Kdo nechce koupit ojetinu a hned za ni platit tisíce v servisu, měl by se vyhnout nejméně spolehlivým autům. Jsou to ta, co označili odborníci.
Kupovat ojeté auto s sebou nese vždy určitá rizika. Záruka sice existuje, ale reálně dostat z prodávajícího kompenzaci za kus, který se ukáže v nedbalém stavu, nelze. Preventivně se vyplatí samozřejmě auta před nákupem prověřovat, ovšem je zde ještě druhá strana mince. Některé automobily jsou prostě poruchovější než jiné. Takže prověrka možná odhalí nějaké vady, ale statistiky mohou ukázat, kterým autům se raději v autobazarech vyhnout.
Lepší než hledat dobrý kus je špatným modelům se vyhnout
Tedy je raději vůbec nekupovat. O jaké značky a jaké modely se jedná, naznačily výsledky analýz německých stanic technických kontrol TUV. Celkově statistiky zahrnují 9,5 milionu záznamů provedených za poslední rok. Pozoruhodné je, že v průměru 20 % vozů mělo výrazné závady, které jim bránily projít kontrolou napoprvé, ale výsledky se samozřejmě velmi lišily v závislosti na stáří vozu.
Zde je seznam modelů a procento vozů s významnými závadami. Vozy 2–3 roky staré měly 5,3 % závad v průměru a ty nejporuchovější modely jsou Citroen C3 Aircross – 9,4 %, Volkswagen Sharan – 9,4 %, Dacia Dokker – 10,8 % a Dacia Logan – 11,6 %. Automobily ve věku 4–5 let evidují průměrně 9,0 % závad, nejvíce problémů vykazovaly BMW 2 Active Tourer – 16,7 %, Volkswagen Sharan – 17,1 %, Dacia Duster – 18,0 %.
Auta stáří 6–7 let mají průměrně 13,6 % závad, zde byly nejhorší BMW řady 5 – 23,8 %, Dacia Dokker – 24,4 % a Dacia Duster – 24,4 % Jak je tomu u starších aut? Vozy ve věku 8–9 let měly průměrně 19,0 % závad. Na prvních místech, byť rozhodně nejde o vítězství, je Dacia Duster – 28,4 %, Fiat Punto – 31,1 % a Dacia Logan – 32,9 %. Vozy ve věku 10–11 let vykazují průměrně 24,4 % závad, nejhorší jsou Dacia Logan – 35,6 %, Renault Twingo – 35,9 % a Renault Clio – 36,4 %.
Japonec na konec – žebříčku nespolehlivých aut. Takže super!
Pokud se člověk zadívá na jednotlivé kategorie a jejich výsledky, pak se dají prohlásit dvě věci. Soudě podle zveřejněných hodnocení se nejmenší spolehlivostí mohou „chlubit“ Dacia Duster a Logan. Mezi nejstarší auta v boji o nespolehlivost se řadí kompaktní a subkompaktní Renault. Mezi těmi „mladšími“ nečekaně vyniká vícero modelů BMW a minivan VW, které nevypadají příliš přesvědčivě.
Jestliže se dá shrnout nějak stav závad, tak jako nejčastější problémy bez ohledu na stáří vozů odborníci uvádějí závady odpružení a brzd, úniky motorového oleje, poruchy osvětlení a výfukového systému. Druhá věc, která nepotěší evropské výrobce aut? Mezi nejméně spolehlivými není jediné japonské auto, což potvrzuje názor, že jsou spolehlivější než evropské. Navíc i některé prémiové, jako je BMW nebo Volkswagen, a to není dobrá vizitka.