Policie nakoupila elektromobily, pozor na tato nová auta: „Jménem zákona, stůjte! A počkejte, než nabijeme auto“

Využít elektromobily při policejní práci není nová myšlenka. Nulové emise, tichý provoz, bleskové zrychlení. A právě zrychlení EV může změnit průběh většiny honiček. Nebo ne?

i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě
                   

Jestli si představíte scénu popsanou v našem titulku a na místo policajta si dosadíte četníka Cruchota z legendární série, v níž hlavní roli ztvárnil Louis de Funès, smějete se myslím ještě nyní. Ano, kdyby se „Četník“ natáčel nyní, takováto scénka s elektromobilem by vůbec nebyla nereálná. Starý Citroen by se vyměnil za nový Citroen, parkoviště s nabíječkou, kamera, klapka, akce! Ale vážně. Tohle není film, tohle je realita. A je více než reálné, že jednou naše muže zákona u té nabíječky uvidíte stát. Pojďme se na to nejprve podívat společně.

Policie elektromobily již má, u hlídek ale půjde o premiéru

A uvidíte je stát nejen v Čechách. Jak totiž uvedlo bavorské ministerstvo vnitra, v novém pilotním projektu chce bavorská policie rok vyzkoušet využití elektrických hlídkových vozů. Nová vozidla, vybíraná s důrazem na akceleraci i maximální rychlost, již byla představena v Norimberku. Bavorská policie přitom už řadu elektromobilů má. Z 9 200 vozidel jich 69 už má elektrický pohon, včetně 10 „omajákovaných“ BMW i3. Ta jsou však převážně využívána k administrativním účelům.

Policie převzala první várku nových aut: Řidiči se musí mít na pozoru. Až je uvidíte, zkuste se nesmát

A nikoli přímo k hlídkové službě a stíhání pachatelů. Od nynějška však bude ve 20 kancelářích po celém Bavorsku sloužit 20 nových, a především rychlých elektrických služebních vozidel. Děje se tak v rámci celobavorského pilotního projektu. V rozhovoru pro BR24 oznámilo bavorské ministerstvo vnitra, že v praxi budou testovány vozy Audi Q4 E-Tron, BMW iX1 a VW ID.4. Ta podle výrobců dosahují dojezdu mezi 440 a 537 kilometry při plném nabití. 

Bleskové zrychlení a dopadení ještě před začátkem honičky?

„V každém případě předpokládáme, že dynamické parametry testovacích vozidel, která mají špičkový výkon mezi 150 kW a 230 kW, může být také obzvláště užitečné.“ V případě delšího pronásledování není obvykle jedno hlídkové vozidlo důležité, neb se nasazuje vždy více vozidel. V takovém případě se ale zbytečně používá mnoho spalovacích motorů. „Pronásledovací jízdy nad několik set kilometrů jsou navíc naprostou výjimkou,“ uvedlo Ministerstvo vnitra.

Policejní „honička“ s traktorem v rychlosti 30 km/h skončila komicky. Pásy nepomohly, tasila se zbraň

Nejčastější pronásledování podle slov ministra je dlouhé jen několik kilometrů a více než kdy jindy při něm rozhoduje schopnost okamžitého zrychlení a vysoké rychlosti. Jinými slovy, je výrazně lepší a jednodušší pachatele chytnout hned v zárodku celé honičky, zkrátka tím, že mu dáte najevo vaši technickou převahu, než jej nahánět dlouhé kilometry a riskovat přitom zdraví a životy nejen policistů, ale i ostatních účastníků silničního provozu. To ovšem není nic, s čím by se nedalo souhlasit.

Schopnost elektromobilů zrychlit „z nuly“ je opravdu mimořádná

Ostatně psali jsme o tom již několikrát. Na krátkou stíhací jízdu se pak elektromobil se zrychlením jako sportovní automobil jeví jako mimořádně vhodné řešení. Silnější elektromobily, mezi něž některé ve výběru rozhodně patří, umí pravda „z nuly“ vystartovat tak, že běžný automobil nemá moc šancí. Příčinou je maximální točivý moment dostupný od nulových otáček, pochopitelně. Používat tento technický náskok elektromobilů při policejní práci je celkem zajímavá myšlenka – ale fungovat to zřejmě může.

Nezbývá než si počkat na výsledek celého experimentu. S ohledem na v zásadě stejnou možnost nákupu vozidel pro bavorskou i českou policii se pak můžeme opravdu dočkat i českých policejních vozidel stojících u nabíječky. Jak to vidíte vy, dává vám práce policejní hlídky tak, jak ji popisují bavorští policisté, smysl? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Myslíte, že se dočkáme vozidel PČR u nabíječky?

Diskuze Vstoupit do diskuze
104 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Michal Sztolár je novinářem webu AutoŽivě.cz od dubna 2022. V předchozí více než dvacetileté praxi se věnoval zejména problematice dovozu ojetin a jejich vlivu na vozový park ČR, konstrukci automobilů a postupnému přechodu od funkčních a technicky precizních k řešením méně dokonalým, avšak splňujícím normativy EU. Aktuálně se specializuje na automotive jako výrobní obor, porovnávání užitné hodnoty starších a nových vozů stejně jako na aktuální problémy, spojené s nezvládnutým přechodem k elektromobilitě.

Zobrazit další články