S novými technologiemi přichází i nové nároky na jednotlivé komponenty, někdy žel i zkracující jejich životnost. Důsledkem jsou pak častější (a drahé) výměny.
Jak často měníte pneumatiky? Odpověď by měla být jasná: Až se opotřebí pod zákonem stanovenou mez. Kvalitní pneumatiky by přitom podle odborníků měly bez problémů vydržet 15 000 kilometrů. Za předpokladu, že máme dvě sady na léto a zimu, by to průměrnému řidiči mělo stačit na cca 3 roky běžného používání. Pokud někdo jezdí méně (nebo opatrněji), pneumatiky by měly vydržet klidně i 5 let používání. Brzy ale budeme muset pneumatiky vyměňovat mnohem, mnohem častěji. Pojďme se na to podívat společně.
Větší hmotnost + častá akcelerace = „smrt pneumatik“
Slavný automechanik Scotty Kilmer známý z YouTube ve svém nejnovějším videu potvrzuje, že neuvěřitelně rychlé opotřebení pneumatik je neodmyslitelnou vlastností všech elektromobilů. Jedním z důvodů je výrazně větší hmotnost, která sama o sobě vede k většímu opotřebení. Navíc máme i vyšší výkon, se kterým se řada majitelů chová poměrně nedbale a vyžívá se v akceleraci a následném brzdění, i když k tomu není důvod. Výsledek? Pod těžkým autem jsou pneumatiky brzy „na odpis“.
Vypadá to jako další stinná stránka chystané elektromobility. Aneb, dokud se nezmění technologie a elektromobily s velkou baterií (nutnou pro aspoň trochu slušný dojezd) budou těžší a těžší, můžeme se připravit na častější výměnu pneumatik. Scotty se domnívá, že výhoda elektromobilů (maximální kroutící moment od nulových otáček a schopnost nebývalého zrychlení), může být zároveň problémem pro životnost pneumatiky. Navíc nepodléhá iluzi, že by majitelé drahých elektromobilů pravidelně „točili“ pneumatiky mezi přední a zadní nápravou.
Sada speciálních pneu a 20“ rozměr: levné to nebude
Potvrzují to mimo jiné majitelé elektromobilů Rivian. Někteří z nich měli po necelých 10 000 kilometrech zcela sjeté pneumatiky. To je při běžné jízdě opravdu směšné číslo. Náklady výrazně rostou, protože výrobce sází na 20palcová kola. Sada pneumatik takového rozměru přitom hravě překročí 20 000 korun. Opravdu jste ušetřili za palivo? Pneumatiky pro elektromobily jsou navíc dražší, protože výrobci pneumatik museli přistoupit k trochu jiné konstrukci.
Obsahují také tlumicí prvky, které zvyšují komfort jízdy. Ten je u elektromobilů nižší s ohledem na značnou hmotnost baterie, umístěné v podlaze. Totéž platí pro snahu výrobců minimalizovat valivý odpor, a tím snížit spotřebu vždy nedostatečné energie při zachování maximální přilnavosti boty.
Jinými slovy: vysoká hmotnost elektromobilů a jejich schopnost nebývalého zrychlení a „odpichu z nuly“ je pro pneumatiku poměrně smrtící kombinace. Navíc řidičů, co si zrychlení „dopřejí“ kdykoli, kdy jen trochu mohou bude spíše přibývat. A pokut za sjeté pneu, pokud je včas nevymění, potom pochopitelně také. Jak z toho ven? Změnit technologie baterií, stavět lehčí elektromobily, zůstat nohama na zemi. A nevyrábět monstra jako elektrická SUV z Ameriky s hmotností přes 4 tuny.
Půjde to, co myslíte? Nebo by bylo lepší elektromobily vůbec nevyrábět? Dejte nám vědět do diskuse pod článkem, děkujeme!