, že se nikomu nebude chtít vylézat z vozu a podívat se kolem, co ještě je a co už není prostupné. 360stupňová kamera kolem dokola vozu určitě pomůže, ale někdy zkrátka nestačí, šířka jejího záběru je dána optikou.
V takovém případě se „střešní obhlídka“ zřejmě opravdu může hodit. Ostatně velitel tanku je také často k vidění ve věži, kde má dokonalý rozhled o situaci v okolí. A to i když má tank jinak sofistikované systémy snímání okolí (moderní tank, nebavíme se o T-55 ruské armády). A ti z nás, co někdy zkoušeli něco natáčet „v šíbru“ (ano, řadím se mezi ně), mi zřejmě potvrdí, jak skvělé místo pro kameru to je a jak bezvadně vypadají fotky nebo videa pořízené s takovým nadhledem a takovou perspektivou.
Ovládací prvky na horní hraně čelního skla
Jak ale ovládat auto, když tedy budete „v šíbru“ (odnímatelné střeše u Bronca)? Ford si nechal patentovat dotykové plošky na horní hraně čelního okna, což je přesně to místo, kam přirozeně položíte ruce a kde také můžete intenzitou stisku ovládat směr zatáčení a rychlost pohybu. Asi ani nemusíme mít velkou fantazii, abychom si to dokázali představit. Stejně jako si umím představit, že by to opravdu mohlo fungovat a že by to skutečně mohl být způsob, jak se pomalu dostat z nějaké šlamastyky.
Ford Bronco je za tím účelem vybaven 10stupňovým automatem spojeným s 2,7litrovým EcoBoost šestiválcem, přeplňovaným dvěma turbodmychadly a vybaveným přímým i nepřímým vstřikováním paliva. Ten dosahuje nejvyššího výkonu 246 kW / 335 koní a točivého momentu 563 Nm. Na terénní vůz jsou to zcela dostačující hodnoty, přitom se podařilo zachovat celkovou hmotnost na relativně příznivých 2 289 kilogramech. Je méně schopný než čtyřtunový Hummer EV? Pochopitelně, že není.
Zajímavý je ovšem ještě jeden fakt – samočinná převodovka zajišťuje plynulý přísun hnací síly na silnici i v terénu. Při zařazeném redukovaném převodu odpovídá točivý moment na kolech 64,3násobku točivého momentu na výstupu z motoru a Ford Bronco se může pohybovat rychlostí pouhých 6 km/h při 2 400 ot./min. To je přesně ten mód, který potřebujete: pomalý pohyb s maximálním kroutícím momentem, jenž vás dostane z prekérní situace. V tomto okamžiku by i „řízení v šíbru“ dávalo celkem smysl.
Jak to vidíte vy, zbláznili se u Fordu, nebo to v případě Bronca může opravdu dávat smysl? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!