Cestu za lepšími zítřky si všichni draze zaplatíme. U toho nejlevnějšího auta to bude přes dva tisíce za měsíc za to, že budeme jezdit hůře a méně.
S příchodem nových předpisů týkajících se elektrických aut, respektive omezení aut se spalovacími motory, se blíží časy, kdy budou motoristé v Evropě čelit výrazně vyšším nákladům na vlastnictví a provoz automobilu. Nový poplatek, který brzy vstoupí v platnost, předznamenává, že život a výdaje řidičů se dramaticky změní. Málokdo však o těchto změnách ví. Evropská unie zarytě prosazuje nové předpisy podporující přechod na elektromobily. Politici a úředníci se snaží přesvědčit motoristy, že elektromobily jsou budoucností.
Elektrická auta jsou ve všech ohledech horší než spalovací
A to i přes některé jejich evidentní nevýhody. Jednou z těchto zjevných nevýhod je vysoká cena za elektrická vozidla. Nedávno byly zveřejněny údaje ze studie provedené nizozemským ministerstvem infrastruktury a vodního hospodářství, které ukazují, že elektrická auta jsou mnohem dražší na vlastnictví a provoz než spalovací vozy. A to i přes různé dotace, daňové úlevy a podpory. Studie brala v úvahu všechny náklady spojené s vlastnictvím automobilu, včetně nákupní ceny, nákladů na tankování (nebo nabíjení), daní, pojištění a odpisu vozidla.
Studie předpokládala čtyřleté období s nájezdem 15 000 kilometrů ročně. Výsledky studie byly šokující. I u nejlevnějších vozů na trhu jsou elektrické alternativy téměř o 25 000 Kč za rok dražší než spalovací vozy. To znamená, že po 4 letech vlastnictví elektrického vozu mohou náklady stoupnout o téměř 100 000 Kč v porovnání se spalovacím vozem.
Jinak řečeno, náklady na vlastnění toho nejlevnějšího elektrického auta lze chápat jako zbytečný a nadměrný poplatek ve výši od 2 080 Kč. Toto zjištění zpochybňuje tvrzení o tom, že jsou elektrická auta ekonomicky výhodnější než ta klasická. Skutečnost potvrzuje, že cena za elektromobily je příliš vysoká. Vlastnit elektrické auto přinese řidičům výrazně vyšší výdaje, než původně očekávali.
Elektromobily jsou drahé, neekologické, nedávají smysl
Nizozemsko, jedna ze zemí EU, která aktivně podporuje elektromobily, čelí problémům s energetickou infrastrukturou. I přes snahu o výstavbu nových nabíjecích stanic se na některých místech dosud nepodařilo zajistit dostatečný přísun elektřiny pro rostoucí počet elektromobilů. K tomu je tady zmíněná studie, která vlastně popírá smysl vlastnit a provozovat elektromobil.
Další studie upozorňují, že na některých místech jsou limity energetické sítě již vyčerpány a řešení těchto problémů bude trvat déle, než se původně očekávalo. U nás je situace méně bizarní. Dotace pro soukromé majitele a řidiče v zásadě neexistují. Ovšem u některých společností, obcí či škol a úřadů je situace už jiná. Obce, kraje, úřady, školy a další veřejnoprávní instituce mohou od června 2022 žádat o dotaci.
Dotace? Proč nejsou raději na auta se spalovacími motory?!
O rovných 600 milionů korun z Národního plánu obnovy na podporu nákupu elektromobilů, vozidel na vodík a neveřejných dobíjecích stanic. Rok od vyhlášení eviduje Státní fond životního prostředí žádosti v celkové hodnotě přes 454 milionů korun. To znamená 454 milionů Kč vyhozených za něco, co nefunguje. Tedy stovky milionů, které mohly být investovány lépe, jinde a jinak. Nicméně o dotaci je možné stále žádat. Do kdy? Až do 15. prosince 2023, nebo do vyčerpání alokace.
MŽP dále podpoří rozvoj čisté mobility ve výzvách z Modernizačního fondu. Dotace z Národního plánu obnovy s celkovou alokací 600 milionů korun by měla na české silnice dostat nejméně 1 485 vozidel a také vybudovat 200 dobíjecích stanic. Pokud ovšem platí nizozemská studie, pak je jasné, že jde o neracionální snahu prosadit typ dopravy, který nemá jiné opodstatnění a jinou oporu než v pomatených myslích eurounijních politiků a jejich nohsledů.