Dacia se mění k nepoznání. Její auta teď chce každý Čech, podívejte se na nový kurs značky

Z Dacie se v nejbližší budoucnosti stane značka zaměřena na terénní vozy, podobně jako Jeep. To by Čechům, milujícím outdoor, mohlo vyhovovat. A navíc bude u toho sbírat listí.

i Zdroj fotografie: Dacia/Jeep
                   

Úspěch Dacie jsme na těchto stránkách probírali několikrát, osobně jsem přesvědčen, že jednou se bude jako příkladová studie vyučovat na fakultách marketingu a obchodní strategie. Návod, jak z dávno odepsané a neperspektivní značky (notabene v posttotalitní zemi na Balkáně) udělat značku, která definuje optimální poměr výkon/cena napříč segmenty, by zřejmě chtěli vědět mnozí. Že se ale z původních low-cost ambicí dostaneme k Jeepu, netušil nikdo. A přesně tak to nyní vypadá. Pojďme se tedy na „zabijáka US tradic“ podívat společně.

Covid urychlil další směřování Dacie

Jak totiž v rozhovoru pro britský AUTOCAR podotkl šéf designu Renault Group Laurens van den Acker, přímo generální ředitel Luca de Meo již kdysi projevil přání, aby rumunská značka měla po svém příchodu v roce 2021 „aspiraci přesahující cenovou dostupnost“. Jinými slovy, aby nabízela víc, než kolik stojí. Což se jí úspěšně daří roky. Nicméně na „levném zboží nabízejícím víc, než stojí“ opravdu nemůžete vyrůst. Přišla tedy změna, a paradoxně ji urychlil covid. Což je v automotivu cosi jako oxymóron. Zkrátka nemožnost.

Nový model Dacia nebude mít ani dveře. To není vtip, je to doslova holota. Přesto zákazníci jásají

„V té době se totiž objevilo outdoorové téma,“ řekl van den Acker. „Všichni chtěli ven, ale nikdo hromadně. To je přesně filozofie Jeepu. Individualita, v terénu, Wranglerem kdesi o samotě v parku Utahu. Podle mého názoru neexistuje pro Jeep v Evropě žádný vážný konkurent. Proč by to nemohla být Dacia? Neexistuje žádná cenově dostupná značka, která by byla spojena s přírodou, která by vás dostala z města“. A bylo hotovo. Tohle je opravdu něco, co mohla pandemie covidu velmi slušně akcelerovat.

„Budeme větší, budeme lepší, ale vždy cenově výhodní“

„Dacia je navíc značka, která má velmi dobrou pozici pro lidi, kteří milují přírodu. Dává vám to tedy hned dva důvody, proč si auto koupit, ne jenom jeden.“ Prvním vozem, který bude příkladem tohoto přístupu, bude Duster nové generace, který dorazí do sériové výroby v roce 2024 jako odolnější a na životní styl zaměřená verze cenově dostupného malého SUV. Následovat bude Bigster, větší a dražší SUV zaměřené na rodinný trh. Navzdory nárůstu velikosti a nevyhnutelně ceny nebude Bigster výrazně prémiovější než stávající řada Dacie, jak potvrdil van den Acker. 

iZdroj fotografie: Dacia

„Větší je pravda, ale nutně prémiovější pravda není,“ řekl van den Acker. „Skutečnost je taková, že pokud začnete vyrábět větší auta, postavíte se proti ostatním konkurentům. Nemůžeme tedy jednoduše zkopírovat recept ze Sandera do segmentu větších vozidel, to by nefungovalo. Takže musíme mít velmi jasno o tom, co nás čeká, pokud jde o konkurenci, protože my s nimi nehrajeme stejnou hru. V tom jsme jiní a jedineční, a to se nebude měnit.“

Všichni budou dobíjet, Dacia bude jezdit po horách

A dodává klíčové pravidlo pro další roky: „Dacia tedy udělá to, co je správné, aby byla důvěryhodná i v segmentu C, aniž by ztratila svou konkurenční výhodu, kterou je nízká cena.“ A tím bychom v podstatě mohli skončit. Jenže tohle je teprve začátek, a možná celkem vzrušující začátek. Pokud totiž dobře sledujete vývoj této rumunské značky a stejně pozorně sledujete (téměř finální) koncepty pro nový Duster 2024 a nový Bigster, je vám jasné jedno: rodí se tady čistě na outdoor zaměřený specialista. Neboli Jeep pro Evropu. K smíchu? Ale ani omylem.

Dacia ovládne trh: Benzín do posledního dne a výsměch všem elektrobláznům. A miliony se jenom pohrnou

Van den Acker věří, že největší výzvou, které nyní čelí skupina Renault, je vlna vysoce konkurenčních čínských vozů mířících do Evropy, ale řekl, že Dacia má nejlepší pozici, aby vedla boj proti novým značkám. „Když všechny ostatní značky zdraží kvůli přechodu na elektromobily, ne každý si bude moci dovolit tento krok,“ řekl. „A tak budou lidé, kteří budou chtít hledat slušnou, dostupnou, nezbytnou a cool dopravu. Doufám, že Dacia ‚posbírá spoustu listů, které budou padat ze stromů‘.“ 

Za krachem VW může nakonec stát Dacia. Němci uvolňují drahocenné místo na trhu, Dacia má cenný skalp

I o tom jsme již psali. O geniálním plánu Dacie neuhnout ze spalovacích motorů do posledního možného dne, do poslední možné hodiny. A vydělat na tom, obrazně řečeno, „balík“. A pokud zkombinujete tuto myšlenku se současným přechodem na jedinečný outdoorový styl, musí vám vyjít to stejné, co mně: Dacii nemůže úspěch minout. A před sebou máme opravdu zajímavé situace, kdy se jedni budou trápit u nabíječek, zatímco druzí budou v terénu s Dacií. Zajímavé. Těším se už nyní.

Jak to vidíte vy? Mohla by takováto strategie Dacii vyjít a stane se opravdu „Jeepem pro Evropu“? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Stane se z Dacie opravdu „Jeep pro Evropu“?

Zdroj: AUTOCAR
Diskuze Vstoupit do diskuze
88 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články