Když výrobce klasických sedanů, stejně jako prostorných kombi zavelí k omezení nabídky ve prospěch elektrických SUV, je možná něco špatně. Opravdu už není cesty zpět?
Nadpis tohoto článku zavání možná poněkud příkrou formulací, nicméně celkem přesně vystihuje to, co se aktuálně odehrává s nabídkou Volva. A co se dá zřejmě postupně očekávat i u jiných výrobců. Jen se rozhlédněte kolem sebe. Vlastně nerozhlédněte. U nás je totiž Škoda dominantním hráčem a Fabia/Octavia/Superb mají v Čechách opravdu velký „fan club“. Proto tady není dominance SUV tak patrná. I když ji dohání všichni ostatní, nakonec i ta Škoda také. Pojďme se na ten „soumrak klasiků“ podívat společně.
Volvo: Více než dvě třetiny chtějí SUV. Zbytek nás nezajímá
Jak totiž uvádí britský magazín Autocar ve svém článku, z nabídky Volva zmizely modely S60 a V60/V90. Což mimochodem byli poslední zástupci „klasických“ karoserií v nabídce Volva, protože ještě před nimi potichu zmizel velký sedan S90 a CrossCountry verze V60/V90. Na přímý dotaz pak zastoupení Volva uvedlo, že se rozhodlo ponechat v nabídce jen vozy kategorie SUV, protože se pro ně rozhodlo více než 70 % zákazníků. A těch 30 zbylých procent? Zřejmě mohou odejít ke konkurenci, Volvo nezajímají.
V prohlášení zaslaném magazínu Autocar Volvo dále uvedlo: „Pokračujeme v rychlé transformaci naší produktové nabídky, což znamená nejen posun k plné elektrifikaci, ale také přechod na nové platformy a technologie napříč všemi našimi vozy. Přirozeně se budeme muset vyvíjet a konsolidovat naši řadu, protože upřednostňujeme plně elektrická auta a provádíme tento technologický přechod.“ Když pomineme klasický marketingový newspeak, znamená to v překladu asi toto:
„Rozhodli jsme se v rámci úspor jenom pro SUV, protože je většina z vás vyžaduje. A budou na elektřinu, protože jinak to dnes nejde. A jestli se vám to nelíbí, tak je nám líto.“
Vyjádření od Volva však ještě pokračuje: „V důsledku toho jsme z britské nabídky odstranili další modely. Patří mezi ně modely S60, V60 a V90. Poptávka po naší stávající řadě SUV stále roste, stejně jako zájem o naše připravované plně elektrické modely EX30 a EX90. Mezitím zájem o naše modely sedan a kombi ve Spojeném království klesl na velmi nízkou úroveň, což vedlo k našemu rozhodnutí odstranit tyto modely z prodeje ve Spojeném království.“
Kdo má kombi Volvo, bude mít jednou poklad
A je vymalováno. Máte kombi Volvo? Tak to si ho opravdu snažte udržet, protože nové už nebude. Z „ukončených“ vozů byl (možná paradoxně) nejpopulárnější velký sedan S90 s 23 000 prodanými vozy během šestiměsíčního období. Na S60 připadlo 18 tisíc a na V60 něco málo přes 16 tisíc. V90 však dosáhl pouze 7 100 kusů. Kdo jste někdy „devadesátkový“ sedan nebo kombi viděl na vlastní oči, potvrdíte mi tuším, že jsou to nádherná auta, štíhlá a dlouhá, ztělesňující všechny hodnoty designu Volva.
A je s nimi „amen“. XC90 je oproti nim klasické, velké, robustní „tankové“ SUV, jakých je 12 do tuctu od 12 automobilek. Krásné, ale zkrátka SUV. Jenže – zákazníci je chtějí. Sice ne všichni, ale ta třetina nás v podstatě nezajímá. Neumím dost dobře jinak rozklíčovat rozhodnutí Volva přestat nabízet a posléze i pochopitelně vyrábět jiná auta než SUV. Budoucnost je přitom jasná: EV modely SUV, přičemž nový crossover EX30 přijde koncem tohoto roku, následovat bude sedmimístný EX90 v roce 2024 a nástupce XC60 v roce 2025.
Nemáte, ale chcete ho mít? Inzeráty a denní práce
A vy, kdož jste si zamilovali praktičnost a prostornost velkých kombi Volvo, případně reprezentativnost a eleganci jejich sedanů? Mám pro vás dobrou radu. Hledejte v inzertních serverech, dívejte se i do Německa, a až se objeví nějaký opravdu pěkný, zachovalý kousek podle vašeho gusta, rozbijte prasátko a jeďte si pro něj. Jisté je totiž jedno: nic novějšího, něco jako Volvo V90 modelový rok 2025, zkrátka nebude. A až jej budete mít, udržujte ho. Vždy ho navíc dobře prodáte, jednou to bude vzácný a „chráněný“ druh.
A malý pohled k nám, do našeho českého rybníčku: ač nejsem z „trojčlenky“ Kamiq/Karoq/Kodiaq nijak nadšený a nikdy jsem se tím netajil (na úkor Fabie Combi, Yetiho nebo Roomsteru), musím Škodě přiznat její vyváženost portfolia. Stále je tady Fabia, stále je tady Scala a pochopitelně i Octavia a Superb. Poslední dvě navíc i ve zvýšených Scout verzích s pohonem 4×4, což drtivé většině „terénních potřeb“ jejich majitelů bude navždy vyhovovat.
Poměr klasiky vůči SUV: 4 : 3. A funguje to. Vypadá to, že by Škoda mohla vyučovat Volvo. Jak to vidíte vy? Jak vnímáte konec klasických karoserií? A bude i Škoda jednou v módu „všechno SUV“? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!