Policie varuje před mýty a triky, které nefungují. Kdo je vyzkouší, tvrdě narazí. Masivní kontroly teď probíhají

Jak přelstít detektor na alkohol? Řidič zkouší praktikují řadu triků, jak policejní kontroly ošálit a nadýchat nulu.

i Zdroj fotografie: Policie ČR
                   

Nejde o sezónní záležitost. Jakkoli se někdy může zdát, že některé řidičské nešvary souvisí s určitým ročním obdobím, není tomu tak. Samozřejmě lze tvrdit, že třeba letní prázdniny jsou obdobím zvýšené policejní kontroly. Může to tak být. A že letní prázdniny jsou ročním obdobím, kdy se výrazně zvyšuje riziko kolizí, nehod nebo řízení pod vlivem alkoholu nebo zakázaných látek. Možná, ale to platí pro zbytek roku také.

Alkohol před jízdou? U řidičů nejde o sezónní nešvar

Důvod pít alkohol před jízdou si člověk najde na Vánoce, Silvestra, Dušičky, Valentýna, to není o době, ale to tom, že řidič nereflektuje na pravidla a zákony. U nás je kontrola na přítomnost alkoholu před jízdou součástí každé policejní kontroly. Vždy, když je řidič zastaven, takzvaně „musí dýchnout“. A tolerance na alkohol je u nás nulová. U polských sousedů nyní policie masivně zasahuje a kontroluje řidiče, kteří se dopouštějí riskantních chování spojeného s konzumací alkoholu před jízdou. Důsledky mohou být tvrdé.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Polské statistiky ukazují, že alkohol a drogy stále patří mezi hlavní příčiny tragických dopravních nehod, při kterých přicházejí lidé o život nebo jsou vážně zraněni. Proto policie provádí masivní kontroly a dechové zkoušky, ve snaze eliminovat tento vážný problém. Dechová zkouška, kterou provádí policie, je základním zjištění, zda řidič před jízdou pil alkohol anebo nepil. Motoristé někdy věří v určité hoaxy a mýty, které mohou údajně takový test zvrátí ve prospěch řidiče pod vlivem alkoholu.

Česká policie utrácí peníze daňových poplatníků. Baví se tím, za co běžné řidiče bez milosti pokutuje

Moderní dechové analyzátory jsou schopny detekovat alkohol v krvi téměř okamžitě po jeho požití, a dokonce i několik desítek minut poté. Řidiči přesto často používají různé triky, aby zkreslili výsledky dechových testů. Policie je varuje, že žádný z těchto triků již alkoholtestery nepřelstí. O jaké fígle se má jednat? Tak třeba tím nejjednodušším je žvýkání žvýkaček. Také se běžně praktikuje pojídaní aromatických bonbónů, z máty nebo jiných bylin.

Co také alkohol pijící řidiči dělají v snaze přehlušit alkohol v dechu? Nárazově konzumují potraviny obsahující cukr nebo žvýkájí kávová zrna. V neposlední řadě má prý fungovat používání ústních sprejů nebo pití velkého množství vody po požití alkoholu. Nic z toho nefunguje. Že je alkohol v za volantem problémem dokládá bohužel dost skutečných případů dopravních nehod. Jako ten, co způsobil řidič s osobním automobilem značky Toyota v obci Nekoř na Žambersku. 

Tolerance alkoholu za volantem je v ČR nulová, hrozí vězení

Při průjezdu pravotočivou zatáčkou nezvládl řízení vozidla, narazil do směrového sloupku a poté do rodinného domu. Při dopravní kolizi se zranil. Ještě před jeho převozem rychlou záchrannou službou do nemocnice u něj policisté provedli dechovou zkouškou na alkohol. S pozitivním výsledkem, řidič měl 3,08 promile alkoholu v dechu. Po tomto zjištění mu byl zadržen řidičský průkaz. A nejenom to.

iZdroj fotografie: Policie ČR

Ve zkráceném přípravném řízení sděleno podezření pro přečin ohrožení pod vlivem návykové látky. V případě uznání viny mu hrozí trest odnětí svobody až na tři roky. Málokdy si řidiči uvědomují, že za alkohol v krvi mohou jít do vězení. Skutečně je třeba zdůraznit, že v ČR je nulová tolerance alkoholu a že neexistuje žádný fígl, jak přelstít přístroj na kontrolu alkoholu. Jedinou správnou cestou je před jízdou alkohol nepít.

Pijete před jízdou autem alkohol?

Diskuze Vstoupit do diskuze
144 lidí právě čte
Autor článku

Ondřej Komárek

Polovinu svého života strávil ve Velké Británii, kde psal 12 let pro přední automobilová média jako Autocar, Carwow a TopGear. Nyní přináší svůj jedinečný pohled do AutoŽivě. Aktivně se účastní amatérských závodů a předtím, než se stal novinářem, pracoval na vývoji závodních motorů.

Zobrazit další články