Konec tradičního španělského výrobce nebyl tak nečekaný, přesto člověka zarazí, když k tomu skutečně dojde. Otázka je nyní jasná: Kdo z koncernu převezme výrobu po SEATu?
Konec SEATu coby automobilky v portfoliu Volkswagenu je sice něco, o čem odborníci již nějaký čas hovořili, přesto vás překvapí, když to na zahájení veletrhu IAA potvrdí sám nejvyšší šéf VW. SEAT zkrátka končí. Dlouhé roky jsme ono „S“ vídali na přídích vozidel, tolik modelů, z nichž některé tvořily historii evropského automobilismu. A nejen evropského. Tak s tím je nyní konec? Co se vlastně ve Španělsku stalo? A proč zrovna nyní, v době rozmachu elektromobilů? Pojďme se na to podívat společně.
Malé ohlédnutí zpátky za SEATem
Úvodem ale dovolte jedno malé ohlédnutí zpátky. Ostatně kdy jindy by se člověk měl ohlédnout než v okamžiku, kdy nějaký (opravdu dlouhý) příběh končí. A to se neřadím mezi extra fandy SEATu ani se nepočítám mezi staromilce a pamětníky. Ale zapomenout na to, co pro Čechy znamenalo první Toledo (s tím vpravdě obřím kufrem), první moderní Ibiza (v té pronikavě červené a s červeným podsvícením přístrojů), stejně jako Leon s možností pohonu všech kol a silným TDI motorem, zkrátka nejde.
SEAT si postupně vybudoval image výrobce používajícího německou techniku od VW zabalenou do „sportovního“ (uvozovky často právem, ale bylo i pár opravdu sportovních modelů) hávu a prodávanou za o něco nižší ceny, než je originál od VW. Docela dlouho to fungovalo. A fungovalo by to zřejmě ještě dál, kdyby se nenarodila Cupra. Původně alternativní label pro ještě sportovnější a ještě výraznější SEAT verze, cosi jako AMG pro SEAT, jenže nikdo nečekal, co nastane.
Cupra se extrémně povedla, SEAT to „stálo život“
Cupra totiž svého „rodiče“ dokonale převálcovala a lidé začali po Cupře toužit, SEAT naopak odmítat. Nastala trochu schizofrenní situace, kterou dnes, v den zahájení mnichovského autosalonu IAA, potvrdil šéf VW Thomas Schäfer: Dlouhodobá budoucnost SEATu leží daleko od toho, aby byl hlavním výrobcem automobilů, a tuto roli místo toho převezme Cupra. Na přímý dotaz na budoucnost SEATu pak odvětil: „Budoucností SEATu je Cupra.“
A je to venku. Cupra s Formentorem a Tavascanem naplňuje to, co klienti očekávají od moderního vozu, a má před sebou značný potenciál. Schäfer zdůraznil, že je Cupra nejrychleji rostoucí značkou v Evropě. A dále uvedl, že celý proces byl již uveden do pohybu, aby Cupra převzala roli SEATu co nejdřív. Řekl, že to byla vždy jedna z možností budoucího vývoje obou značek, ale teprve úspěch Cupry potvrdil myšlenku, že jde o správnou věc. Co dodat? Snad jen ono klasické „Král je mrtev, ať žije král!“
Budoucnost značky je v elektrické mikromobilitě
SEAT však jako značka nekončí. V portfoliu VW mu připadne role na udržitelnou mikroelektromobilitu, budeme se s ním tedy setkávat u skútrů, koloběžek, kol a dalších „elektro“ věcí. VW se chce navíc zaměřit více na kola i elektrokola. Vida, kdo by to kdy řekl, že z Toleda, Cordoby nebo Arony bude jednou elektrokoloběžka. Doba si to však zřejmě žádá – a jak se říká, kdo chvílí stál, již stojí opodál. Přejme tedy SEATu ta nejlepší „elektrovozítka“, můžeme se současně těšit na to, že Cupra bude vyrábět další skvělé automobily, minimálně tak dobré, jako je Formentor.