Pravda o naftě deklasuje elektro: Němci vzali Audi 3.0 TDI, najeli 50 000 km a rozebrali celý motor. Zde je výsledek

Nechat jezdit Audi TDI 50 000 kilometrů na syntetickou naftu z odpadů a pak jej rozebrat ukazuje dvě věci: diesel má budoucnost a elektromobily nejsou jedinou variantou.

i Zdroj fotografie: Pixabay
                   

Zprvu nenápadná zpráva německého magazínu FOCUS Online skrývá možná jeden z nejzásadnějších příspěvků do vpravdě rozbouřené diskuse o budoucnosti spalovacích motorů a/nebo elektromobilů. Popisuje totiž jeden zcela banální příběh s jedním naprosto konvenčním spalovacím motorem, který je navíc v očích všech ekologů téměř ztělesněním zániku planety Země – dieselovým šestiválcem Audi TDI. A syntetickou naftou v něm. A šokujícím rozuzlením na závěr. Tak se na ten nafťák pojďme podívat společně.

HVO 100 má lepší parametry než klasická nafta

Jak uvádí již zmíněný německý FOCUS Online, testovací řidič jezdil 4 roky se svým Audi A4 s dieselovým motorem pouze na syntetickou naftu HVO 100. Ve srovnání s klasickou fosilní motorovou naftou má HVO výrazně lepší cetanové číslo (60 až 70 jednotek), nižší emise, lepší spalování, menší tvorbu úsad, lepší protikorozní vlastnosti, bezpečnostní hledisko – zpravidla vyšší bod vzplanutí (nad 70 °C). Oproti motorové naftě s obsahem FAME má menší tendenci vázat vzdušnou vlhkost, nepodléhá biologickému rozkladu a má lepší oxidační vlastnosti.

Expert potvrdil: Nulové emise elektromobilů jsou lží. Ve střední Evropě jsou EV horší než benzín nebo nafta

Jinými slovy, tohle by mohla být skvělá alternativa pro „naftu budoucnosti“. Navíc je to i výborný argument pro ty, co říkají, že spalovací motory nemohou být alternativou – mohou. Zejména proto, že existují takové alternativy, které mohou snížit emise CO2 rychleji a snadněji. Přitom by se nemuselo téměř nic měnit – stačilo by ukončit ostrakizaci vůči syntetickým palivům. Jezdit se stávajícími auty na palivo, které ani při výrobě, ani při spálení nemá negativní vliv na prostředí?

Švédové nemají s HVO 100 problém – proč zbytek Unie ano?

Samozřejmě to má i svoje úskalí a nevýhody. Nafta HVO 100 se však vyrábí ze 100 procent odpadu, což znamená téměř nulové emise CO2. A existuje už dlouho – ve Švédsku se používá i ve velmi starých autech. Jenže v Německu se politikům HVO (stejně jako ve většině zemí EU) nelíbí. Místní inženýr Andreas Bauditz se však rozhodl na vlastní kůži ověřit, zda si jeho Audi A4 B9 (tedy stále aktuální generace) s motorem 3.0 TDI poradí s výzvou syntetického paliva. Čtyři roky bylo jeho Audi poháněno výhradně motorovou naftou HVO 100. 

VW tlačí elektromobily jako o život, Porsche přitom jede syntetická paliva. Záhada má jedno řešení: 911

Výsledek? Za tuto dobu najel 50 000 kilometrů, což je v podstatě průměrná vzdálenost pro většinu řidičů. Následně do detailu rozebrali motor a prozkoumali vliv paliva na jeho stav. A jak píšeme v nadpisu článku, „elektrárenská lobby“ z výsledků radost mít nebude. Ve zprávě z laboratoře se totiž mj. píše:

„Ve srovnání s motory 3.0 TDI V6 spalujícími běžnou naftu je tento agregát mimořádně čistý a bez sazí. Po celou dobu testu fungoval bezchybně, což vede i k menšímu usazování nečistot v oblasti výfuku, karbonizaci nelze do budoucna v zásadě očekávat. Olej si udržuje vyšší kvalitu po delší dobu, což má také pozitivní dopad na životnost agregátu.“

Minimální opotřebení, minimální emise

Tolik k opotřebení agregátu. A pokud jde o emise? Karlsruhe Institute of Technology v Německu již prokázal, že diesel HVO 100 vede ke snížení až o 90 procent. Což je pro politiky méně než 100 % u elektromobilů. Jenže jejich údajné 100% snížení je založeno pouze na tom, že elektromobil má výfuk v nejbližší elektrárně – a speciálně v Čechách (nebo třeba v Polsku) zhusta tepelné elektrárně. Elektřina se zkrátka nevyrábí ani ze vzduchu. Ostatně nedávno bylo oficiálně odhaleno, že „nulové emise“ elektromobilů jsou lež.

Od října platí nová pravidla pro vjezdy do měst: Nastaly změny pro majitele spalovacích motorů. Lži s emisemi vyšly najevo

Co z toho vyplývá? Že kdyby se syntetická nafta HVO 100 a jí podobná paliva vyráběná z odpadů dokázala masivně rozšířit za rozumnou cenu, jsme schopni si jako Evropa s emisemi poradit i bez nákladné elektrifikace a přechodu k elekromobilitě. A ještě bychom ušetřili za servis čistějších a méně opotřebených motorů. Jak to vidíte vy? Měla by syntetická nafta dostat šanci? A mělo by se konečně hlasitěji mluvit o tom, jak to s údajným „nulovým znečištěním“ ze strany EV vlastně je? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!

Měla by syntetická nafta dostat šanci?

Zdroj: FOCUS Online
Diskuze Vstoupit do diskuze
123 lidí právě čte
Autor článku

Michal Sztolár

Absolvent strojírenské technologie se již od mládí let zajímal o vše, co má čtyři a více kol. Na střední škole uspěl v celostátním kole SOČ s vlastním designem automobilu v systému CAD, od té doby se problematice aut věnuje na denní bázi. S dlouholetou praxí u jednoho z prodejců automobilů mu rukama prošlo nespočet různých typů automobilů, včetně několika opravdových unikátů. Specializuje se na automotive jako výrobní obor, marketing automobilů stejně jako na aktuální přechod k elektromobilitě.

Zobrazit další články