Policie provedla kontrolu a problém má přes 98 000 řidičů. Akce pokračuje, na koho přesně dopadne?

Řidiči riskují, i přes miliony každoročních kontrol. Řada motoristů nezvládne základní pravidlo a přijde o řidičák.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Je to standard. Součástí každé policejní kontroly je test na alkohol. Konzumace před jízdou je velkým problémem v celé naší části Evropy. Možná je tomu tak, protože na západ od nás v některých státech existuje určitá tolerance. V ČR je tolerance alkoholu nulová. A řidiči často, než sednou za volant, konzumují alkohol. Tak jako v sousedním Polsku, kde se zdá, že počet opilých řidičů na silnicích klesá.

Miliony kontrol a téměř sto tisíc řidičů pod vlivem alkoholu

Podle zprávy policie, která loni zastavila zhruba 98 000 opilých řidičů, došlo k výraznému snížení ve srovnání s předchozími roky, kdy byl tento počet přes 140 000. I když jsou tyto údaje povzbudivé, alkohol za volantem zůstává stále závažným problémem, který není zcela vyřešen. Podle Dopravního úřadu Generálního ředitelství policie je za poklesem počtu opilých řidičů nárůst policejních kontrol střízlivosti, které vzrostly o 50 % ve srovnání s předchozím rokem. To má pozitivní dopad na chování řidičů.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Zdá se, že čím více kontrol na silnicích, tím menší je pravděpodobnost, že by lidé porušovali zákony. Policie tak plánuje nadále provádět četné kontroly na silnicích, aby minimalizovala případy alkoholu za volantem. Ruka zákona tedy dopadne na všechny řidiče, kteří před jízdou požijí alkohol. Jak je to s alkoholem u nás, víme. Neexistuje jeho tolerance. Je zřejmé, že alkohol významně ovlivňuje vnímání – je narušená schopnost koordinace, rovnováhy, odhadu vzdálenosti, člověk reaguje se zpožděním, a navíc neadekvátně.

Jaký je tajný postup, jak pít před jízdou alkohol, a nepřijít o papíry? Vy se ptáte, my odpovídáme

I u nás je důraz na prevenci značný, jak už bylo řečeno, policie kontroluje řidiče vždy, když dojde k silniční kontrole. A co hrozí za řízení pod vlivem alkoholu? Jsou zde dvě roviny, z hlediska zákona je důležité, zda je řidič vlivem návykové látky ve stavu, který vylučuje způsobilost bezpečně řídit motorové vozidlo. Hranice, kdy člověk již není způsobilý bezpečně řídit motorové vozidlo, je u každého jiná. Je ale prokázáno, že nikdo není schopen bezpečně řídit motorové vozidlo, pokud je hladina alkoholu v jeho krvi vyšší než 1 promile.

Jedna promile – a už je to trestný čin s hrozbou odnětí svobody

Pokud je hladina alkoholu nižší, věc je řešena příslušným městským úřadem jako přestupek. Nad tuto hranici jde o trestný čin. Tam je podmíněný či nepodmíněný trest až jeden rok vězení. Tři roky vězení, způsobí-li jinému ublížení na zdraví nebo větší škodu na cizím majetku nebo jiný závažný následek, k tomu 7 trestných bodů, 25 000 – 50 000 Kč pokuta a zákaz řízení na 1–2 roky. Odmítnutí dechové zkoušky je také za 7 trestných bodů, pokutu 25 000 – 50 000 Kč a zákaz řízení na 1–2 roky.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Pozor je třeba dávat také na zbytkový alkohol. Přímo po požití alkoholu většina lidí nechce řídit. Ráno si ale řada neuvědomuje přítomnost alkoholu z předešlé noci v krvi. Pro policii je to jedno, alkohol jako alkohol. Neřeší, jestli pil řidič před osmi hodinami, nebo pěti minutami. Pro takzvaný zbytkový alkohol je charakteristické omezené vnímání. A to, že alkohol spaluje každý jinak, takže po stejné „party“ mohou mít dva lidé odlišnou hladinu alkoholu v krvi. Jeden může přijít o řidičák, zatímco druhý už ani nic nenadýchá.

Pijete před jízdou?

Zdroj: Policie
Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články